۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین یک «آری» سرنوشت‌ساز
کد خبر: ۳۶۷۷۰۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۱۴ ساعت: ۹:۲۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

یک «آری» سرنوشت‌ساز

«۱۲ فروردین» ثمره مبارزات ضدسلطنتی و طاغوتی است که خون پاک شهیدان را انقلاب به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت و مردم ایران با رای ۲/۹۸ درصدی خود ساختار سیاسی، اجتماعی ایران را تغییر دادند.

یک «آری» سرنوشت‌ساز
به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، 12 فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است، در این روز با رای اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از 2500 سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی و حکومت مردمی تغییر یافت.
 
«12 فروردین» ثمره مبارزات ضدسلطنتی و طاغوتی است که خون پاک شهیدان را انقلاب به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت و مردم ایران با رای 2/98 درصدی خود ساختار سیاسی، اجتماعی ایران را تغییر دادند.
 
برگه رای، دوقسمتی بود و شامل نیمه «آری» -به رنگ سبز- و نیمه «نه» -به رنگ قرمز- بود و روی آن چنین درج شده بود:
«بسمه تعالی
دولت موقّت انقلاب اسلامی/ وزارت کشور
تعرفهٔ انتخابات رفراندم
تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی
که قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت.»
رای‌‎دهندگان، می‌بایست بخش موردنظر خود را از برگه جدا می‌کردند و در صندوق رای می‌انداختند.

 
رای‌های «آری» که نشان داد، می‌توان با نظام جمهوری اسلامی و با الهام از قوانین و تعالیم نجات‌بخش اسلام تلاش کرد و الگوی زندگی جدیدی در عرصه اجتماعی، سیاسی بشر امروزی ارائه داد تا بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان توئمان فراهم شود.
 
مسئله جمهوریت در درون اسلامیت است

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ با اشاره به پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: هیچ یک از انقلاب‌های مطرح در سده‌های گذشته نظیر انقلاب فرانسه و روسیه در تمام مراحل انقلاب مانند انقلاب اسلامی ایران از پشتوانه مردمی برخوردار نبوده است.
 
وی با اشاره به حضور مردم در مراحل چهارگانه انقلاب یعنی قیام، مبارزه، استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی افزود: با نگاهی به سیر تاریخی شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران ملاحظه می‌شود که مردم اصلی‌ترین نقش را داشتند و یکی از مهمترین ابعاد رهبری امام خمینی(ره) به رسمیت شناختن واقعی همین حضور مردم بود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: همین امر سبب شد تا در طول انقلاب قدم از قدم برداشته نشود مگر آنکه دیدگاه و رای مردم نسبت به آن مهم تلقی شده و اخذ شود، برگزاری انتخابات متعدد و متنوع و تاکید همواره رهبران انقلاب بر آن از جمله مهمترین جلوه‌های اهمیت رای و نظر مردم در ساختار معرفتی نظام اسلامی است.

 
محمدی ابراز کرد: انتخابات و بازگشت به رای مردم تا جایی اهمیت داشته و دارد که مسائل مهمی چون قانون اساسی به عنوان سن مکتوب حرکت کلی نظام و همچنین الگوی حاکمیتی آن یعنی جمهوری اسلامی با اصرار و تاکید امام به آرای مردمی گذارده شد؛ امری که در تاریخ انقلاب‌های جهان اگر نگوییم بی‌نظیر اما قطعا کم نظیر بوده است.
 
وی اضافه کرد: با توجه به جایگاه رهبری امام در بین مردم اگر ایشان الگوی جمهوری اسلامی را بدون مراجعه به آرای مردم تایید می‌کرد بدون شک مردم همراهی می‌کردند، اما درایت تاریخی، هوش سیاسی و اشراف ایشان به اسلام ناب موجب خلق حماسه 12 فروردین و ماندگاری آن در تارک تاریخ انقلاب شد، از این رو 12 فروردین از نقطه نظر بازگشت به آرای مردم و الگوی رهبری امام بسیار حائز اهمیت است.
 
عضو هئیت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: یکی از وجه تمایزهای انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها، رهبری است که تلاش می‌کند در تمام برهه‌های انقلاب مردم را با خود همراه کند.
 
وی با اشاره به نوع انتخاب مردم در جمهوری اسلامی اذعان کرد: جمهوری اسلامی ترکیبی از جمهوریت و اسلامیت است و در کنار هم قرار گرفتن این دو می‌تواند الگویی برآمده از یک نظام انقلابی باشد.
 
محمدی با اشاره به ابعاد مختلف جمهوریت عنوان کرد: در واقع مسئله جمهوریت و بازگشت به آرای مردم از جمله مهمترین اصول اسلامی در ساخت حاکمیت برآمده از اسلام است.
 
این استاد دانشگاه گفت: به تعبیر دیگر می‌توان بیان داشت اسلامیت یک نظام سیاسی زمانی محقق می‌شود که آرای مردم و اراده اجتماعی در آن لحاظ شود البته که این اراده بایستی در جهت و سمت و سو اسلام باشد.
 
وی تاکید کرد: بازگشت به آرای مردم یکی از اصول اساسی اسلام است نه اینکه جمهوریت و اسلامیت دو امر متعارض و متناقض باشند و خواسته باشند آن دو را در کنار هم قرار دهند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: جمهوریت به معنای مشارکت سیاسی مردم، اداره حکومت و نظارت مردم باید بر اساس اسلام و آمو‌زه‌های اسلامی باشد یعنی جهت حرکت و اراده مردم بر مبنای آموزه‌های اسلامی باشد؛ آن هم نه اسلام آمریکایی بلکه اسلام نابی که حضرت امام معرفی می‌کند.
 
وی اضافه کرد: اسلامی که امام مطرح می‌کند ضد تحجر و التقاط، ضد سلطه، ضد استکبار و طرفدار مردم و عدالت خواهی است چون برخی در نظر دارند اسلام را طوری به جامعه معرفی کنند که از آن جمهوریت و اصول اساسی اسلامی استخراج نمی‌شود و اسلام را به آداب و احکام تقلیل می‌دهند در حالی که اسلام نقش جدی و اساسی در تشکیل و اداره حکومت با پشتوانه مردمی دارد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اذعان کرد: طرح مسئله جمهوریت و اسلامیت توسط امام مطابق نظر برخی به جهت همراه سازی جامعه بین الملل با خود یا برخی جریان‌های سیاسی برای زدودن برچسب دیکتاتوری یا برگرفته از الگوی غربی نبوده است، بلکه یک الگوی مستقل برآمده از مبانی اجتهادی و نظام معرفتی حضرت امام بوده است.
 
سکولارها، لیبرال‌ها و افراطی‌ها دشمنان جمهوری اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی ره با اشاره به مخالفان نظریه جمهوری اسلامی عنوان کرد: مهمترین جریان‌های مخالف الگوی جمهوری اسلامی در سه جریان امکان صورتبندی دارند دسته نخست جریان سکولار است که شانیتی برای دین از نظر حاکمیتی قائل نیستند یا اینکه دین را به برخی امورات فردی تقلیل می‌دهند و نقشی برای دین در اداره جامعه قائل نیستند.
 
محمدی ادامه داد: جریان دوم از مخالفان طرح جمهوری اسلامی لیبرال‌ها هستند که تصورشان بر این است که مسئله دموکراسی و مراجعه به آرای مردم صرفا ساخته و پرداخته تمدن جدید غرب است و هیچ ریشه و خاستگاه تاریخی به خصوص تاریخ دین ندارد.
 
وی افزود: دسته سوم مخالفین، مذهبی‌ها و متدینین افراطی هستند؛ این گروه اساسا اگر هم با تشکیل حکومت دینی موافق باشند؛ تشکیل حکومت را مبتنی بر آرای مردم نمی‌دانند و مدعی هستند که ما می‌پذیریم دین شان حاکمیتی و ورود به مسائل اجتماعی را دارد اما این ورود الزاما از طریق مراجعه با آرای مردم نیست و مردم هیچ نقشی در ساخته و پرداخته شدن حاکمیت ندارند.
 
محمدی اذعان کرد: همانطور که می‌بینیم که در برهه‌های مختلف از همان ابتدا این نظریه مطرح شد و در طول این ۴۰ سال این سه جریان به طرق مختلف با نظریه جمهوری اسلامی به آن معنایی که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر مردم‌سالاری و دینی مطرح کردند مخالفان جدی و سرسختی بودند.
 
وی عنوان کرد: جریان سکولار، لیبرال و افراط گرایان همچنان در بخش‌هایی از جامعه به ویژه در بین قشرنخبگانی و بدنه مدیریتی کشور وجود دارند و در حال تئوریزه کردن افکار خود مبنی بر جداانگاری دین از ساخت حاکمیت، نداشتن الگوی مراجعه به مردم در ساحت دین، تاکید بر اخذ جمهوریت از الگوی تمدنی غرب و متعارض بودن جمهوریت با اسلامیت هستند.
 
وی ابراز کرد: روز ۱۲ فروردین یک اتفاق بی‌نظیر، ابداع جدید و نظریه نوینی در ساختار حاکمیتی به دنیا عرضه شد و همگان متوجه شدند که الگوی حاکمیتی لزوما آن‌چیزی نیست که تمدن غرب مطرح می‌کند بلکه می‌توان الگوهای دیگری از حاکمیت را مطرح کرد که مردم در آن نقش واقعی دارند.

 
تحکیم نظام بدون خواست و اراده مردم امکان‌پذیر نیست

علیرضا خانلری در گفتگو با خبرنگار سیاسی «صبح قزوین»؛ با اشاره به روند به ثمر نشادن نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: خواست مردم ایران از خرداد 1342 به زعامت بی‌نظیر امام راحل، اجرای احکام اسلامی در کشور مسلمان و شیعی ایران بوده است.
 
وی افزود: اگر به شعارهای سال 56 و 57 توجه کنیم یکی از برجسته‌ترین شعارها این بود که «بازرگان نخست وزیر ماست، چون که امام گفت بازرگان حامی قرآن است»؛ معانی بسیاری در این شعار نهفته است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در واقع در انتهای نهضت انقلاب که منجر به پیروزی شد، همچنان مهمترین خواست مردم حکومت اسلام و قرآن بود و امام راحل هم به این مسئله واقف بود و با تمام وجود به دنبال برپایی حکومت اسلامی حرکت می‌کرد و از طرفی به اراده و حاکمیت جمعی مردم به طور جد معتقد بود.
 
خانلری اذعان کرد: زمانی که اسلامیت و اراده مردم را با هم تلفیق کنید به «جمهوری اسلامی» خواهید رسید و در 12 فروردین سال 1358 نیز 98 درصد مردم به جمهوی اسلامی را پذیرفتند و در واقع خواستار شدند.
 
کارشناس مسائل سیاسی گفت: ماهیت جمهوری اسلامی را اگر بخواهیم با اشکال دیگر حکومت در جهان حاضر مقایسه کنیم، اساسا با هیچ سلطنتی قابل مقایسه نیست و با نمونه‌های جمهوری هم که وجود دارد بخواهیم مقایسه کنیم خواهیم دید که در همه نظام‌های جمهوری در جهان، بیشتر احزاب حاکم هستند و در نهایت اراده یک شخص یا مجموعه‌ای از اشخاص بر ملت حاکم است.
 
وی عنوان کرد: زیباترین و بهترین نوع حکومت، اراده خالق هستی بر سرنوشت مردم است که می‌شود «حکومت اسلامی» و اگر بخواهیم به اراده و خرد جمعی احترام بگذاریم به «حکومت جمهوری» خواهیم رسید.
 
این کارشناس سیاسی بیان کرد: مشکلی که در طول تاریخ جمهوری اسلامی با آن مواجه بودیم در وجود دو نگاه متفاوت نسبت به واژه «جمهوری اسلامی» در جامعه است.
 
وی ادامه داد: آنچه که مردم و امام(ره) یکصدا تا بهمن 57 فریاد زدند، حاکمیت اسلام با شکل جمهوری بود؛ اما عده‌ای از ابتدای انقلاب تاکنون دچار اشتباه شدند و در واقع آنها داعیه آن را دارد که اصل نظام را جمهوری می‌دانند و اسلامیت را نوعی تزئین برای حکمرانی می‌پندارند که بدون شک این یک نگاه انحرافی است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تاکید کرد: متاسفانه در خرداد 76 نظام دچار چنین انحرافی توسط رئیس جمهور وقت شد که خوشبختانه در شرایط موجود، آن نگاه انحرافی هم در حاشیه قرار می‌گیرد.
 
خانلری گفت: تحکیم نظام بدون خواست و اراده مردم امکان‌پذیر نیست و این نکته کلیدی است  که رهبری همواره بر آن تاکید داشتند چون که مردم حامی و پشتیبان نظام و حاکمیت هستند و لازمه این پشتیبانی، برخورداری از فرهنگ مناسب است.
 
وی با بیان اینکه که ما از نظر فرهنگی هنوز در تراز جمهوری اسلامی رشد نکردیم، افزود: وقتی که دوست و دشمن بر کمال، صحت و بزرگی رهبری نظام جمهوری اسلامی اذعان دارند، ای کاش ما مردم هم پا به پای رهبری رشد کرده و امروز به مراتب در جایگاه بالاتری قرار می‌گرفتیم.
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: در مسئله اقتصادی که امروز دغدغه رهبری و جامعه است نیز باز هم با چاشنی فرهنگ مواجه هستیم، یعنی تا فرهنگ ما رشد نکند، به شکوفایی اقتصادی دست نمی‌یابیم.

 
مردم‌سالاری دینی جزو اصول اساسی کشور ایران است

فاطمه محمدبیگی نیز در گفتگو با خبرنگار سیاسی «صبح قزوین»، اظهار کرد: مردم شریف ایران همیشه در صحنه بوده و بزرگ‌ترین ملت دارای تجربه دموکراسی و حکومت مردم سالاری دینی به معنای واقعی کلمه با برگزاری بیش از ۴۰ دوره انتخابات در جهان هستند.
 
وی افزود: ما ملت ایران باید به این موضوع ببالیم که همواره با مشارکت مردم و با در نظر گرفتن معیارهای اسلامی و انسانی و به رسمیت شناختن ادیان الهی به شکلی در کشور ایران حکمرانی صورت می‌گیرد که مردم نقش مستقیمی در امور مختلف دارند، حتی رهبر کشور هم با انتخاب مجلس خبرگان رهبری که منتخب مستقیم مردم هستند انتخاب می‌شوند.
 
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه این موارد نشان می‌دهند که رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، اعضای شوراها و ساختارهای مختلف قوا در جمهوری اسلامی ایران همگی با حضور و دخالت مردم انتخاب می‌شوند‌.
 
وی خاطرنشان کرد: طراحی انقلاب اسلامی به دست امام راحل، معمار کبیر انقلاب اسلامی و یاران باوفای ایشان همچون شهید بهشتی و شهید باهنر یک طراحی بسیار عمیق و مبتنی بر مبانی قرآن است که کتاب دین و زندگی ما مسلمانان بوده و به تاسی از این کتاب آسمانی مبانی حکومت مردم سالاری دینی در ایران اسلامی برقرار است.
 
محمدبیگی با تاکید براینکه حکمرانی مردمی جزو اصول اساسی ما بوده و مقام معظم رهبری هم همواره بر آن تاکید دارند، گفت: آنچه که ما به عنوان نیروهای مردمی بر آنها تکیه داریم همان جمله حضرت امام(ره) است که فرمودند انقلاب ما، انقلاب کوخ‌نشینان است و مردم مظلوم و مستضعف پای کار این انقلاب بوده و هستند.
 
این مسئول یادآور شد: آحاد مختلف مردم، جوانان، سالمندان، زنان، کودکان و نوجوانان همگی در جمهوری اسلامی نقش‌آفرین بوده و اقشار مختلف مردم به تناسب، در شئون مختلف انقلاب حضور داشته و تصمیم گیرنده هستند.
 
وی با بیان اینکه واضح و مبرهن است که همه امور مملکت توسط خود مردم انجام می‌شود، اظهار کرد: نامگذاری شعار سال جدید توسط مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» همین اصل را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که رهبر عزیز انقلاب همواره دغدغه حضور بیشتر آحاد مردم را در حکمرانی این کشور دارند.
 
محمدبیگی ادامه داد: براساس منویات مقام معظم رهبری رسیدگی به معیشت مردم، تقویت اقتصادی کشور و تقویت اقتصادی خانواده‌ها جزو اولویت‌های ما در مجلس شورای اسلامی طی سال جدید خواهد بود.
 
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: در بسیاری از ساختارهای نظام‌‌های مشابه دنیا تناقض‌های بی‌شماری را می‌بینیم به طور مثال حرف از دموکراسی می‌زنند اما حضور ادیان مختلف را در کشور خود عملا به رسمیت نمی‌شناسند، حرف از آزادی بیان می‌زنند اما مانع رعایت حجاب در دانشگاه‌ها و مدارس و حتی مراکز عمومی شده و برای آن جریمه قائل می‌شوند.
 
وی اضافه کرد: این کشورها حرف از رعایت حقوق حیوانات و دمکراسی و آزادی بیان به میان می‌آورند اما حتی اساسی‌ترین حقوق بشری را در غزه و قدس زیر پا می‌گذارند.
 
محمدبیگی در پایان گفت: این حکومت‌ها به نام مردم سالاری حرف از محیط زیست می‌زنند اما خروارها خروار بمب فسفری و حتی ساخت زرادخانه‌های هسته‌ای و اتمی توسط رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسند و هم اینکه از آنان حمایت می‌کنند و این تفاوت بین جمهوری اسلامی ایران با سایر نظا‌م‌ها و حکومت‌هاست.
 
انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان