۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین ضدتولیدها و دلالی باید از چرخه اقتصاد حذف شود
کد خبر: ۳۶۷۶۹۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۱۴ ساعت: ۹:۲۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره):

ضدتولیدها و دلالی باید از چرخه اقتصاد حذف شود

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: تولید رمز بقا و توفیق یک اقتصاد پویا است و از هر حیث که بنگریم کشور مصرف‌زده و بدون پشتوانه تولیدی، محکوم به شکست است.

ضدتولیدها و دلالی باید از چرخه اقتصاد حذف شود
علی قاسم‌‌زاده در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص اهمیت شعار سال، اظهار کرد: اولویت نخست کشور و مسئله اصلی؛ اقتصاد است. بی‌شک شعار امسال همانند چند سال اخیر با تجارب زیستی در نظام اجرایی کشور حلقه‌ای دیگر و مکمل برای رفع مشکلات کشور را نیز پیش چشم مسئولان گذاشته است و آن همان تحقق اصل 44 قانون اساسی و به تعبیری امروزی‌تر مردمی سازی اقتصاد است. 
 
وی افزود: تولید رمز بقا و توفیق یک اقتصاد پویا است و از هر حیث که بنگریم کشور مصرف‌زده بدون پشتوانه تولیدی، محکوم به شکست است، امسال نیز مقام معظم رهبری بار دیگر شعاری اقتصادی به عنوان راهبرد و نقشه اجرایی فعالیت‌های کشور انتخاب کرده‌اند.
 
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عنوان کرد: درست است که در تئوری‌های اقتصاد مدرن تولید، سرمایه، درآمد، منفعت و مزیت در کنار توازن عرضه و تقاضا از واژگان پرکاربرد و بنیادین محسوب می‌شوند؛ اما نباید از نقش مردم یا بازیگران مردمی در اقتصاد غافل ماند.
 
قاسم‌زاده مطرح کرد: فارغ از محورهای اقتصاد کلان و مدیریت استراتژیک برخی صنایع بزرگ و حیاتی که تصدی دولت در آن‌ها به علل امنیتی، سیاسی و ... لازم است؛ اما کاستن از تصدی‌گری دولت در اقتصاد خرد و متوسط که به تولیدات صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و... منجر می‌شود و مسائل زندگی روزمره مردم را دربرمی‌گیرد امری حیاتی است. 
 
وی ادامه داد: متأسفانه دولت‌های گذشته در واگذاری صنایع و شرکت‌ها و حتی راه‌اندازی مشاغل خرد هم چندان توفیق نداشتند و شاهد رانت و تضییع بیت‌المال در واگذاری‌ها از یک سو و انحراف و استفاده نابه‌جا از تسهیلات راه‌اندازی مشاغل خرد در بین مردم نیز بوده‌ایم.
 
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تاکید کرد: با درس گرفتن از این تجارب و برخی آفات و آسیب‌های پیشین شعار امسال باید با بررسی و واکاوی عالمانه و نخبگانی و پیش چشم داشتن تجارب گذشته بازخوانی شود و شاید در این راه استفاده از ظرفیت نخبگانی و دانشگاهی می‌تواند مانند توفیق دولت در تحقق نسبی اهداف شعار سال پیش که مزین به اقتصاد دانش بنیان بود، توفیقات بیشتری نسیب دولت و ملت کند.

ایجاد کارگروه‌ها یا کارویژه‌های نخبگانی شعار سال در استان‌ها ضروری است
قاسم‌زاده عنوان کرد: به نظر بنده ایجاد کارگروه‌ها یا کارویژه‌های نخبگانی شعار سال در هر استان یک ضرورت است تا براساس مزیت‌های استانی و واقعیت‌های میدانی و بومی ظرفیت سنجی، عارضه‌یابی و مساله‌شناسی و سرانجام مدل‌یابی و اجرا به تحقق فرمان سال کمک کرد.
 
وی گفت: اگر مردم به پشتوانه علمی و واقعی تولید، بازار و اقتصاد، آینده مطمئن سرمایه‌گذاری، قبول مسئولیت تولید، تضمین دولتی منفعت و هدایت سرمایه آگاه شوند؛ قطعاً ترس ورود سرمایه‌های مردمی به بازار تولید که پاک‌ترین، سالم‌ترین و بی‌دردسرترین نوع یک فرایند اقتصادی است از بین خواهد رفت و از بازار مکاره دلالی و منفعت‌های نامبارک و شبهه‌ناک سودهای واسطه‌گرانه دوری خواهند کرد.
 
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: البته امروز کشور ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر درگیر نسلی از بازیگران اقتصادی شده است که بیشتر آن‌ها یک شبه راه صد ساله می‌روند، تا زمانی که تورم و جذابیت‌های بازار طلا و ... سوداگری ملک و املاک، قاچاق کالا، برخی درآمدهای عجیب و بی‌زحمت بلاگری و تبلغات سیاه و ... تازه به دوران رسیده‌های فضای مجازی گرم باشد تغییری در تولید حاصل نمی‌شود.
 
قاسم‌زاده ادامه داد: اگر از رونق این سوداگری‌ها کاسته نشود و با تدابیر حساب شده و حمایتی، جذابیت و درآمدهای فعالیت‌های تولیدی بیشتر و ملموس‌تر نشود، کار تشویق مردم برای وارد کردن سرمایه‌هایشان به امور تولیدی دشوار می‌شود.
 
وی تصریح کرد: در یک مثال ملموس باید بگویم بنده کشاورز‌زاده‌ام و با مسائل کشاورزان عزیز و گله‌مندی‌های هرساله‌شان آشنا هستم، سؤال اینجاست آیا دولت‌ها در حمایت از کشاورزان که حیاتی‌ترین تولیدات کشور یعنی محصولاتی که به امنیت غذایی کشور مربوط است و بیش از 90 درصد اقتصاد روستاییان را دربرمی‌گیرد، موفق بوده‌اند؟ 

اقتصاد بخش کشاورزی مغفول مانده است 

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تشریح کرد: چرا هر ساله کشاورزان باید بخشی از محصولات خود را که با زحمت و مخارج بسیار تولید شده دور بریزند یا آن‌ها را به کمترین مبلغ به دلالان بسپارند در حالی که هزینه تولید محصولاتشان و درآمد ناشی از آن، کفاف مخارج یک ساله آن‌ها را نمی دهد.
 
قاسم‌زاده ابراز کرد: آیا نمی‌توان در هر استان سازکار مدیریت محصولات کشاورزی و زمینه صادرات آن‌ها را به استان‌های دیگر یا خارج از کشور مهیا کرد؟ چرا امکان ایجاد صنایع تبدیلی در استان‌ها متناسب با محصولات به اندازه کافی وجود ندارد؟ مردم برای ورود به بازار تولید نیاز به انگیزه دارند و به نظر بنده زمینه این انگیزه از بین بردن بازار دلالی است.
 
وی افزود: پس قطعا حضور مردم و هدایت سرمایه‌های آن‌ها به تولیدات مورد نیاز کشور و در نتیجه جهش تولید نیازمند تدابیر ویژه و سریع برای رفع مشکلات، پررونقی بازار، درآمدزایی مناسب، هدایت و مدیریت صادرات و واردات و تنظیم بازار و نظارت جدی بر آن است. 
 
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: مقدمه حضور مردم در اقتصاد و جهش تولید، ابتدا با گام‌های عملی و واقعی دولت و مدیران اجرایی کشور در اصلاح بازار و اقتصاد و رفع موانع و مشکلات یاد شده میسر است، بعد از آن باید برخی تصدی‌گری‌ها، انحصارطلبی و تنگ‌نظری‌ها و ناتوانی برخی از مدیران دولتی را از بین برد.
 
قاسم‌زاده عنوان کرد: مشکلاتی نظیر تضاد و تعارض منافع، انحصار واردات و صادرات، رقابت‌پذیر نبودن بازار، تسهیل نکردن کسب و کار کوچک ولی زود بازده، سرمایه‌گذاری نکردن برای ورود تکنولوژی و حتی دانش‌فناورانه لازم برای تولیدات، سخت‌گیری بانک‌ها در ندادن وام‌های کم‌بهره با شرایط بازپرداخت مناسب و بلندمدت برای فعالیت‌های تولیدی و ... نیازمند اصلاح هستند.
 
ایجاد جذابیت و رقابت در بازار و کاسته شدن تصدی‌گری دولت 
 
وی در ادامه این مشکلات گفت: توزیع نامتوازن منابع و هدایت نکردن منابع به سمت تولید محصولات مورد نیاز و ارز، بی‌اعتمادی به اقتصاد خرد، توجه نداشتن به صنایع کشاورزی که منجر به تولید بیشتر و آسان‌تر محصولات کشاورزی می‌شود، حمایت نکردن از ایده‌های تولیدی جوانان، کمک نکردن به احیای سنت دام‌پروری و مشاغل سنتی چون صنایع دستی و صدها موارد دیگر همگی نیازمند احصا، بازخوانی و اصلاح روندها و رفع مشکلات است.
 
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: البته در این راه باید آموزش‌های لازم برای ورود مردم و سرمایه‌های آن‌ها به تولید بیش از پیش جدی گرفته شود؛ مانند آموزش مردم در بورس کالا و خدمات که منجر به ورود سرمایه‌های مردمی به صنایع و شرکت‌های مختلف دولتی و غیردولتی و درنتیجه رونق چرخ‌های اقتصاد شده و می‌شود.

قاسم‌زاده ابراز کرد: امروزه به خوبی آشکار شده است که راه نجات اقتصادی کشور در شرایط بحرانی تحریم، فشار اقتصادی و برخی بیماری‌های مزمن تاریخ اقتصاد کشور که همانا آفت‌های تک محصولی بودن کشور «وابستگی نفتی» در گذشته و همچنین وابستگی به صادرات و دلال‌بازی و واسطه‌گری و تورم همیشگی است، تنها و تنها افزایش تولید و نگاه حکیمانه و خردورزانه رهبری گواه دردآشنایی و نقطه‌زنی دقیق ایشان است.
 
 وی افزود: این حقیقت به سرمنزل مقصود نمی‌رسد مگر با کاسته شدن از تصدی‌گری دولت و ایجاد جذابیت و رقابت در بازار و سپردن اقتصاد و تولید به مردم «سرمایه گذاران خرد و کلان» که هم دغدغه پیشرفت کشور و هم سلامت و توان لازم برای مدیریت اقتصاد جامعه را دارند.

دولت نقش نظارتی و حمایتی در اقتصاد دارد 

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تشریح کرد: کار دولت باید نظارت و حمایت باشد و تنها در این مسیر است که می‌توان به آینده اقتصادی کشور امیدوار بود، البته امروز تجارب انباشته، موفق و نتیجه‌بخش برخی نهادهای انقلابی چون جهاد سازندگی، بنیاد مسکن، سپاه پاسداران،در توانمندسازی خانواده‌های تحت تکفل، برنامه‌های تولیدپایه سازمان اوقاف و نظایر آن‌ها در مردمی‌سازی اقتصاد و اشتغال‌آفرینی و در نتیجه افزایش تولید ناخالص ملی می‌تواند الگوی خوبی برای جهش تولید با مشارکت مردم قرار گیرد.
 
قاسم زاده اذعان کرد: به نظر بنده هم‌افزایی این همه امکانات و ظرفیت‌های کشور برای تحقق شعار سال امری ضرور و حیاتی است و بی‌درنگ باید ستاد یا قرارگاه‌های مشترک دولت و نهادها و نمایندگان مردم و سرمایه‌گذاران مردمی در هر روستا، بخش، منطقه و استان در سراسر کشور ایجاد شود؛ زیرا هم فرصت اندک و هم زمان کنونی مغتنم است.
 
وی ادامه داد: بی‌شک دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی متخصص نیز می‌توانند به عنوان اتاق فکر دولت محترم در تحقق شعار سال و عملیاتی‌شدن فرمان مقام معظم رهبری یاریگر باشند. 
 
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پایان گفت: امیدواریم با تلاش جهادی دولت خدمت‌گزار و مردمی در این سال، شاهد ایجاد فضای مناسب برای تولید پایدار و مطمئن، ایجاد اقتصاد رقابتی و سالم، شکست اقتصاد دلالی و ضدتولید، رفع بیکاری، مهار تورم، افزایش سرانه درآمدی خانوار و درنتیجه افزایش رفاه عمومی و اجتماعی و تولید ناخالص ملی باشیم.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان