۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین وظیفه دانشجویان در توسعه عقلانیت جامعه
کد خبر: ۳۶۷۳۹۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۱۱ ساعت: ۱۷:۹ ↗ لینک کوتاه

در میزگردی انتخاباتی صبح قزوین مطرح شد؛

وظیفه دانشجویان در توسعه عقلانیت جامعه

در مسائل کلیدی و مهم کشور تحلیل اتفاقات توسط دانشجویان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از این حیث دانشجویان با توجه به جایگاه اجتماعی که دارند می‌توانند با ارائه تحلیل درست از اتفاقات اذهان عمومی را اقناع با خود همراه کند.

وظیفه دانشجویان در توسعه عقلانیت جامعه
به گزارش حوزه دانشگاه پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ نگاهی  به تجارب دهه‌هاي نشان می‌دهد كه مشاركت جدي دانشگاه و دانشجو در انتخابات نقشي تعيين‌كننده داشته است به‌خصوص بعد از جنگ تحمیلی و در مقاطع انتخابات رياست‌جمهوري در سال 76، 80، 88 و 92 شاهد تاثير اين مشاركت بوديم و آخرين نمونه آن هم به انتخابات سال 94 مجلس شوراي اسلامي مربوط می‌شود.

 نقش دانشگاهيان و دانشجويان در انتخابات كاملا تعيين‌كننده و موثر و تاثیرگذار بوده است و هرگاه اين قشر از جامعه به صورت جدي وارد هر عرصه‌ای به خصوص انتخابات شده است به دلیل نوع گرايش و بينش و عملکرد خاص و همچنين به دليل مرجعيتي كه براي جامعه دارد توانسته است تاثيرگذار و نقش آفرین باشد.

جمعيت 5 ميليوني از دانشجويان گسترده در جامعه و در تمامي اقشار شهري و روستايي قطعا تاثیر دارد و براي همين وقتي موتور اين جمعيت دانشجويي به روشن شود و به حركت بيفتد سطح کثیری را تحت پوشش قرار مي‌دهد.

دانشجويان نشان داده‌اند كه وقتي عزم خود را درموضوعی جزم کرده باشند معمولا انتخاب درست را انجام مي‌دهند و بالاخص در انتخابات نقش دانشجويان نباید تردید داشت و نادیده گرفت.

 هرگاه دانشگاه اين ظرفیتی را که در بطن خود دارد درك کرد و برای آن‌ها رسالت ویژه قائل شد نتيجه‌اش را دید و دانست  كه اگر این قشر مهم را کنار گذاشت و نادیده گرفت سرنوشت جامعه به شكل ديگري رقم خورد.

 دانشجويان نقشي ايفا مي‌كنند كه نه تنها سرنوشت چهار ساله آينده كشور را رقم مي‌زند بلكه بسته به حضور آنها و سو گیری و جهت گیری خاص آنها ممكن است جريان انتخابات به سمتي برود كه تا سال‌هاي متوالی تاثير آن در كشور ماندگار و پابرجا باشد.

در بین تمام اقشار جامعه در انتخابات  جامعه دانشگاهی و جوانان دانشجو در آگاه سازی مردم نسبت به شناخت بهترین فرد برای انتخابات نقش مهم و بسزایی دارند و  با برگزاری تریبون‌های آزاد مردمی و کرسی های آزاد اندیشی و گفتگو با اصناف واقشار مختلف مردم هم آنها را از اهمیت حضور در پای صندوق‌های رأی و مشارکت بالا آگاه سازند و هم با تبیین برنامه‌های کاندیداها به  مردم در  شناخت بهتر و دقیق‌تر فرد مورد نظر کمک کنند.

 به همین دلیل در آستانه انتخابات 11 اسفند ماه خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی پای صحبت تنی چند از دانشجویان نشستیم و نظرشان را در این مهم و حیاتی جویا شدیم:



دانشجویان حلقه‌های میانی در زنجیره تواصی هستند

محدثه چگینی دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی در تبیین نقش دانشجویان در  اهمیت انتخابات در میان مردم اظهار کرد:طبق سخنان حضرت آقا دانشجویان حلقه‌های میانی هستند.درفهم معنی حلقه‌های میانی،باید به تعبیری که آقا که تحت عنوان « زنجیره تواصی» می‌فرمایند توجه کنیم.
 
وی ادامه داد:منظور  از تواصی یک تعامل دو طرفه است به این معنی که انسان مسلمان نمی‌تواند صرفا شنونده یا گوینده باشد،بلکه هنگامی که در گروه‌های معرفتی بالاتر از خود قرار دارد باید شنونده باشد و مبانی معرفتی خود را افزایش دهد و وقتی در گروه‌های پایین تر از سطح خود قرار دارد،باید آنچه که نسبت به آن شناخت پیدا کرده را به دیگران بیاموزد.
 
دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: بنابراین هدف اصلی حلقه‌های میانی،گسترش و ارتقای هم‌افزایی اجتماعی و فعال سازی ظرفیت‌های اجتماعی است. به این صورت که ظرفیت‌ها و نیاز هارا شناسایی و آنهارا به هم وصل می‌کند.

وی افزود:با عمیق شدن در این این مقدمات در میابیم که دانشجویان به عنوان قشر نخبانی جامعه و همچنین از آنجا که طبق بررسی‌ها جزء مهمی از سرمایه های اجتماعی هستند،مردم نگاه ویژه‌تری نسبت به آنها دارند.
 
چگینی بیان کرد: در این میان دانشجویانی که در تشکل‌های دانشجویی نقش پررنگ تری در این زنجیره تواصی ایفا می‌کنند.به گونه‌ای که با درک صحیح و شناخت درست از ظرفیت‌ها و نیازهای جامعه،تعامل مهمی بین حاکمیت و مردم برقرارمی‌کند.

دبیرسیاسی انجمن اسلامی تشریح کرد:در نتیجه در خصوص نقش دانشجویان در تبیین اهمیت انتخابات هم باز برمی‌گردیم به همان نقش حلقه‌های میانی و سرمایه اجتماعی بودن دانشجویان،اگر در جامعه یا حتی در خانواده خود یک بررسی کلی داشته باشیم،در مسائل کلیدی و مهم کشور نظرخواهی و تحلیل اتفاقات توسط دانشجویان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.از این حیث دانشجویان با توجه به جایگاه اجتماعی که دارند می‌توانند با ارائه تحلیل درست از اتفاقات اذهان عمومی را اقناع با خود همراه کند.

جنبش های دانشجویی پرچمدار تحولات در دل دانشگاه‌ها

وی در خصوص جایگاه و نقش دانشگاه در افزایش مشارکت افزود:امام راحل در مورد دانشگاه فرمونده بودند که دانشگاه مبدا تحولات جامعه است و جایگاه بسیار ویژه ای برای دانشگاه قائل هستند،و اعتقاد داشتند که تحولات اجتماعی از طریق تحولات و اقدامات اجتماعی ایجاد می‌شوند.
 
این دانشجوی فعال و کنشگر سیاسی تشریح کرد:با توجه به تقش مهم دانشگاه،جنبش‌های دانشجویی پرچمدار این تحولات هستند و در طول تاریخ اقدامات سرنوشت سازی را در دل دانشگاه انجام داده‌اند.

وی افزود:در زمان دفاع مقدس و در دوران سخت کشور بسیاری از همین دانشجویانی که فعال دانشجویی بودند از جمله ادوار شهید انجمن اسلامی شهید سیدناصر سیاهپوش عزیز این احساس تکلیف را در جهاد دیدند و باحضور درجبهه جان خود  را در راه دفاع از این انقلاب فدا کردند.
 
چگینی خاطرنشان کرد:ما نیز با الگو گرفتن از شهدا امروز که در دانشگاه فعالیت می‌کنیم،با به کارگیری از ظرفیت‌های دانشگاه که همان بسترهای تعامل و بحث ومناظره،و صحبت چهره به چهره با دانشجویان و همینطور صدور بیانیه و نشریه،مطالبه گری از مسئولان دانشگاهی و استانی و کنشگری سیاسی میت‌وانیم در افزایش مشارکت نقش داشته باشیم،هرچند که افزایش مشارکت باید بسیار عمیق بررسی و اقدام شود ولی ما به اندازه ظرفیتی که داریم تلاش برای افزایش مشارکت داشته‌ایم.

وی در توضیح نقش مردم در تعیین سرنوشت خود با شرکت در انتخابات تاکید کرد: با توجه به اینکه در دین مبین اسلام هدف غایی هر فعالیت و کنشی، رشد و تعالی انسان است و رشد و  آن بر هر چیزی الویت دارد می‌توان گفت که مشارکت مردم از مهمترین ابزار یادگیری اجتماعی و رشد فردی است.
 
دبیرسیاسی انجمن اسلامی اضافه کرد: همینطور در دیدگاه اسلامی مشارکت و رای دادن صرفا حق نیست که بتوانیم  آن صرف نظر کنیم ،بلکه هر فردی در مورد رشد و پیشرفت جامعه خویش مسئول است،پس مشارکت هم وظیفه و هم حق مردم است.
 

وی افزود:از طرفی دیگر ایجاد گفتگوی اجتماعی و مشارکت مردم، اعتماد عمومی را در جامعه افزایش می‌دهد.و از این طریق فضای گفتمانی مثبتی شکل می‌گیرد. البته مشارکت بایستی در همه سطح ها از جمله  تصمیم گیری ها ، مطالبه گری ها، نظارت و اجرا دنبال شود.

 
چگینی با بیان اینکه که در فضای مشارکت فرصت برای کاهش تعارضات اجتماعی و افزایش وحدت اجتماعی فراهم می شود افزود:فرصت احساس نیاز به یکدیگر و افزایش هماهنگی و بهره وری پیدا می‌شود.با مردمی سازی و مشارکت مردم، اشتباهات و سوگیری تصمیم گیری‌ها کاهش پیدا میابد، چرا که هر کسی نقطه ضعف دیگری را برطرف می‌کند.
 
وی ادامه داد:با به میدان آمدن ظرفیت‌های مردمی،کارآمدی برای حل مسائل کشور افزایش می یابد.در نتیجه مردم با آزمون و خطا و مشارکت در انتخابات و اهمیت رای و نقش فردی خود متوجه نقش آفرینی خود در مردم سالاری دینی می‌شوند.
 
کاهش سرمایه اجتماعی و سیاست زدایی هدف اصلی دشمنان در جامعه است

چگینی در خصوص مانور دشمن در کمرنگ جلوه دادن انتخابات اظهار کرد:حضرت آقا دراین باره میفرمایند:شک نیست که جبهه‌ی استکبار با انتخابات ما مخالف است؛ چرا مخالفند؟ چون نظام ما عبارت است از «جمهوری اسلامی»؛ دو تکّه دارد؛ هم با جمهوری‌اش مخالفند، هم با اسلامی‌اش.
 
وی ادامه داد:مظهر «جمهوری» همین انتخابات است؛ این انتخابات مظهر «جمهوری» است...همه باید در انتخابات شرکت کنند. انتخابات رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است. راه اصلاح کشور انتخابات است. آن کسانی که دنبال این هستند که مشکلات را برطرف کنند، ترمیم کنند، بایستی به انتخابات رو کنند. راهِ درست، انتخاب است.
 
دبیر انجمن سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تشریح کرد:واضح و مبرهن است که دشمنان جمهوری اسلامی به خاطر مبانی فکری و آرمان‌های ما و همچنین تلاش برای نشان دادن کاهش مشروعیت حکومت و سیاه نمایی و تزریق ناامیدی و یأس در جامعه است.
 
وی ادامه داد: تلاش دشمنان برای کاهش سرمایه اجتماعی و سیاست‌زدایی از اذهان عمومی و بیتفاوتی نسبت به کشور یکی از مهمترین دلایلی است که دشمنان نسبت به انتخابات مانور میدهند.به عبارتی به دنبال افزایش فاصله میان مردم و حاکمیت هستند.



دانشجویان وظیفه توسعه عقلانیت در جامعه دارند

 مریم ناصری کیا دانشجوی دانشگاه آزاد رشته گرافیک همچنین اظهار کرد:امروز جامعه همانند گذشته  نیازمند حضور  پررنگ و آگاهانه دانشجویان در تمامی عرصه‌های کشور است و نه تنها در عرصه‌های علمی و فرهنگی و اجتماعی باید نقش موثری داشته باشد ، بلکه باید با حضور فعال در عرصه سیاسی کشور داشته باشد و نقش خوبی در برای توسعه عقلانیت در ایفا نماید.
 
وی افزود: این نقش باید مدام برای دانشجو متذکر و یادآوری شود و تحت هیچ شرایطی نباید دانشجو مسئولیت خود را در جامعه برای روشنگری و آگاهی بخشی افراد نادیده بگیرد. 
 
 وی با اشاره به انتخابات مهم و حیاتی در یازدهم  اسفند ماه گفت: تضارب افکار و آزاد اندیشی در دانشگاه و تربیون آزادهایی که به خصوص در دانشگاه‌ها  برگزار می‌شود تحمل سیاسی و نقدپذیری افراد را بالا میبرد
 
این دانشجوی فعال ادامه داد: مجلس در کشور ما همانند خیلی از کشورها مهم است و از جایگاه بالایی در نظام سیاسی برخوردار است و به تبع آن انتخابات آن هم اهمیت دارد.
 
ناصری کیا با بیان اینکه  نظام مردم سالاری در کشور ما به جامعه نقش تعیین کننده داده است و همه افراد باید با حساسیت در انتخابات حضور داشته باشند تاکید کرددانشجویان، باید برای انتخاب فرد اصلح، به صورت جدی ورود کنند  و زمینه‌های حضور آگاهانه مردم و مشارکت حداکثری در انتخابات را با روش های مختلف تریبون آزاد و کرسی آزاد اندیشی و مشورت و مناظره و تبادل اطلاعات و... فراهم کنند.
 
وی ادامه داد:دانشجویان می‌توانند در معرفی شاخص‌های یک نماینده نه تنها به دانشجویان دیگر بلکه به دیگر آحاد جامعه و مردم کمک کنند و تاثیرگذار باشند.
 
این دانشجو در ادامه با گریز به وظایف نمایندگان منتخب مردم تاکید کرد:نمایندگان باید با آگاهی نسبت به وظایف خود، دلسوزانه برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند و بدانند که نسبت به مطالبات مردم باید پاسخگو باشند و خادم مردم و پاکار انقلابی باشند و تا اخرین روزی که در مسند هستند برای منافع ملی و مردم اقدام کنند.
 
 وی افزود:باید به مردم آگاهی داد که حضور حداکثری و افزایش مشارکت نه فقط به ثبات سیاسی کشور بلکه به پایداری امنیتی کشور نیز کمک می‌کند و این در دنیا امری ثابت شده است.

ناصری کیا در خصوص علل کاهش سطح اعتماد مردم نسبت به حکومت اینگونه بیان کرد: از جمله مهمترین عوامل،عملکرد بسیار ضعیف دولت قبل در اقتصاد و معیشت،سیاست خارجی و داخلی و عدم پاسخگویی و تعامل درست با مردم است.
 
وی افزود:در کنار این موارد،بمباران رسانه‌ای دشمنان خارجی و منافقان داخلی نیز نقش بسیار مهمی دارند.عملکرد بسیار ضعیف مسئولان  و ایجاد فاصله بسیار بین مردم و مسئولان  هم میتوان گفت در کاهش سطح اعتماد مردم اثر گذار بوده است

جنگ شناختی نگرش مردم را تغییر داده است

وی خاطر نشان کرد: نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است تغییر نگرش و باورهای مردم از طریق جنگ شناختی است که در چند سال اخیر کشور درگیر آن بوده است.دلایل بسیار زیادی وجود دارد که نسبت به  هرکدام از آنها باید آسیب شناسی و پژوهش‌های اجتماعی انجام شود تا بتوان راه حل هایی برا آنها پیدا کرد.

ناصری کیا در پایان در خصوص نقش خواص  بویژه دانشجویان در ترغیب مردم برای حضور در انتخابات اظهار کرد:دانشجویان با توجه به جایگاه اجتماعی که در نهاد خانواده و سیاست دارند،می‌توانند با کسب معرفت والا و درک عمیقتر پدیده‌های اجتماعی،آموخته‌های خود را به گروه و طبقه پایین‌تر از خود آموزش دهند و به نوعی بصیرت بخشی کنند.

فعالیت‌های مربوط به حیطه کنشگری و مطالبه گری و گفتگو و...هم ازجمله اقداماتی است که دانشجویان برای اثربخشی انجام می‌دهند.



دانشجو موذن جامعه است
 
مائده بیگدلی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور قزوین نیز در بیان نظرات خود در این حیطه گفت: دانشجویان همواره در عرصه‌های مختلف نقش روشنگری را در جامعه داشته اند و اهمیت استفاده از دیدگاه‌های آنان در رویدادهای مختلف به ویژه حوزه سیاست و انتخابات بر کسی پوشیده نیست.
 
وی افزود:به طور قطع می‌توان گفت که دانشجویان چشمانی تیزبین داشته و زوایای گوناگون را در هر رویداد و موضوعی بررسی می‌کنند.
 
این فعال دانشجویی اظهار کرد: همچنین در بحث انتخابات نیز با دید روشن و البته انتقادی می‌توانند مردم را در کنار ضرورت شرکت در انتخابات، در انتخاب نمایندگانی توانمند و دلسوز یاری کنیم
 
وی در خصوص نقش دانشجو و دانشگاه در عرصه انتخابات اظهار کرد: .با توجه به سخن شهید بهشتی که فرمودند "دانشجو موذن جامعه است" نشان دهنده این است که حضور دانشجو نقش بسزایی در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها دارد .
 
بیگدلی اضافه کرد: با توجه به این موضوع دانشجوها با اقناع سازی و ارائه اطلاعات موثر و موثق به افراد می‌توانند در افزایش مشارکت مردم در انتخابات نقش آفرین باشند.

مشارکت در انتخابات یک حق و وظیفه شرعی است

وی درپاسخ به این سوال که  مردم با مشارکت در انتخابات چطور می‌توانند در تعیین سرنوشت خود موثر باشند اینگونه پاسخ داد : مشارکت در سرنوشت فردی و جمعی از نظر اسلام نه تنها یک حق بلکه یک وظیفه شرعی است کسانی که از این مسئولیت شانه خالی می‌کنند باید در روز قیامت پاسخگوی عدم مشارکت فعال خود در صحنه سیاسی و اجتماعی جامعه باشند .بنابراین افراد با انتخاب درست و انتخاب فرد اصلح در تعیین سرنوشت خود موثر هستند.
 
وی در خصوص مانور دشمن برای ناامیدی مردم در انتخابات تشریح کرد:اولین دلیل این است که دشمن اساساً آگاه است و می‌داند که انتخابات نه تنها در ایران نمایشی و زینتی نیست بلکه زمینه چرخش قدرت را فراهم می‌کند.
 
انتخابات زمینه ساز وحدت ملی و امنیت پایدار است
 
این کنشگر اجتماعی و دانشجویی افزود: آنچه در سال‌های قبل توسط دشمنان نظام جمهوری اسلامی پیگیری شد به وجود آوردن زمینه اغتشاش و خشونت در ایران است در حالی که انتخابات در مقابل این هدف قرار می‌گیرد.
 
وی افزود:دومین دلیل این است که انتخابات همان‌طور که حضرت آقا فرمودند زمینه‌ساز وحدت ملی است و وحدت ملی به امنیت ملی منجر خواهد شد و امنیت ملی نیز اقتدار ملی را به دنبال دارد.
 
بیگدلی تصریح کرد:دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران از یک طرف خواستار وحدت ملی و از طرف دیگر هم خواستار اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران نیستند.
وی در خصوص جریحه دار شدن اعتماد مردم بیان کرد:عوامل متعددی دخیل هستند . عواملی چون وجود فساد در کابینه مجلس ، برتری دادن منافع شخصی بر منافع عمومی در بین نمایندگان و ... عوامل دیگری همچون ایجاد هجمه‌های روانی و تلاش برای کمرنگ کردن انتخابات در بین افراد توسط دشمنان.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: دانشجویان و دیگر افرادی که در این خصوص اطلاعات و علم بیشتری نسبت به عامه مردم دارند ، با اقناع سازی و ارائه اطلاعات درست و ارائه پیشرفت‌ها و قوانینی که توسط نماینگان تصویب شده به مردم ،می‌توانیم مردم را در این امر ترغیب کنیم.
 
انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان