۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین بیش از ۵۴۰ بیمار در استان قزوین دیالیز می‌شوند
کد خبر: ۳۶۶۷۵۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ ساعت: ۱۲:۳۸ ↗ لینک کوتاه

بررسی صبح قزوین از آخرین وضعیت بیماران کلیوی در استان؛

بیش از ۵۴۰ بیمار در استان قزوین دیالیز می‌شوند

بیماران نارسایی کلیه در ابتدا ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند اما باید به این نکته مهم توجه داشت که دو عامل اصلی نارسایی کلیه، دیابت و فشار خون کنترل نشده است.

بیش از ۵۴۰ بیمار در استان قزوین دیالیز می‌شوند
به گزارش خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، بدن هر انسان دارای دو کلیه است که در دو طرف ستون فقرات در پایین‌ترین سطح قفسه سینه قرار دارد. از کلیه‌ها با عنوان کارخانه‌های شیمیایی قدرتمند یاد می‌شود که اختلال در عملکرد این عضو حیاتی مشکلات فراوانی را متوجه فرد می‌سازد.

نارسایی یا کم‌کاری کلیه یک بیماری جدی به شمار می‌آید چرا که با ایجاد اختلال در عملکرد کلیه ممکن است بیمار در مراحل پیشرفته مجبور به انجام دیالیز و پیوند کلیه شود بنابراین لازم است با رعایت نکات بهداشتی و سبک زندگی سالم نسبت به مراقبت و سلامت کلیه‌ها اطمینان حاصل کرد.

دکتر سپیده حاجیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، در مورد علائم نارسایی کلیه اظهار کرد: بیماران نارسایی کلیه در ابتدا ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند به تدریج که نارسایی کلیه پیشرفت می‌کند، ممکن است بیماران دچار ضعف و بی‌حالی شوند.

وی افزود: با پیشرفت بیشتر بیماری و رسیدن به مرحله شدید یعنی مراحل 4 یا 5 بیماری علائم خود را نشان می‌دهد که این علامت‌ها شامل فشار خون‌های بالا، تورم‌های شدید در ناحیه زیرچشم، پاها و شکم «آسیت»، تجمع آب در بافت ریه «ادم ریه»، اضافه وزن، تنگی نفس و در مراحل پیشرفت شدیدتر بیماری، خونریزی دستگاه گوارش، کاهش سطح هوشیاری و در نهایت تشنج و کما هم می‌تواند اتفاق افتد.

دو عامل اصلی نارسایی کلیه دیابت و فشار خون کنترل نشده است

مدیر گروه داخلی و فوق تخصص نفرولوژی شاغل در مرکز آموزشی درمانی ولایت قزوین در خصوص عوامل موثر در ایجاد نارسایی کلیه گفت: دو عامل اصلی نارسایی کلیه دیابت و فشار خون کنترل نشده است همچنین عوامل دیگری از قبیل بیماری‌های ژنتیکی، کلیه پلی کیستیک، اختلالات مربوط به سنگ‌های کلیه و اختلالات انسدادی دستگاه ادراری در ابتلا به این بیماری موثر است‌.

وی ادامه داد: رعایت نکردن دستورات دارویی، رژیم‌های نامناسب، مصرف بی‌رویه داروهای مسکن و پودرهای مربوط به افزایش یا کاهش وزن که در باشگاه‌های ورزشی به وفور تجویز می‌شود و عدم مصرف آب به میزان کافی از دیگر عوامل در ایجاد نارسایی کلیه است که می‌توان بدان اشاره کرد.

حاجیان با تاکید براینکه یکی از دلایل ابتلا به نارسایی کلیه، سبک زندگی غلط است، عنوان کرد: عدم توجه به هشدارهای پزشکی، مصرف نامناسب غذاها در بیماران فشار خونی و دیابتی پیشرفت این دو بیماری را تشدید و بیمار را مستعد نارسایی کلیه می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین مصرف پروتئین با میزان بالا، استفاده از پودرهای کراتین و آمینو اسیدها با درصد و میزان زیاد و عدم مصرف کافی آب و مصرف غذاهای پرنمک، نارسایی کلیه را تشدید می‏کند.

فوق تخصص نفرولوژی در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه چه باید کرد، بیان کرد: کنترل دقیق و اصولی قند و فشار خون و رعایت رژیم غذایی مناسب از جمله موارد مهمی است که افراد باید به آن توجه جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‏شود بیماران دیابتی، حتما در دیابت نوع دو بلافاصله و در دیابت نوع یک 5 سال پس از ابتلا به بیماری دیابت، برای بررسی مشکلات کلیه به فوق تخصص بیماری‌های کلیه «نفرولوژیست» مراجعه کنند.

بیش از 540 بیمار در استان قزوین دیالیز می‌شوند

حاجیان عنوان کرد: این دسته از بیماران اگر علائم ضعف و بی حالی و خستگی مشاهده کردند، حتما به پزشک مراجعه کنند و به طور عام در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده‏ای از قبیل تورم زیر چشم و اندام تحتانی، تنگی نفس غیرقابل توجیه با مسائل قلبی و افزایش فشار خون ناگهانی بدون دلیل، تغییرات در سطح هوشیاری و تغییر رنگ پوست یا خون‏ریزی دستگاه گوارش که توجیهی برای آن وجود ندارد باید از لحاظ ابتلا به نارسایی کلیه بررسی شوند.

وی با اشاره به روش‌های تشخیص نارسایی کلیه و شیوه‌های درمانی این بیماری گفت: بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون از لحاظ دفع پروتئین ادرار و کارکرد کلیوی بررسی می‌شوند و به طور کلی روش‌های تشخیص نارسایی کلیه شامل آزمایش ادرار و خون، سونوگرافی و سایر روش‌های دیگر تصویربرداری است و شیوه درمان هم بر اساس تشخیص و نظر پزشک و شدت درگیری مشخص می‏شود.

فاطمه نادری کارشناس بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، با اشاره به وضعیت این بیماری در استان گفت: با توجه به اینکه بیماری‏های کلیوی شامل انواع مختلفی از جمله سندرم نفروتیک، کلیه پلی کیستیک و موارد دیگر است و لزوما درمان آنها به روش همودیالیز نیست لذا تعداد کل بیماران کلیوی قابل احصا نیست.

وی عنوان کرد: هم اکنون بیش از 540 بیمار دیالیزی در مراکز دیالیز استان تحت درمان قرار دارند.

امسال بیش از 23 بیمار نارسائی مزمن کلیه، پیوند کلیه داشتند

کارشناس بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به وجود امکانات درمانی مورد نیاز برای بیماران کلیوی در استان گفت: پراکندگی بخش‏های دیالیز در شهرستان‏های مختلف استان مناسب است و در حال حاضر امکانات دیالیز شهرستان‏های استان به میزان کافی است اما در شهرستان قزوین دچار کمبود هستیم و در صورت اتمام تکمیل بخش دیالیز در مرکز محمدزاده، شرایط و امکانات دیالیز در شهرستان قزوین نیز مطلوب خواهد شد.

وی با اشاره به اعمال پیوند کلیه در استان گفت: در سال جاری بیش از 23 بیمار نارسائی مزمن کلیه، پیوند کلیه دریافت نموده‌اند و با توجه به اینکه بخش‏های پیوند کلیه در سایر استان‌ها نظیر تهران، شیراز و مشهد است؛ بنابراین آماری از لیست انتظار پیوند کلیه در دسترس این دانشگاه نیست.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان