۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین سبزه و ماهی قرمز نباید در آب‌های طبیعی رها شود
کد خبر: ۳۶۷۶۸۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۱۳ ساعت: ۱۴:۱۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست استان قزوین:

سبزه و ماهی قرمز نباید در آب‌های طبیعی رها شود

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: باید از هرگونه عملی که موجب آلودگی آب رودخانه‌، دریاچه‌ و تالاب‌ها می‌شود اجتناب شود، یکی از موارد مهم در این زمینه؛ عدم رهاسازی ماهی‌های قرمز و سبزه‌های سفره‌های هفت‌سین در رودخانه و دریاچه‌هاست.

سبزه و ماهی قرمز نباید در آب‌های طبیعی رها شود
سیاوش رضا‌زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص روز طبیعت اظهار کرد: همان‌طور که از نام این روز پیداست مهربانی و ملاطفت با طبیعت در این روز باید مورد توجه همه مردم و دستگاه‌های اجرایی مرتبط قرار گیرد. 
 
وی افزود: براساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است، بنابراین در بزرگ‌ترین رویداد حضور مردم در طبیعت، رعایت نکات ایمنی سازگار با نام این روز «انس با طبیعت» برای حفظ طبیعت و محیط زیست برای همه عزیزان ضروری است.
 
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست قزوین در کنار سایر دستگاه‌های ذیربط و تشکل‌های دوست‌دار طبیعت تلاش‌های مضاعف در حفاظت از محیط زیست را در این روز مدنظر قرار می‌دهد.
 
این مسئول در خصوص عملکرد سازمان، ابراز کرد: تشدید گشت‌های یگان‌ حفاظت در مناطق مختلف استان، حضور در مبادی ورودی مناطق حساس، توزیع کیسه‌های زباله با همکاری شهرداری‌ها، توزیع بروشورهای آموزشی و ترویجی و توصیه‌های محیط زیستی به گردشگران همانند سال‌های گذشته از اهم فعالیت ادارات و واحدهای محیط زیست در سراسر استان است.
 
رضا زاده مطرح کرد: آنچه اهمیت ویژه دارد توجه گردشگران به مسائلی است که رعایت‌شان سازگار با انس و مهربانی با طبیعت است، یکی از اقدامات مهم گردشگران در روز ۱۳ فروردین؛ عدم رهاسازی زباله‌ها در طبیعت است. 
 
وی عنوان کرد: برای این منظور بهترین کار، همراه داشتن کیسه مخصوص برای جمع‌آوری زباله‌ها و انتقال آن‌ها در پایان روز به مکان‌های پیش‌بینی شده است، با توجه به آغاز فصل رویش گیاهان و لانه‌گذاری پرندگان و جنب و جوش خزندگان، عدم مزاحمت برای گونه‌های جانوری و عدم تخریب طبیعت از طریق بوته‌کنی و شکستن شاخ و برگ درختان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
 
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: همچنین باید از ایجاد آتش در مناطق تا حد امکان خودداری شود و در صورتی که نسبت به برپایی آتش اقدام شود لازم است قبل از ترک محل از خاموش شدن آن کاملاً اطمینان حاصل شود.
 
این مسئول اذعان کرد: با توجه به عادت و علاقه مردم به منابع آبی در این روز، باید از هرگونه عملی که موجبات آلودگی آب رودخانه‌، دریاچه‌ و تالاب‌ها را فراهم می‌کند اجتناب شود، یکی از موارد مهم در این زمینه؛ عدم رهاسازی ماهی‌های قرمز و سبزه‌های سفره‌های هفت‌سین در رودخانه و دریاچه‌هاست.
 
رضا زاده بیان کرد: لازم است شهروندان ماهی‌های قرمز خود را فقط در استخرها یا حوضچه‌هایی که شهرداری‌ها در برخی نقاط شهر ایجاد می‌کنند، رهاسازی نمایند، مردم عزیز باید توجه داشته باشند که شکار و صید جانوران وحشی ممنوع است و جرم محسوب می‌شود.
 
وی تاکید کرد: همچنین جمع‌آوری تخم پرندگان، جوجه‌های تازه متولد شده و تخریب آشیانه‌ها و هرگونه صید ماهی در رودخانه‌ها ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود، شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف محیط زیستی مراتب را به نزدیک‌ترین اداره محیط زیست یا شماره ۱۵۴۰ اطلاع دهند.
 
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان در پایان گفت: ماموران محیط زیست هم در راستای حفاظت از موهبت‌های الهی و گنجینه‌های ارزشمند طبیعی با استقرار در مبادی ورودی مناطق حساس و گشت، کنترل و نظارت بر اجرای مقررات و قوانین محیط زیستی با هر گونه تخلفات زیست محیطی و تجاوز به طبیعت برخورد قانونی خواهند داشت.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان