۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین حضور بیش از ۴۰ تیم طی طرح زمستانه در محورهای مواصلاتی قزوین
کد خبر: ۳۶۶۲۸۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۲۱ ساعت: ۲۰:۱۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس پلیس راه استان قزوین خبر داد:

حضور بیش از ۴۰ تیم طی طرح زمستانه در محورهای مواصلاتی قزوین

رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: میانگین و روزانه حدود ۴۰ الی ۴۵ تیم در محورهای مواصلاتی استان به ویژه محورهای آزادراهی که بیشترین تصادفات را دارد حضور دارند و روزانه یک و نیم میلیون تردد در استان انجام می‌شود.

حضور بیش از ۴۰ تیم طی طرح زمستانه در محورهای مواصلاتی قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، فرهاد ذاکری‌منش در رزمایش طرح ترافیکی زمستان که صبح امروز در محل قرار گاه پلیس راه واقع در عوارضی قزوین_زنجان برگزار شد، اظهار کرد: من و همکارانم در حوزه‌های مرتبط بر آنیم تا با این هم‌افزایی ویژه برای انضباط طرح ترافیکی و اقدامات پیش‌گیرانه برای کاهش سوانح ترافیکی گام مفید برداریم.

وی افزود: بنده به نوبه خودم از همه دستگاه‌ها که در جایگاه و محل رزمایش حضور داشتند و چه دستگاه‌هایی که به صورت غیر مستقیم در امر ترافیک دخالت دارند بسیار سپاس‌گزارم و انتظار دارم نقش‌آفرینی مطلوبی را از خود نشان دهند و باید همگی دست به دست هم دهیم تا بر حسب وظیفه ذاتی، قانونی و شرعی خودمان به مردم خدمت‌رسانی کنیم. 
 
رئیس پلیس راه استان قزوین با اشاره به هدف رزمایش، بیان کرد: هدف از این رزمایش آمادگی، هم‌افزایی، صمیمیت و برطرف کردن نواقصی است که در سال گذشته داشته‌ایم و بتوانیم با همدلی و یاری همکاران به عنوان یک واحد در طول طرح زمستانی که تا ۲۰ اسفند ادامه‌ دارد موفق عمل کنیم و پس از آن به استقبال نوروز می‌رویم و خدمات مربوط به سفرهای نوروزی را در پیش می‌گیریم.
 
ذاکری‌منش در ادامه این رزمایش ابراز کرد: خوشبختانه استان قزوین علی رغم افزایش تردد به توفیقات خوب و مطلوبی به لحاظ کاهش سامانه ترافیکی دست یافته است. به لحاظ کاهش سامانه ترافیکی جزو دومین شهر برتر بودیم و توانستیم جمعی از مردم عزیزمان را از خطر سوانح دور نگه بداریم. در این مجموعه خدمات مضاعف و جهادگونه به مردم ارائه می‌دهیم و در گردنه‌هایی همچون گردنه کوهین و محورهای فرعی حضور دستگاه‌های مختلف و پلیس داشته‌ایم.

قزوین جزو دومین شهر کاهش ترافیک است 

وی در ارتباط با وضعیت آمار ترافیکی استان، تصریح کرد: با تلاش‌هایی که در مجموعه انتظامی استان صورت گرفت و حضور دستگاه‌های مرتبط با ترافیک که در راس‌ آن‌ها پلیس قرار دارد؛ استان قزوین جزو دومین شهر کاهش زمان ترافیکی است و در هفت ماهه سال جاری کاهش ۱۱/۴۶ درصدی را داشتیم.
 
 
رئیس پلیس راه استان قزوین در ادامه اذعان کرد: به لحاظ تعداد مجروحین، در هفت ماهه سال جاری کاهش ۳۱/۵۹ درصدی در استان ثبت شده علی رغم اینکه ۴۴/۶ درصد افزایش تردد را داشتیم.
 
این مسئول اضافه کرد: قابل توجه است که نسبت تردد با ریسک تصادفات همیشه رابطه مستقیم دارد یعنی هرچه تردد افزایش پیدا کند وضعیت تصادفات و سوانح بیشتر خواهد شد که خوشبختانه در حال کنترل است و امیدوار هستیم بتوانیم با تلاش همکاران و به خصوص اصحاب رسانه تا پایان سال آمار خوبی ارائه دهیم.
 
ذاکری‌منش در بحث درصد برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و تعداد خودروهای توقیفی که مشکل و ناهنجاری ترافیکی ایجاد می‌کنند و باعث تصادفات می‌شوند، اظهار کرد: با دستگاه‌های متخلف برخورد جدی می‌شود و این آمار برخورد با تخلفات حادثه‌ساز به هشت درصد رسید.
 
وی عنوان کرد: خودروهایی که به پارکینگ انتقال داده شده است و خودروهایی که دو تخلف در برابر قانون همزمان انجام می‌دهند۱۶ درصد و موتور سیکلت‌ها ۴۰ درصد افزایش برخورد داشتند. البته برخورد با این متخلفین ملاک کار نیست، هدف فرهنگ‌سازی و اصلاح نحوه رانندگی است که نهادینه شود و کمتر شاهد حوادث ترافیکی باشیم.

عدم توجه به جلو و خواب‌آلودگی علت اصلی تصادفات در استان 

رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: متاسفانه عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی در استان قزوین همیشه جزو علت‌های اصلی تصادفات است و می‌طلبد مسئولین و تمامی دستگاه‌های مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با ترافیک که در این امر نقش دارند در میدان باشند تا بتوانیم بحث خستگی و خواب‌آلودگی که رفتاری خارج از اراده پلیس است را کاهش دهیم.

این مسئول مطرح کرد: برای برخی از برخوردها نیاز به دستگاهی غیر از مجموعه پلیس داریم زیرا شاهد تصادفاتی بودیم که قبل از حضور پلیس، خودرو واژگون شده اما بعد از حضور پلیس از جاده خارج شده است. و باید روی این علت کار کنیم تا بتوانیم در فاصله ۳۰ کیلومتری ورودی، خروجی شهرها طرح کاهش ترافیک را قرار دهیم زیرا نقطه اصلی همین ورودی و خروجی‌ها هستند.
 
ذاکری‌منش تاکید کرد: مدیریت بر سرعت با استفاده از تابلوها، علائم، ایستگاه‌های سیار، وجود مجتمع‌های رفاهی در ۳۰ کیلومتری شهرها که بحث خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است بسیار حائز‌ اهمیت بوده که از اراده پلیس خارج است و فرد راننده هیچ راهی جز استراحت کردن ندارد. بارها شاهد اتفاقات ناگواری در ۲۰ کیلومتری و ۱۰ کیلومتری مقصد رانندگان بوده‌ایم که آن‌ها به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی حوادث ناگواری را برای خود و خانواده‌هایشان رقم زدند.
 
وی یادآور شد: برخورد با تابلوها و گاردلیر و... تصادفات تک‌وسیله‌ای هستند که به دلیل عدم توجه به جلو و خواب‌آلودگی و سایر مواردی که حواس راننده را پرت می‌کند صورت می‌گیرد که ۴۶ درصد را به خود اختصاص داده است.
 
رئیس پلیس راه استان قزوین عنوان کرد: با استفاده از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه دستگاه‌های مرتبط باید دست به دست هم دهیم تا به نقطه مطلوب و مدنظر برسیم. از حوادث ترافیکی ۱۹ درصد به پلیس مربوط می‌شود و این ذهنیت باید در افراد به وجود بیاید که اگر پلیس هم حضور نداشت قوانین را رعایت کنند. در اینجا جا دارد از مردم روستا‌ها، دهیاران و شوراهای روستاها انتظار داشته باشیم تا در مواقع نیاز که پلیس حضور ندارد خودشان به صورت خودجوش نقش‌آفرینی کنند.

۴۳درصد جانباختگان تصادفی در بیمارستان فوت می‌شوند

این مسئول تشریح کرد: ۴۳درصد جانباختگان در بیمارستان فوت می‌شوند، اگر آن وقت طلایی را در نظر بگیریم و متخصصین عزیز وقتشان را برای مصدومین حوادث جاده‌ای قرار دهند و پای کار باشند این آمار کاهش پیدا می‌کند و حتی یک فرد هم رقم بالایی را رقم می‌زند.
 
ذاکری‌منش گفت: با توجه به تفکیکی که هر چهار ساعت در ۲۴ ساعت انجام دادیم؛ معمولاً تصادفات در ساعت چهار عصر تا هشت شب ۲۳ درصد، هشت شب تا ۱۲ شب ۱۸ درصد و ۱۲ شب تا چهار ظهر ۲۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهد. به‌ طور کلی ۶۱ درصد از تصادفات از ۱۲ ظهر شروع می‌شود و تا ۱۲ شب ادامه دارد. در رابطه با این موضوع در تلاش هستیم تا تیم‌ها را بهتر دسته‌بندی کنیم.

حضور بیش از ۴۰ تیم در محورهای مواصلاتی استان

وی با اشاره به تعداد گشت‌های نیروی انتظامی، اذعان کرد: در این مجموعه خودروهای فنردار و ... را افزایش داده‌ایم تا در مکان‌های صعب‌العبور هم بتوانند به مردم خدمت‌رسانی کنند. میانگین و روزانه حدود ۴۰ الی ۴۵ تیم در محورهای مواصلاتی استان به ویژه محورهای آزادراهی که بیشترین تصادفات را دارد حضور دارند و روزانه یک و نیم میلیون تردد در استان انجام می‌شود.
 
رئیس پلیس راه استان قزوین ادامه داد: ۴۹ درصد از تصادفات در آزادراه‌ها اتفاق می‌افتد بنابراین باید توجه ویژه‌ای به آزادراه شود که به مسئولین همین امروز اعلام می‌کنم تا بتوانیم قطعه‌بندی کنیم تا مکان‌هایی که در هر موقعیتی خطرناک‌تر و پر ترددتر است کنترل بیشتر شوند و بتوانیم با حضورمان سوانح ترافیکی را کاهش دهیم. 

این مسئول تصریح کرد: ۲۰ درصد جریمه‌ها برای واحد پلیس در نظر گرفته می‌شود و این جریمه‌ها هیچ کدام بر افزایش و یا کاهش حقوق اعضای این مجموعه تاثیر ندارد بنابراین فقط برای توجه بیشتر افراد و اصلاح ان‌ها صورت می‌گیرد. هدف این است که دید راننده متخلف تغییر کند و اصلاح شود.

ذاکری‌منش در ادامه بیان کرد: دست‌افزار سپهر که تلفن و بی‌سیم است، تمام سوابق راننده را در خود ثبت شده دارد.ثبت جریمه کاغذی برکنار شده است و وجود ندارد با استفاده از این دست‌افزار نمره منفی و هر گونه سوابق رانندگان در هر حوزه مشخص می‌شود.

این مسئول افزود: گواهی‌نامه داشتن یا نداشتن هم با کدملی و هم با تصویر فرد در این سیگنال مشخص می‌شود، یعنی اگر فردی کدملی خود را به دلایلی ذکر نکند با گرفتن عکس آن‌ فرد همه سوابق وی مشخص می‌شود و این ابزار در دست اکثر همکاران قرار دارد.
 
وی اظهار کرد: یک انتظار ویژه از مردم و هم استانی‌های عزیز دارم که با توجه به شرایط ترددی توصیه‌های پلیس را مبنی بر پرهیز از سفرهای غیرضروری خصوصاً شبانه و مواقع مه گرفتگی و کولاک جدی بگیرند تا ایمنی خودشان و سرنشینان را بالا ببرند و به مطالب هواشناسی دقت کنند که آب و هوا را چگونه پیش‌بینی می‌کنند.
 
ذاکری‌منش در پایان گفت: مردم رعایت فاصله طولی و سرعت مطمئنه را در دستور کار قرار دهند، وسیله نقلیه خودشان را مجهز به تجهیزات ایمنی از جمله زنجیر چرخ کنند، کنترل و چک کردن معاینه فنی خودروها و آج لاستیک بسیار مهم است.ما آسایش و آرامش خودمان را فدای مردم و هم استانی‌های عزیزمان می‌کنیم و تلاش می‌کنیم نظم ترافیکی و سایر ماموریت‌هایمان را به خوبی انجام دهیم.
 
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان