۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین شکوفایی معنویت انسان در ماه رجب
کد خبر: ۳۶۶۷۵۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ ساعت: ۱۳:۴۴ ↗ لینک کوتاه

مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین عنوان کرد:

شکوفایی معنویت انسان در ماه رجب

مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین با اشاره به اینکه بُعد الهی، حقیقت انسانیتِ انسان را تشکیل می‌دهد؛ گفت: ماه رجب در واقع فصل آغازین و بهار شکوفایی معنوی و بُعد الهی انسان است.

شکوفایی معنویت انسان در ماه رجب
حجت الاسلام ابوالفضل سیاهکالی مرادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر «صبح قزوین»، با اشاره به اعمال و فضیلت‌های ماه رجب اظهار کرد: یکی از نام‌های ماه رجب "اصم" به معنای ماهی است که همه درهای رحمت الهی در آن باز بوده و نعمات الهی به سمت بندگان سرازیر می‌شود.

وی افزود: انسان دارای ابعاد وجودی مختلفی از جمله بعد مادی، علمی و عقلی است که هیچ کدام از این ابعاد همچون بعد اصلی انسان نیست؛ زیرا بعد اصلی وجود انسان توجه به خداوند تبارک و تعالی و همان بعد الهی و قلبی انسان است که قرآن می فرماید "الا بذکرالله تطمئن القلوب".

مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین تصریح کرد: بعد الهی وجود انسان همچون بعد مادی، نیازمند خوراک و تغذیه است و تغذیه این بعد در واقع عبادات و اعمالی است که انبیا و اولیای الهی بر آن تاکید فرمودند.

وی عنوان کرد: بعد حقیقی انسان و بخشی که آدمیت انسان به آن بستگی دارد و خداوند متعال از آن به روح تعبیر می‌کند، در وجود انسان عجین است که نیازمند تغذیه بوده که از نوع عبادات است.

مرادی بیان کرد: همانگونه که در ابعاد مادی و علمی وجودی خود به دنبال بهترین‌ها هستیم و زحمات فراوانی را برای کسب آنها متحمل می‌شویم، بعد الهی وجود انسان هم نیاز به تغذیه دارد و استمرار و استقامت در آن، منجر به رسیدن انسان به مدارج بالای قرب الهی می‌شود.

ماه رجب، فصل آغازین و شروع رشد معنوی و بُعد الهی انسان است


وی با اشاره به اینکه بعد الهی، حقیقت انسانیتِ انسان را تشکیل می‌دهد؛ افزود: ماه رجب در واقع فصل آغازین و شروع رشد معنوی و تغذیه بعد الهی انسان است.

این مسئول با اشاره به ندای مَلک داعی در ماه رجب گفت: در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام آمده است که "خدای باری تعالی در آسمان هفتم فرشته‌ای با نام "داعی" قرار داده است و هنگامی که ماه رجب فرا می‌رسد این فرشته در هر شب این ماه تا صبح می‌گوید خوشا به حال تسبیح کنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران خدا و خدای متعال می‌فرماید همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، فرمان‌بردار کسی هستم که فرمان‌بردارم باشد، ماه، ماه من، بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است، هر کسی در این ماه مرا بخواند او را اجابت می‌کنم و چه خوب است که ما در ماه رجب به این ملک الهی لبیک بگوییم.

وی خاطرنشان کرد: در این عالم هرکس ما را به سوی دارایی‌های خود دعوت می‎کند، انبیا و اولیای الهی هم ما را به سوی دارایی‌های اصلی خود که همان بعد الهی و قرب الهی است، فرا می‌خوانند که آخرت ما را می‌سازند.

رجب فرصتی برای رسیدن به قرب الهی و کمال انسانیت

مرادی تصریح کرد: دعاها، ذکرها و اعمال فراوانی برای ماه رجب بیان شده و در حقیقت خداوند فرصت مناسبی در این ماه فراهم ساخته تا با چنگ زدن به ریسمان الهی و پرداختن به عبادات و ثنای الهی به کمال انسانیت که همان قرب الهی است دست یابیم.

وی تاکید کرد: همانگونه که بهار فصل طبیعت است و مایه شکوفایی و سرزندگی زمین می‌شود ماه رجب هم فصل بهار بندگان خدا است و در واقع خدای بزرگ، ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را فصلی برای شکوفایی انسانیت انسان قرار داده که موجب تعالی و رشد بندگی می‌شود و ثمره وجود انسان، همان قرب الهی است که با بندگی خدا و استغار حاصل می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین در ادامه به بخشی از اعمال ماه رجب اشاره کرد و گفت: روز گرفتن، غسل کردن، زیارت امام حسین(ع)، 100 مرتبه ذکر "استغفرالله الذی لا اله الا هو وحده لاشریک له و اتوب الیه"، هزار مرتبه ذکر لا اله الا الله و گفتن هزار یا 100 مرتبه سوره توحید بخشی از اعمال ماه رجب است.

در ماه رجب، بستر رشد و تعالی بعد معنوی انسان فراهم است

وی عنوان کرد: گویی خداوند متعال در ماه رجب به دنبال فراهم کردن فرصت‌های مناسب برای افزایش ثواب و حسنه بندگان است و در واقع در ماه رجب بستر رشد و تعالی بعد معنوی انسان فراهم است.

مرادی در پایان گفت: امیدواریم خداوند متعال توفیق عنایت کند تا از ماه رجب، فرصتی که خداوند بزرگ برای به اوج رسیدن انسانیت و بندگی انسان‌ها قرار داده است، بهترین استفاده را بکنیم و با بهره‌مندی از برکات آن، به درک فیوضات ماه عظیم شعبان و در ادامه ماه مبارک رمضان نائل شویم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان