۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین فرسودگی مزار تنها شهید روستای علی‌آباد طارم در غبار فراموشی مسئولان
کد خبر: ۳۶۶۴۱۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲ ساعت: ۸:۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

فرسودگی مزار تنها شهید روستای علی‌آباد طارم در غبار فراموشی مسئولان

مزار شعید «بهرامعلی شجاعی»، تنها شهید روستای علی آباد در بخش طارم به دلیل در قید حیات نبودن پدر و مادر شهید و در اثر بی‌توجهی مسئولان در آستانه فرسودگی کامل است.

فرسودگی مزار تنها شهید روستای علی‌آباد طارم در غبار فراموشی مسئولان
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اینجا روستای علی‌آباد در بخش چوقور از توابع طارم سفلی است، روستایی که یکی از دور افتاده‌ترین روستاهای استان قزوین و در واقع در مرز استان قزوین و زنجان قرار دارد.
 
به گفته دهیار این روستا، علی‌آباد قریب به 85 خانوار به صورت دائم و فصلی دارد که شغل اصلی ساکنانش دامداری و کشاورزی است و به لحاظ طبیعت و آب و هوا جزو بهترین روستاهای بخش چوقور به حساب می‌آید.
 
در آرامگاه این روستا که به لحاظ ساختاری بسیار فرسوده است، مزار شهیدی به نام «شهید بهرامعلی شجاعی علی‌آبادی» قرار دارد که بنا به گفته ساکنان این روستا تنها شهید روستا محسوب شده و بعد از فوت پدرش یعقوبعلی و مادرش ننه گل‌عنبر اکنون متولی ندارد.
 
حالا مزار این جوان 20 ساله که از دورترین روستاهای استان برای دفاع از خاک و کیان این مملکت سینه سپر کرد و راهی جبهه حق علیه باطل شد و هشتم مهر ماه سال 64 در ارومیه توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید، چند سالی است که به حال خود رها و فرسوده شده است.



پیگیری چندماهه برای تعویض سنگ مزار شهید جواب نداده است
 
محمدرضا بنیادی دهیار روستای علی‌آباد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «صبح قزوین»، اظهار کرد: چندماه پیش برای زیارت اهل قبور به آرامگاه روستا رفتم متوجه فرسودگی و شرایط نامناسب مزار این شهید بزرگوار شدم، بالافاصله با گرفتن فیلم و عکس و انتشار آن در فضای مجازی از مسئولین درخواست رسیدگی کردم.
 
وی ادامه داد: باوجود پیگیری‌های صورت گرفته و قول مساعدت‌هایی که توسط مسئولان داده شد، تاکنون هیچ کاری برای تعویض سنگ مزار این شهید بزرگوار و ساماندهی آن صورت نگرفته است.
 
دهیار روستای علی‌آباد بیان کرد: البته بعد از انتشار عکس و فیلم و پیگیری‌های که کردیم، از بنیاد شهید استان قزوین برای بازدید از وضعیت مزار شهید به روستا آمدند و مقرر شد طی یک ماه اخیر اقدامات لازم را برای حل موضوع انجام دهند که هنوز اتفاقی نیافتده است.
 
وی با بیان اینکه آب و هوای این منطقه سرد است، خاطر نشان کرد: با شروع فصل زمستان شرایط کار کردن و عبور و مرور در این روستا سخت می‌شود، ما امید داشتیم مسئولان بنیاد شهید استان و دفتر امور روستایی استانداری تا قبل از برودت هوا فکری به حال این مزار کنند.
 
بنیادی ادامه داد: این روستا آخرین روستای استان قزوین در بخش طارم است که به نوعی محروم‌ترین روستا نیز است چرا که روستاهای قبل و بعد علی‌آباد آسفالت شده اما جاده‌های این روستا خاکی است.
 
وی یادآور شد: تا سال گذشته تنها دو ساعت آب شرب داشتیم که با همت اهالی آن را ساماندهی کرده و اکنون 24 ساعته آب داریم.
 
دهیار روستای علی‌آباد بیان کرد: این روستا حتی ساختمان دهیاری ندارد، اگر گروه‌های جهادی هم بخواهند در این روستا مستقر شوند جایی برای اسکان ندارند، حتی مسجد 97 متری روستا هم جوابگوی اهالی روستا نیست، مسجدی که تنها در مراسمات و ایام خاص باز می‌شود.
 
وی افزود: امیدواریم علاوه‌بر ساماندهی مزار این شهید بزرگوار که آبروی روستا هست، با همت اداره اوقاف و خیرین بتوانیم مسجدی بسازیم که هم مامنی برای اهالی باشد و هم بتوانیم از ظرفیت آن برای جذب گروه‌های جهادی، اسکان مبلغ و روحانی و مسافرین استفاده کنیم.
 
بنیادی اظهار کرد: تنها مدرسه روستا مخصوص کودکان دبستانی است که دیوارکشی مناسبی ندارد و حیوانات به راحتی در محوطه آن رفت و آمد می‌کنند، طبق ارتباطی که با بنیاد علوی برقرار کردیم مقرر شد مبلغی را برای ساخت مسجد و مقداری مصالح برای دیوارکشی مدرسه کمک کنند که تاکنون محقق نشده است.
 
دهیار روستای علی‌آباد در پایان گفت: سال گذشته به همت جهادگران بسیج سازندگی ساخت یک غساله خانه برای این روستا در دستور کار قرار گرفت که تا مرحله سفت‌کاری پیش رفته و اکنون رها شده است، امیدواریم مسئولان استان گام‌های موثری برای حل مشکلات روستاهای محرومی همچون علی‌آباد بردارند.


سنگ مزار شهید به زودی تعویض خواهد شد

موضوع شرایط نامناسب مزار شهید شجاعی را از بنیاد شهید استان پیگیری کردیم، بنا به گفته مسئولین بنیاد شهید استان در زمان شهادت این شهید بزرگوار روستای علی‌آباد و بسیاری از روستاهای اطراف جزو تقسیمات استان زنجان محسوب می‌شده و پرونده شهادت این شهید نیز در استان زنجان بوده است که پس از پیگیری تنها سه ماه است که پرونده به استان قزوین منتقل شده است.
 
با وجود اینکه 20 کیلومتر از مسیر روستا صعب‌العبور بوده، بازدیدهای لازم صورت گرفته و قرار است در شرایط مناسب آب و هوایی برای ساماندهی مزار این شهید والا مقام اقدامات لازم صورت بگیرد.
 
با تعاملاتی که با مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین صورت گرفت، مقرر شده مصالح و سنگ مزار آن را سازمان بنیاد شهید استان تامین کند و کار اجرایی نیز توسط دهیاری با کمک دفتر امور روستایی انجام شود که این مهم به زودی انجام خواهد شد.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی «صبح قزوین»، وجود روستای علی‌آباد در مرز استان قزوین و زنجان، سبب شده این روستای بکر و زیبا از بسیاری از امکانات رفاهی و حداقلی دور بماند، روستایی که به دلیل سبقه زنجانی بودنش مدام بین قزوین زنجان پاس‌کاری می‌شود و تعلل در خدمت‌رسانی آن را جزو محروم‌ترین روستاهای استان تبدیل کرده است.
 
امید است مجموعه مدیریت استان فکری به حال تمام مناطق محروم استان قزوین چه در بخش الموت، چه در بخش طارم و چه حتی در بخش مرکزی کنند تا همه مردم استان طعم خوش خدمت‌رسانی را به یک اندازه بچشند.
 
انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان