۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین آشنایی با معارف مهدوی وظیفه مهم شیعیان است
کد خبر: ۳۶۷۳۱۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۶ ساعت: ۹:۱۶ ↗ لینک کوتاه

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین:

آشنایی با معارف مهدوی وظیفه مهم شیعیان است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین گفت: برنامه‌های فرهنگی نیمه شعبان باید اثربخشی و ماندگاری بیشتری در جامعه داشته باشد و برگزاری محافل به گونه‌ای باشد که پس از اتمام مراسم، معارف آن تا نیمه شعبان سال آینده در جامعه جاری باشد.

آشنایی با معارف مهدوی وظیفه مهم شیعیان است
حجت الاسلام رضا کاظم‌لو در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با تبریک به مناسبت ولادت امام زمان (عج) اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم از اعیاد شعبانیه در راستای رسیدن به سعادت زندگی دنیوی و اخروی بهره بگیریم.

وی با طرح این سوال که بهترین وظیفه ما در قبال حضرت حجت چیست، افزود: برگزاری مراسم جشن و سرور و پخش شیرینی و پذیرایی به مناسبت میلاد امام زمان(عج) اقدام خوب و حسنه‌ و نشانه ارادت شیعیان به امام دوازدهم است اما نباید فقط به این اقدام بسنده کرد بلکه باید سراغ هدف اصلی رفت.

امروز بالاترین وظیفه، شناخت تکلیف و وظیفه است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ مهدویت تصریح کرد: معتقدم امروز بالاترین وظیفه، شناخت تکلیف و وظیفه است بدین معنا که بدانیم در موقعیت کنونی چه وظایفی را برعهده داریم یعنی هرکس در هر شرایط و جایگاهی که قرار دارد بداند چه تکالیفی بر گردن دارد از مردم گرفته تا مسئولان همگان عمل به وظیفه را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم بدست آوردن آمادگی در حوزه فردی، اجتماعی و بین المللی است؛ ادامه داد: باید به این فکر کنیم که اگر امروز توفیق زیارت امام زمان(عج) را داشتیم حضرت چه بیاناتی به ما می‌فرمود و از ما می‌خواست به دنبال چه کارها و اهدافی باشیم.

کاظم‌لو در ادامه با اشاره به ماجرای تشرف علی‌بن‌مهزیار به خدمت امام زمان(عج) گفت: وقتی علی‌بن‌مهزیار شرفیاب حضور حضرت می‌شود تعریف می‌کنند که به دست و پای حضرت افتادم و بوسیدم حضرت فرمود چرا دیر به دیر به دیدن ما می‌آیید، علی‌بن‌مهزیار در پاسخ به سوال امام می‌گویند که من برای آمدن نزد شما راهنمایی نداشتم تا مسیر را به من نشان دهد.

نیمه شعبان فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار

وی خاطرنشان کرد: این جمله امام حاکی از آن است که فقط ما در انتظار ظهور امام زمان (عج) نیستیم بلکه ایشان هم منتظر ما هستند.

این مسئول بیان کرد: در ادامه حضرت چندین سوال از علی‌‌بن‌مهزیار کردند بدین ترتیب که کیفیت برخورد بالادستی‌های شما با پایین دستی‌ها چگونه است به عبارتی اختلاف طبقاتی در اجتماع شما به چه شکلی است، عرض کردم که معلوم است بالادستی‌ها کار خود را انجام می‌دهند و پایین دستی‌ها هم دستشان به جایی نمی‌رسد و ارتباط کمی با هم دارند، حضرت مجدد سوال کردند تعامل ثروتمندان جامعه با فقرا چگونه است آیا اغنیا از فقرا دستگیری می‌کنند، عرض کردم خیلی کم، فرمودند در میان شما صله رحم چگونه است، گفتم خیلی کم. امام فرمود همه این موارد موانع است.

وی عنوان کرد: اگر امروز پرده‌ها به کنار رفته و ما به دیدار حضرت نائل آییم ایشان از ما خواهد خواست که اختلاف طبقات اجتماعی کمتر شود و افراد توانگر به اشخاص تهیدست کمک کنند و انجام صله رحم ساده‌تر، راحت‌تر و بیشتر باشد.

خواص کسانی هستند که گفتار آنان با کردارشان یکی است

کاظم‌لو تصریح کرد: امام زمان(عج) فرمودند "اگر دعای بعضی از خواص شیعه نبود زمین، اهلش را به هلاکت می‌رساند"، در مکتب امام دوازدهم خواص کسانی هستند که گفتار آنان با کردارشان یکی است.

وی تاکید کرد: نکته به نکته ماجرای تشرف علی‌بن‌مهزیار به خدمت امام زمان(عج)، مرور درس تبعیت از مکتب مهدویت است اینکه چه کار کنیم تا جامعه ما زیبا شود تا لایق دیدار زیبارویان شویم.

این مسئول تاکید کرد: وقتی جامعه اسلامی به معنای واقعی خواهیم داشت که به معارفی که امام زمان فرمودند عمل کنیم، برگزاری جشن و سرور اقدام پسندیده‌ای است اما باید دید آثار برگزاری این محافل جشن و سرور کجا ظهور و بروز دارد.

برنامه‌های نیمه شعبان باید اثربخشی و ماندگاری بیشتری در جامعه داشته باشد

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی نیمه شعبان باید اثربخشی و ماندگاری بیشتری در جامعه داشته باشد، افزود: باید برگزاری محافل نیمه شعبان به گونه‌ای باشد که پس از اتمام مراسم، معارف آن تا نیمه شعبان سال آینده در جامعه جاری و ساری باشد.

کاظم‌لو عنوان کرد: توصیه می‌کنم به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان هرکس فراخور شرایط و موقعیت و وسعی که دارد اقدامی شایسته به نیابت از امام زمان (عج) انجام دهد حتی در روایت داریم که فرستادن صلوات با عبارت عجل فرجهم ذکر شود.

آشنایی با معارف مهدوی وظیفه مهم شیعیان است

وی در پایان با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار گفت: آشنایی با معارف اسلامی و مهدویت و بکارگیری آن در زندگی از وظایف مهم ما است که باید در نیمه شعبان به این مضامین اهمیت ویژه‌ای دهیم.

انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان