۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین بیش از ۹۶ درصد درآمد استان قزوین از مالیات است
کد خبر: ۳۶۷۰۵۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ ساعت: ۱۲:۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین:

بیش از ۹۶ درصد درآمد استان قزوین از مالیات است

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین گفت: بیش از ۹۶ درصد درآمد استان از مالیات است، امسال نرخ مصوب در آمد مالیاتی استان ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که تا پایان دی ماه بیش از ۹۵ درصد آن یعنی بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.

بیش از ۹۶ درصد درآمد استان قزوین از مالیات است
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، سید محمود موسوی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که صبح امروز در سالن جلسات اداره‌کل امور مالیاتی استان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان امو مالیاتی کشور وظیفه خطیر امور اقتصادی کشور را به دوش می‌کشد، اموری که به دلیل تحریم‌های ظالمانه و تحمیل شرایط سخت به مردم در سال‌های اخیر با چالش روبه‌رو شده است.
 
وی افزود: اگر چه در سنوات گذشته بیشترین درآمد دولت برپایه درآمد نفتی بوده است، امروز مالیات به عنوان پاک‌ترین درآمد و منبع درآمد پایدار دولت در نظر گرفته شده و در قانون بودجه رقم آن پیش بینی شده است، که نشان از جایگاه رفیع مالیات به عنوان یک درآمد کارگشا و پاک خواهد بود.
 
مالیات ابزار مهم سیاست‌گذاری اقتصادی در دولت

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین بیان کرد: امروز مالیات نه تنها یک درآمد بلکه یک ابزار مهم سیاست‌گذاری برای دولت به منظور اصلاح رفتار جامعه است.
 
وی ادامه داد: مالیات با استفاده از ابزار معافیت می‌تواند با حمایت از واحدهای صنعتی در راستای تعادل نظام اقتصادی گام بردارد، بدین منظور برای تحقق بخشیدن به سیاست کلی اقتصاد مقاومتی از بخش‌های تولیدی و واحدهای غیردولتی نرخ مالیات با 25 درصد تخفیف محاسبه می‌شود.
 
موسوی تصریح کرد: این معافیت‌ها به بخش دولتی تعلق نداشته و در راستای حمایت از تولید در بخش دولتی بوده و این نوع سیاست‌های تشویقی موجب همراهی بیشتر مودیان حقیقی و حقوقی با اداره مالیات شده است و شاهد رشد قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی هستیم.
 
این مسئول با بیان اینکه سازمان مالیات کشور به دنبال فشار آوردن بر مردم نیست، خاطرنشان کرد: ما به دنبال اعتمادسازی بین مردم هستیم و در اظهارات هر آنچه مودی اظهار کند به آن اعتماد کرده و برمبنای آن عمل می‌کنیم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین بیان کرد: امروزه فرار مالیاتی جرم محسوب شده و اگر گزارشی به ما رسیده و این تخلف برای ما محرز شود حتماً برابر قانون با آن عمل خواهیم کرد.
 
وی افزود: هم‌استانی‌های عزیز می‌توانند فرارهای مالیاتی را از طریق سامانه مالیاتی کشور در بخش سوت زنی، یا از طریق شماره گیری 1526 و سامانه‌های پیام کوتاه سازمان گزارش دهند.

 
دریافت خدمات امور مالیاتی در بستر سامانه الکترونیک

موسوی با بیان اینکه اغلب خدمات سازمان مالیات در بستر الکترونیک قابل دریافت است، تصریح کرد: اظهارنامه‌های مالیاتی، نقل و انتقال املاک، اعتراض به تشخیص مالیات و بسیاری از خدمات دیر در بستر سامانه مالیاتی قابل ارائه است و تنها برخی خدمات که نیاز به امضا دارد به صورت حضوری انجام می‌شود.
 
وی یادآور شد: مالیات استان صرفا نگاه اقتصادی نداشته و در امور فرهنگی نیز فعال بوده است به گونه‌ای که در حوزه ترویج و توسعه نماز و عفاف و حجاب، جشنواره شهید رجایی به رتبه برتر دست یافته است، همچنین روابط عمومی آن در ارزیابی عملکرد دولت در سال جاری به رتبه اول نایل آمده است.
 
پروژه‌عمرانی اداره کل امور مالیاتی قزوین در سال 1402
 
مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین با اشاره به اقدامات عمرانی اداره کل مالیات استان بیان کرد: افتتاح و بهره‌برداری از ساختمان اداره امور مالیاتی تاکستان، افتتاح مرکز مدیریت دادرسی مالیاتی، افتتاح ساختمان امور مالیاتی آبیک و عملیات بازسازی ساختمان شرقی مجتمع نواب از جمله اقدامات ما از سال گذشته تاکنون بوده است.
 
این مسئول افزود: طی این مدت پروژه‌هایی چون: کلنگ‌زنی ساختمان امور مالیاتی آبگرم، خرید و تملک ساختمان اقبالیه، اجرای مرکز داده سازمان مالیات کشور، ساخت و نصب بایگانی، تهیه و نصب گیت‌های ورودی و عملیات بازسازی سالن آمفی تئاتر صورت گرفته است.
 
موسوی بیان کرد: در زمینه آموزش برای مودیان و تمام اصناف و ادارات ورود پیدا کرده و ساعت‌های زیادی به آموزش در سامنه مودیان اختصاص دادیم.
 
وی ادامه داد: کلیه معاملات در سامانه مودیان محقق می‌شود که این موجب بروز شفافیت و فرار از اقتصاد زیرزمینی شده است و کسانی مخالف این سامانه هستند که از شفافیت واهمه دارند و یا به دنبال فرار مالیاتی هستند.

بیش از 96 درصد درآمد استان از مالیات است

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین با اشاره به اینکه بیش از 96 درصد درآمد استان از مالیات است تصریح کرد: امسال نرخ مصوب در آمد مالیاتی استان 9 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است که تا پایان دی ماه بیش از 95 درصد آن یعنی بیش از 7 هزار و 500 میلیارد تومان آن محقق شده است.
 
وی ادامه داد: مالیات وصولی ما نسبت به سال گذشته 65 درصد افزایش داشته است.
 
موسوی بیان کرد: از محل مالیات بر ارزش افزوده تا دی ماه سال جاری، میزان 29 هزار و760 میلیارد تومان آن به عوارض شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و جمعیت عشایری استان اختصاص یافته است که بارزترین پروژه آن کمربندی پیامبر اعظم بوده است.
 
اختصاص 29 هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

وی با بیان اینکه این عوارض پرداختی به شهرداری‌ها نسبت به سال گذشته 116 درصد افزایش داشته است، افزود: سهم این عوارض در شهرستان قزوین 644 میلیارد تومان در سال 1401 به یک هزار و 395 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.
 
مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین ادامه داد: در شهرستان تاکستان این سهم از 186 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده و سهم شهرستان بوئین‌زها نیز از 133 میلیارد تومان به 287 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
 
این مسئول خاطر نشان کرد: این سهم برای شهرستان آبیک از 102 به 220 میلیارد تومان، در شهرستان آوج از 47 به 102 میلیارد تومان و در شهرستان البرز از 261 به 566 در سال جاری رسیده است.
 
موسوی بیان کرد: در محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی و زیرساخت‌های ورزش در ده ماهه سال 1402 بالغ بر 92 میلیارد تومان اختصاص یافته که رشدی 103 درصدی نسبت به گذشته داشته است.
 
وی ادامه داد: در این مدت همچنین بالغ بر 519 میلیارد تومان از عوارض ارزش افزوده با رشدی 65 درصد تحت عنوان مالیات سلامت به حساب بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین 9 میلیارد تومان نیز به جهت توسعه و رشد علم و فناوری واریز شده است.
 
خوداظهاری بیش از 58 هزار نفر از مودیان استان

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین اظهار کرد: در سال 1402 کل فرم‌های خود اظهاری به میزان 58 هزار و 710 عدد بوده که نسبت به سال گذشته افزایشی 15 درصدی داشته است.
 
وی ادامه داد: از این تعداد، 27 هزار 800 مفر اظهار کردند که مالیات آنها براساس و سود و زیان خود صفر است، 10 هزار و 600 نفر مالیات صفر تا دو میلیون تومان را اظهار کرده و تعداد 6 هزار و 104 بین دو تا پنج میلیون مالیات برای خود در نظر گرفته است.
 
موسوی بیان کرد: بیش از پنج هزار نفر از مودیان مالیاتی بین پنج تا 10میلیون، بیش از 3 هزار نفر مالیاتی بین 10 تا 15 میلیون، چهار هزار 700 نفر مالیات 15 تا 50 میلیون و 573 نفر نیز مالیاتی بالای 50 میلیون را اظهار کردند.
 
این مسئول افزود: در راستای تعامل و ایجاد تسهیلات برای مودیانی که به هر دلیلی موفق به پرداخت مالیات نشدند، در مناسبت‌های گوناگون بخشش‌هایی صورت گرفته است.
 
مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین بیان کد: در این زمینه افرادی که تا پایان بهمن ماه بدهی خود را پرداخت کننده، در اشخاص حقیقی به میزان پنج میلیارد تومان و برای اشخاص حقوقی تا 20 میلیارد تومان شامل بخشودگی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همچنین اگر مودیانی که ارزش افزوده آنها قطعی شده بدهی خود را تا شش ماه خود را پرداخت کرده و از اعتراضات خود انصراف بدهند، جرایم آنها 100 درصد بخشیده خواهد شد.
 
موسوی در پایان با اشاره به میزان اظهارنامه مودیان حقوقی اظهار کرد: کل اظهارنامه مالیاتی در سال 1401 چهار هزار و 700 مورد بوده که امسال این اظهارنامه به میزان پنج هزار و 386 و با رشد 19 درصدی همراه بوده است، نشان از افزایش تعداد مودیان حقوقی و همچنین افزایش همراهی اشخاص حقوقی با اداره کل امور مالیاتی استان است.
 
 
انتهای خبر/2001
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان