۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین شاخ غول آنفلوانزا در استان قزوین شکسته است؟
کد خبر: ۳۶۶۷۰۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ ساعت: ۹:۲۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین بررسی می‌کند؛

شاخ غول آنفلوانزا در استان قزوین شکسته است؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: موارد بیماران مبتلا به آنفلوانزا در استان قزوین نیز در آذر‌ ماه به اوج خود رسید و حدود ۴۰ درصد بیماران مشکوک به آنفلوانزا در آزمایشگاه با نتیجه مثبت شناسائی شدند؛ البته در حال حاضر بیماری کمی فروکش کرده و درصد مثبت شدن نمونه‌های آنفلوانزا در سطح استان به ۲۲ درصد رسیده است.

شاخ غول آنفلوانزا در استان قزوین شکسته است؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد دستگاه تنفسی واگیر است که با تب، سردرد، درد عضلانی، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه تظاهر می‌کند.

سرفه ابتدا خشک است و برای مدتی ادامه می‌یابد ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از دو تا هفت روز و با استراحت، خوردن مایعات گرم، تغذیه مناسب، خواب کافی و طی دوره بیماری خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

اشکال بیماری متفاوت بوده و در افراد دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان و کودکان سنين مدرسه علائم بیماری شدیدتر است.

دکتر جلال رحمانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، اظهار کرد: طبق گزارش به‌روزرسانی وضعیت آنفلوانزا در سطح جهانی، وضعیت بیماری افزایشی بوده و درصد مثبت شدن نمونه‌های آنفلوانزا به 21% و همچنین درصد مثبت شدن نمونه‌های کرونا به 16% رسیده است.

وی افزود: موارد بیماران مبتلا به آنفلوانزا در استان قزوین نیز در آذر‌ ماه به اوج خود رسید و حدود 40 درصد بیماران مشکوک به آنفلوانزا در آزمایشگاه با نتیجه مثبت شناسائی شدند؛ البته در حال حاضر بیماری کمی فروکش کرده و درصد مثبت شدن نمونه‌های آنفلوانزا در سطح استان به 22 درصد رسیده است.

*بیماران مبتلا به آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی علائم تنفسی شبیه به همدیگر دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه اکثر بیماران در این دوره تجربه ابتلا به گلودرد را داشتند، ادامه داد: بیماران مبتلا به آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی علائم تنفسی شبیه به همدیگر را تجربه می‌کنند که البته در بیماران مبتلا به آنفلوانزا علائم به صورت ناگهانی شروع می‌شود و گلو درد، سرفه و درد از علائم شایع این بیماری است.

وی تصریح کرد: علائم کرونا و سرماخوردگی به مرور بروز می‌کند و آبریزش بینی در اکثر بیماران مبتلا به سرماخوردگی شایع است ولی جهت تشخیص دقیق بیماری نیاز به انجام آزمایشات است.

رحمانی خاطرنشان کرد: راه‌های پیشگیری از بیماری‌های تنفسی نیز شبیه به همدیگر بوده و توصیه می‌شود که مردم استان جهت مراقبت از ابتلا به این بیماری‌ها تا حد امکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر بهزاد نجف‌پور مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین بیان کرد: پایگاه دیده‌وری مرکز شریف آباد در شهرستان البرز راه اندازی شده است و افراد دارای علائم بیماری‌های تنفسی می‌توانند در روزهای دوشنبه هر هفته به پایگاه دیده‌ور مراجعه نمایند و با انجام آزمایشات لازم از بیماری خود مطلع شوند.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران در پایگاه‌های دیده‌وری استان و آزمایشگاه مرجع به موقع موارد بیماری شناسایی می‌شوند و جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی به مردم استان توصیه می‌شود تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

*ویروس در چرخش در استان نوع A فصلی بوده است

نجف‌پور بیان کرد: ویروس در چرخش در استان نوع A فصلی بوده است و با توجه به جهش‌هایی که در این نوع ویروس اتفاق می‌افتد احتمال شیوع و همه‌گیری این بیماری را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک، شستشوی مکرر دست‌ها، پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه، خودداری از دست دادن و روبوسی در زمان بیماری و پرهیز از حضور در مجامع عمومی و به خصوص عدم حضور فرد دارای علایم در مهمانی‌های خانوادگی راه‌های مهم پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا و کنترل این بیماری در جامعه است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان