۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین هوشمندسازی آبیاری با ساخت دستگاه پیشرفته
کد خبر: ۳۶۶۳۳۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۲۵ ساعت: ۸:۳۲ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر برتر استان قزوین عنوان کرد:

هوشمندسازی آبیاری با ساخت دستگاه پیشرفته

پژوهشگر برتر استان قزوین گفت: چشم‌انداز اصلی ما کمک به بحران کم‌آبی در استان به ویژه بخش کشاورزی با ساخت دستگاه‌های پیشرفته است.

هوشمندسازی آبیاری با ساخت دستگاه پیشرفته
به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، سیاوش طاهرخانی متولد هفت شهریور ماه ۱۳۷۰ در تاکستان است. وی کارشناس ارشد برق و گرایش قدرت است که با پژوهش‌هایی که دارد تلاش می‌کند در حوزه کشاورزی و گلخانه، کمک شایانی به استان داشته باشد. وی در هفته پژوش سال جاری به عنوان پژوهشگر برتر در استان تجلیل شد.

طاهرخانی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: از سال ۹۵ به صورت تخصصی وارد این حوزه شدیم که پنج سال به صورت تحقیقاتی برای‌ این پروژه زمان گذاشتیم و این دو سال آخر توانستیم به مرحله‌ فروش و بازاریابی برسیم.

وی با اشاره به اهداف پژوهش خود تاکید کرد: هدف اصلی در این پژوهش معضل بزرگ کم آبی در استان است به طوری که در ذهنمان خطور کرد، کاری کنیم که مشکلات آب و موادغذایی گلخانه‌ها را به حداقل برسانیم و راندمان و کیفیت محصولات را بالا ببریم.

پژوهشگر برتر استان قزوین در رابطه با محصولاتش، عنوان کرد: پنج سال در این طرح کار و تلاش کردیم با این هدف که بتوانیم گامی مهم و تاثیرگذار برای کمک به کشاورزان استان برداشته باشیم و دستگاهی که طراحی کردیم مهم‌ترین دستاورد مجموعه تحقیقاتی ما است.

طاهرخانی ادامه داد: دستگاه اختراع شده به صورت تمام اتوماتیک است که در گلخانه‌های هیدروپونیک «گلخانه‌های بدون خاک» به کار می‌رود و آبیاری در روز بین پنج تا ۱۰ بار نسبت به کشت‌های مختلف متغیر است و پس از آن در هر بازه آبیاری زمان دو الی سه دقیقه‌ای تنظیم می‌شود که آن هم مستلزم نوع کشت است و در دفعات مختلف آبیاری هم میزان کود و اسیدی که وارد خط می‌شود، متغیر است.


وی افزود: شرکت‌هایی در ایران وجود داشته‌اند که در این زمینه کار کردند اما در این مجموعه یک سیستمی طراحی کردیم که به‌روزتر از برخی شرکت‌ها است.

پژوهشگر برتر استان قزوین با اشاره به نحوه کارکرد دستگاه عنوان کرد: نحوه کار دستگاه به این گونه است که مشاور تغذیه با دستگاه‌ هماهنگ می‌شود چه از طریق راه دور و از طریق کاربر حضوری که اطلاعات اولیه را وارد می‌کنند. برای مثال زمان‌های آبیاری، میزان کود مورد نظر و .... را محاسبه می‌کند و دستگاه در بازه‌های مختلف کار آبیاری را انجام می‌دهد.

طاهرخانی اذعان کرد: این دستگاه به صورت اتوماتیک است و کود‌دهی با بالاترین دقت و خطای تقریباً صفر عمل می‌کند. نکته‌ بسیار مثبت کار اینجا است که این دستگاه با دقت بسیار بالایی عناصر را با هم ترکیب و وارد خط آبیاری می‌کند.

وی تشریح کرد: زمان‌بندی آبیاری این دستگاه خیلی دقیق‌ است که می‌تواند مصرف آب را به صورت دستی به یک سوم برساند است.

طاهرخانی با اشاره به استقبال از این مسئول گفت: مجموعه اخیراً شروع به کار کرده‌ است و اوایل اطلاع‌رسانی کارکرد دستگاه هستیم ولی در کل استقبال‌هایی شده است البته بیشتر در حد همان عکس، مسابقه و گزارش است.

پژوهشگر برتر استان قزوین اظهار کرد: اهداف و چشم‌انداز ما برای آینده در جهت مدیریت کمبود آب است که بیشتر کشور و استان ما درگیر این کم‌آبی است، از طرفی هم استان قزوین یک استان کاملا کشاورزی محور است یعنی سرمایه‌ و درآمد اولیه مردم با کشاورزی تامین می‌شود.

طاهرخانی مطرح کرد: اگر پروژه استقبال و حمایت شود آینده بسیار خوب و مطلوبی دارد. اگر حمایت‌ها در این مسیر قرار بگیرند می‌توانیم مصرف آب را بسیار کاهش دهیم حتی در یک طرح جدیدی که پیش‌رو داریم و در حال تحقیقات بر آن هستیم به جرات می‌توانم بگویم که اگر بتوانیم آن را به این مرحله‌ نهایی برسانیم انقلاب خیلی بزرگی در صنعت کشاورزی رخ می‌دهد.


وی در ادامه ابراز کرد: طرح نهایی دستگاه مجموعه به این صورت است که در گلخانه‌ها معمولاً یک سوم آب خروجی به صورت پس‌آب از گلخانه خارج می‌شود و برآنیم تا بتوانیم عملیات نهایی دستگاه را انجام دهیم تا آن یک سوم هم آنالیز کنیم و به مدار برگردانیم تا هم گندزدایی انجام و هم عناصر اندازه‌گیری و بدون تداخل وارد خط مدار شود.

پژوهشگر برتر استان قزوین یادآور شد: این دستگاه برای اولین بار طراحی می‌شود که البته فقط یک نمونه آزمایشی آن در هلند ساخته شده است. ساخت دستگاه هزینه‌ اولیه زیادی داشته است و به یک آزمایشگاه بسیار مجهز نیاز داشت که متاسفانه حمایت‌های زیادی نشد و من و دوستانم با هزینه‌ شخصی بر این طرح و پروژه برنامه‌ریزی و تامین اعتبار کردیم ولی اگر این طرح به مرحله نهایی برسد بسیار اتفاق بزرگی را رقم می‌زند.

طاهرخانی خاطرنشان کرد: رسیدن به مرحله نهایی دور از انتظار نیست، تمام کارها طراحی شده است که در حالت تئوری به نتیجه رسید و فقط مانده تا به مرحله‌ عملی برسد. دغدغه، مشکلات و موانع فراوان در مسیر با توجه به شرایط قرار دارد. استان قزوین به صورت نامطلوب با سرمایه‌گزاران که در حوزه گلخانه و کشاورزی فعالیت می‌کنند کنار می‌آید و حمایت خاصی ندارد.

وی در پایان گفت: در این مجموعه من و همکارانم بسیار علاقه‌مند هستیم که کمکی کرده باشیم. در این زمینه حدوداً تمام سرمایه، وقت و انرژی خودمان را در میدان عمل به کار می‌بریم تا بتوانیم کمکی کرده باشیم چون نگران این وضعیت استان و کشور هستیم‌. به هر حال عرصه، عرصه بسیار خوبی است که جای کار در کشاورزی وجود دارد و هر انسانی می‌تواند وظیفه شرعی خود را در این زمینه انجام دهد و موفق شود.


انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان