۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین جهش علمی کشور بدون مرز است
کد خبر: ۳۶۷۱۰۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ ساعت: ۱۰:۴۷ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره):

جهش علمی کشور بدون مرز است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: جهش علمی فوق‌العاده در کشور شکل گرفته و اساساً بعد از انقلاب اسلامی موتور حرکت کشور در بحث علم و فناوری روشن شده است.

جهش علمی کشور بدون مرز است
حسین محمدی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به دستاوردهای علمی کشور اظهار کرد: عقب افتادگی تاریخی کشور در دوران پهلوی به دلیل وابستگی کامل به برخی از کشورها مانند انگلیس و آمریکا بود و متأسفانه حاکمان به این موضوع هم توجه نداشتند که این وابستگی اساساً زیرساخت‌های لازم فکری، فرهنگی و فنی را برای رشد علمی و به اصطلاح پیشرفت فناورانه می‌تواند از ما بگیرد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) افزود: در برهه تاریخی قبل انقلاب که همه‌ کشورها نسبت به مسئله علم و فناوری توجه ویژه‌ای داشتند و همه برنامه‌ریزی‌های آن‌ها بر همین معنا استوار شده بود، کشور در ان زمان کاملاً مستعمره انگلیس و آمریکا و کاملاً وابسته به آن بود و این وابستگی باعث شد که زیرساخت‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی و فنی برای رشد علمی و به اصطلاح پیشرفت فناورانه از بین ببرد که دچار یک عقب افتادگی تاریخی شدیم.
 
محمدی ادامه داد: انقلاب اسلامی بر اساس شعار استقلال، ماموریت تمدنی و نیازمندی‌هایی که پیش‌روی خودش داشت موظف بود به مسئله علم و فناوری توجه کند منتهی در این موضوع کشور با یک عقب‌افتادگی تاریخی مواجه بود پس باید حرکت و سیاست‌گذاری‌های خودمان را به گونه‌ای تنظیم می‌کردیم که بتوانیم بر این عقب‌افتادگی تاریخی غلبه کنیم، نمی‌توانستیم با یک سرعت عادی و معمول این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.
 
وی با اشاره به موضوع تحریم کشور گفت: نکته دوم بحث تحریم‌ها است که بعد از انقلاب اسلامی در کنار عقب‌افتادگی تاریخی در معرض تحریم‌های ناجوانمردانه کشورهای اروپایی، آمریکایی قرار گرفتیم و یکی از ماموریت‌های اصلی این تحریم‌ها این بود که؛ انقلاب اسلامی و ایران را در مسئله پیشرفت‌های علمی و فناورانه متوقف کند، این موضوعی است که مخصوصاً در دو دهه گذشته بسیار توسعه پیدا کرده است بنابراین ما در سیاست‌گذاری‌هایمان برای رشد علمی باید مسئله تحریم را در نظر می‌گرفتیم و به گونه‌ای سیاست‌گذاری می‌کردیم که بتوانیم بر مسئله تحریم هم غلبه کنیم.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ادامه داد: موضوع سوم بحث هجمه رسانه‌ای است که از طرف همین کشورهای غربی، اروپایی و آمریکایی علیه ما سامان داده شد و ماموریت اصلی این بود که ریشه اصلی امید و امیدآفرینی را در دل جوانان و مردم کشور عزیزمان نابود سازد و امکان رو به جلو حرکت کردن آن‌ها را بگیرد.
 
محمدی یادآور شد: دشمن ضمن ناامیدی افراد، با بزرگ جلوه دادن کشور در نقص‌ها و کوتاهی‌ها و با کم‌فروغ کردن پیشرفت‌های کشور ریشه امید را در دل جوانان نابود می‌سازد و در نهایت یک سیاه‌نمایی کاذبی را در خصوص کشور رقم می‌زند که نخبگان و عامه کشور به جایی نرسند.
 
وی خاطرنشان کرد: اما با وجود همه این موانع سه‌گانه‌ای که گفته شد انقلاب اسلامی در یک مسیر درست و صحیحی قرار گرفت و توانست هم در عرصه سیاست‌گذاری و هم در عرصه اجرا زیرساخت‌های جدی و مهمی را برای توسعه علم و فناوری رقم بزند تا جایی که امروزه در بخش‌های مختلف شاهد جهش‌های خارق‌العاده‌ای هستیم که متاسفانه به خاطر هجمه رسانه‌ای دشمن نمی‌خواهد این‌ها برجسته شود.
 
این مسئول اذعان کرد: کشور در حوزه فناوری و ساختارهای تولید فناوری بسیار موفق عمل می‌کند و که شرکت‌های دانش بنیان دستاورد انقلاب اسلامی هستند، مراکز و پارک‌های علم و فناوری موضوعات بسیار مهمی هستند که انقلاب اسلامی به آن‌ها توجه کرد. 
 
محمدی تاکید کرد: کشور با وجود همه موانع، رتبه‌های جهانی در عرصه‌های فناوری، علوم کاربردی و علوم مهندسی را داراست. کشور در علوم و رشته‌هایی مانند؛ انرژی هسته‌ای، نانو تکنولوژی، بحث موشکی، سلول‌های بنیادین، هوافضا، داروهای نوترکیبی و پزشکی با اتکا به ظرفیت‌های داخلی مناسب توانستیم به قله‌های علم و فناوری دست پیدا کنیم و این موضوع را ثابت کنیم که می‌توانیم با وجود موانع سه‌گانه این قله‌ها را فتح کنیم.
 
وی افزود: در حوزه ثبت اختراع ملی و بین‌المللی، کشور امروز در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. در بخش‌های مختلف در دوران بعد از انقلاب اسلامی توانستیم، اتفاقات و تجربیات بومی و دستاوردهای مختلفی را رقم بزنیم؛ در بحث‌های دفاعی و پدافندهای هوایی و بحث طرحی و ساخت پدافند هوایی اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تشریح کرد: درعرصه‌های‌ هوایی، دریایی، زمینی، موشکی، الکتریکی و راهداری توانستیم سامانه‌های الکتریکی خاصی را طراحی کنیم و در فضای سایبر هم از مدیریت فضای سایبر و تامین امنیت و دفاع سایبری شاهد پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای هستیم. در زمینه طراحی و ساخت انواع ماهواره‌ها و پرتاب آن‌ها، رو به جلو حرکت کرده‌ایم و این راه ادامه دارد و زیرساخت‌های فنی و دانشی آن‌ها شکل گرفته‌ است.
 
محمدی تصریح کرد: در عرصه‌های هسته‌ای، دریایی، زیستی و موضوعات مختلف با سلامت و تولید انواع سرم، واکسن و همین‌طور در بحث‌های انرژی در کشف و استخراج و پالایش و تلاش برای برداشت و طراحی و ساخت تجهیزات عمده در حوزه نفت و گاز بسیار پیشرفت فوق‌العاده‌ای و چشم‌گیری داشتیم و این مسئله بسیار افتخارافرین است.
 
وی گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس و عسلویه جزو دستاوردهای جدی انقلاب اسلامی هستند که با اتکا به فناوری‌های بومی و دانشمندان و متخصصان جوان کشور رقم خورده است. در عرصه‌های کشاورزی و حوزه‌های فناوری نرم، معادن صنایع خودروسازی محیط زیست و ... موفق عمل کرده‌ایم.

این مسئول ادامه داد: جهش علمی فوق‌العاده در کشور شکل گرفته و اساساً بعد از انقلاب اسلامی موتور حرکت کشور در بحث علم و فناوری روشن شده است.
 
وی بیان کرد: استاد دانشگاه و دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در سه عرصه باید نقش آفرین باشد و برای خودش ماموریت تعریف کند و خود را نسبت به آن عرصه مسئول بداند.
 
محمدی اذعان کرد: مسئولیت استاد و دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در مباحث علمی و در مباحث سیاسی و اجتماعی داخلی و بین‌المللی و در مسائل و مباحث فرهنگی و تربیتی وظیفه استاد دانشگاه و دانشجوی تراز در عرصه علمی این است که به دنبال ساخت دانشگاهی باشند که در آن دانشگاه افراد به دنبال علم نافع باشند و بتوانند به نیازهای جامعه پاسخ بدهند و یک ارتباط و پیوندی بین جامعه، صنعت و دانشگاه رقم بخورد و خود دانشجویان و دانشگاهیان هستند که می‌توانند این مسئله را طراحی و پیش ببرند.
 
وی تشریح کرد: اساساً ساخت هویت علمی دانشگاه مبتنی بر مبانی فکری و نظری انقلاب اسلامی بیش از همه متوجه استاد دانشگاه و دانشجوی تراز انقلاب اسلامی است چراکه آنها نمی‌تواند نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی داخلی و بین‌المللی بی‌تفاوت باشد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اشاره به وظایف اساتید و دانشجویان تراز انقلابی ادامه داد: آن‌ها باید مسائل سیاسی اجتماعی جامعه را خوب بشناسند و تحلیل کنند و به عنوان قشر نخبه، اثرگذار و خواص جامعه به موقع مسائل را شناسایی کنند و به دنبال راهکار مفید باشند و در موعد مقرر هم عمل کنند.
 
وی در پایان گفت: استاد دانشگاه و دانشجویان در خصوص وظیفه فرهنگی و تربیتی نقش بسیار مهمی دارند مخصوصا دانشگاهی که در نظام فکری انقلاب اسلامی هم‌اکنون وجود دارد، باید به سمت تربیت نسل امیدوار، کنش‌گر و اثرگذار در عرصه‌های مختلف باشد بنابراین دانشجو و اساتید باید دانشجو‌ها را امیدوار کنند و در مقابل سیاه‌نمایی‌های دشمن بایستند و اجازه ندهند که امید در دل‌ها از بین برود.
 
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان