۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین صفر تا صد ماجرای تغییرکاربری اراضی شهرستان تاکستان
کد خبر: ۳۶۶۵۴۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ ساعت: ۱۶:۴۹ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

صفر تا صد ماجرای تغییرکاربری اراضی شهرستان تاکستان

یکی از نمایندگان استان چندی پیش مدعی تغییر کاربری غیرقانونی در تاکستان شده بود که معاون عمرانی استاندار در این زمینه روشنگری کرد.

صفر تا صد ماجرای تغییرکاربری اراضی شهرستان تاکستان
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، روز 6 آذر ماه سال جاری نشست نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی با دانشجویان برگزار شد و چهار نماینده استان در میز مطالبه دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به پرسش‌های دانشجویان پاسخ دادند.

در این جلسه رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی یک ادعایی را مطرح کرد که حواشی بسیاری به دنبال داشت.

وی در این جلسه اظهار کرد: تغییر کاربری قابل توجهی در اطراف تاکستان اتفاق افتاده و اراضی کشاورزی به اراضی مسکونی و دیگر کاربری‌ها تغییر پیدا کرده است.

پس از ادعای آقای نماینده درباره تغییرکاربری‌های اراضی تاکستان، مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در صفحه مجازی خود از رحمانی خواست تا اسناد ادعاهای خود را ارائه دهد. با وجود اینکه بیش از یک ماه از این ادعا می‌گذرد اما پاسخی از این نماینده مجلس نسبت به مطالبه معاون استاندار دریافت نشده است.

در نهایت رجحانی برای روشنگری ادعاهای نماینده تاکستان مصاحبه ویدئویی را از مرجع روابط عمومی استانداری منتشر کرد.

مهدی رجحانی در این خصوص اظهار کرد: بعد از بیان این ادعا بنده مکررا از این مسئول درخواست کردم که در این خصوصی اگر مستنداتی وجود دارد منتشر و ارائه بفرماید.ما چیز پنهانی نداریم اگر تغییر کاربری اتفاق افتاده مستندات را منتشر کنید تا در دسترس عموم باشد و شفاف‌سازی شود.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری تخلف محسوب نمی‌شود، افزود: تغییر کاربری که متعدد در کشور رخ می‌دهد و اتفاقاً دستور دولت برای تولید مسکن و رفع معضلات گرانی مسکن و نهضت بزرگ مسکن سازی است که باید تولید زمین شود که برای این امر باید تغییر کاربری صورت گیرد اما آنچه مهم است رویکرد تغییر کاربری است.

وی اضافه کرد: درباره ادعای این مسئول نسبت به تغییر کاربری اراضی تاکستان باید مستنداتی ارائه شود که اولاً  آیا تغییر کاربری رخ داده یا خیر و دوم اینکه آیا این تغییر کاربری غیرقانونی و غیراصولی بوده یا خیر؟

رجحانی ادامه داد: علی‌رغم اینکه چندین و چندباره این درخواست مطرح شد که عزیزان مدعی، مستندات خود را منتشر کنند دریغ از انتشار هرگونه سندی. حتی روی سند را هم منتشر نکردند. حتی صورت‌جلسه آن جلسه هم منتشر نشده و فقط دعوتنامه آن منتشر شده است.

وی با تایید کذب و باطل بودن این ادعا تشریح کرد: ما همیشه در تاکستان معضل زمین داشته‌ایم و باید تامین زمین می‌کردیم و بارها تلاش کردیم زمین الحاق کنیم و تغییر کاربری بدهیم تا این معضل حل شود. در این زمینه دچار مشکلی بودیم، مشکل اینجا بود که یک قطعه زمین 224 هکتاری در شمال شرق تاکستان وجود دارد که بخشی از آن متعلق به خرده مالک‌ها و بخشی هم متعلق به مالکان بزرگ و افراد شناخته شده و عمده است.

وی ادامه داد: برای توافق با آنها اقدام به نصب بنر در سطح شهرستان شد که برخی از مالکان از طریق شورای شهر اقدام به اعمال فشار کرده و حتی اقدام به جمع‌آوری بنرها کردند و این به عنوان تخلف به تخلفات شهرداری ارجاع شد.

رجحانی بیان کرد: مشکلات آنجا بود که این افرد حاضر برای توافق قانونی و عملی و امکان‌پذیر برای دولت نمی‌شدند که حتی در یکی از جلسات برنامه‌ریزی شورای استان هم مشاجره‌ای رخ داد و درصدهای بالاتر از حد قانونی برای مالک می‌خواستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ادامه داد: مالکان بزرگ این زمین‌ها قائل به یک توافق عرفی و قانونی نبودند و درصدی که مطالبه می‌کردند خیلی بالا و برای دولت غیرممکن بود. غیرممکن از این جهت که درصدی از این مبلغ برای شوارع و خیابان، عابر و کاربری‌های عمومی و فضای سبز کنار گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از این هزینه‌ها که باقی می‌ماند و خالص است برای زیرساخت پرداخت می‌شود تا به مشکلاتی مثل عظیمیه برخورد نکنیم. عظیمیه که مشکل 32 ساله استان است با چنین مشکلاتی مواجه بوده است یعنی زمینی که آماده است اما شرایط لازم برای زیرساخت‌ها را ندارد.

احتکار زمین در تاکستان

رجحانی افزود: بنابراین یک قانونی گذاشتیم که هر جا تولید زمینی داشتیم حتماً زیرساخت آن را هم فراهم کنیم تا مشکلات این چنینی پیش نیاید. بر این اساس با یک احتکار زمین در تاکستان مواجه بودیم که ما را در تنگنا گذاشته بود و نمی‌توانستیم زمین فراهم کنیم و به توافق هم نمی‌رسیدیم از راه‌های دیگر هم کارشکنی‌هایی به انواع متخلف انجام می‌شد.
 
وی ادامه داد: یک عده افراد خاص با اطلاعات رانتی خاصی که داشتند رفتند زمین‌های تاکستان را تملک کردند و حالا می‌خواستند توافقات بالادستی با دولت داشته باشند بنابراین دستور کار ما این شد که در تاکستان شهرک‌سازی کنیم. دستور براین شد که برای کار مشاور مشخص بشود که مکان‌یابی بکند و زمینی تامین شود که بتوان تغییر کاربری داد و با مالک مشخص توافق شود تا شهرک‌سازی انجام شود.

این مسئول ادامه داد: تمام این مراحل طی شد و سند ترویج شهری تاکستان و شهرک‌سازی در این شهر مورد اقبال دولت هم قرار گرفت. مشاور هم امکان‌سنجی را انجام داد و مکان مورد نظر هم مشخص شد.

وی افزود: آن دعوتنامه‌ای که هم منتشر شد مربوط به همین جلسه‌ای بود که امکان‌سنجی قرار بود طرح موضوع شود. گزارش امکان‌سنجی در آن ناحیه خاص طرح و در آن جلسه هم مصوب شد.

معاون عمرانی استاندار تصریح کرد: سیر مراحل انجام شده نه تنها نقطه ضعف دولت محسوب نمی‌شود بلکه نقطه قوت آن هم به حساب می‌آید. ما در این موضوع مشاور و مطالعات داشتیم و امکان‌سنجی کردیم که کم‌سابقه بود و در جلسه به رای‌گذاری گذاشته شد که دستگاه‌ها بدون اعمال فشار و نفوذ به طور آزادانه رای داده‌اند به طوری که این مسئله دستوری نبوده، البته برخی دستگاه‌ها هم مخالف رای دادند اما در این موضوع ما هیچ تغییر کاربری نداده‌ایم.

وی افزود: اینجا یک کار کاملاً فنی انجام شده است. در این صورت‌جلسه ۹ شرط اصولی مصوب شده است که هر کدام یک مبحث مفصل و کاربردی به حساب می‌آید مثل همان زیر ساخت که قبلا عرض شد.

هنوز اجازه تغییر کاربری صادر نشده است 

این مسئول ادامه داد: شرط دوم این صورت‌جلسه بسیار مهم است و مربوط به همان ادعای کذب مطرح شده است به طوری که باید سیر تبصره یک ماده یک سپری شود و اجازه آن از شورای عالی معماری تهران باید گرفته شود که همان تغییر کاربری است و هنوز هم این اتفاق نیفتاده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این فرآیند با قوت خود و طبق ضوابط قانونی در حال تکامل است و دولت نمی‌تواند به بهانه نفع چندبرابری عده‌ای دست بسته بماند و نفع عموم را نادیده بگیرد. بنابراین این کار اصولی انجام خواهد شد و دولت اجازه هیچ احتکار زمینی را به عده‌ای خاص نخواهد داد.

انتهای خبر/1404
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان