۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین دانشجو مُهره قوی مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی است
کد خبر: ۳۶۶۲۳۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۱۵ ساعت: ۱۷:۲۰ ↗ لینک کوتاه

مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین:

دانشجو مُهره قوی مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی است

مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین تاکید کرد: دانشجویان کشور مُهره و محور اصلی بحث عدالت‌خواهی در جامعه هستند و با حرکت آن‌ها تاثیر عمیقی بر زمین بازی می‌گذارد.

دانشجو مُهره قوی مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی است
ابوذر محمدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین »، در خصوص نقش دانشجو در مطالبه‌گری و حل مسائل مهم جامعه مطرح کرد: ابتدا باید بحث کنش را تعریف کنیم که اصلاً معنی کنش اجتماعی چه است و دانشجو این کنش اجتماعی را چگونه باید انجام بدهد. کنش اجتماعی یعنی فعالیتی که انسان با در نظر گرفتن دیگران انجام می‌دهد و این یک تعریف جامعه‌شناسی از کنش است.

وی ادامه داد: اگر بخواهم از طرف مکتب اسلامی و نظر امام (ره) در خصوص پایه‌گذاری بسیج بگویم باید ذکر کنم که نقش بسیج دانشجویی بسیار مهم است. آن مسائل مهم و گلوگاه‌های مهم جامعه را باید دانشجو مطالبه کند. آنجایی که احساس می‌کند مسائل مهم اجتماعی ممکن است مردم را ناامید و مردم را از خط اصلی انقلاب دور کند. آنجا است که دانشجو به عنوان فرد بیدار و موذن جامعه وارد میدان می‌شود و مسائل مهم را در لایه‌های مختلف مطالبه‌گری می‌کند.

مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین در ادامه بیان کرد:در برخی از مطالبه‌گری‌ها باید این موضوع خصوصی با مسئول مرتبط در میان گذاشته شود و برخی دیگر هم باید به صورت عمومی باشد و مردم مطلع شوند و در بین جمع صورت بگیرد تا افراد متوجه این موضوع شوند که انقلاب اسلامی بر اساس موازین اصلی خودش ایستاده است و با کسی شوخی ندارد. پس برای کنش اجتماعی باید بدانیم گلوگاه‌های مهم کدام‌اند و بر اساس آن حرکت‌ کنیم.

این‌ مسئول افزود: بحث عدالت‌خواهی همیشه یکی از اهداف مهم پیامبران و ائمه در تشکیل حکومت‌ها بود و ایجاد عدالت برابری همیشه جزو اهداف اصلی ایجاد حکومت بوده است. برای ائمه و انبیا و خصوصاً انقلاب کشورمان یکی از اهداف بزرگ ایجاد عدالت بوده و خواهد بود. از ابتدا تا کنون در بحث عدالت پیشرفت‌های زیادی داشتیم و ایجاد عدالت در جامعه همیشه مهم و تاثیرگذار بود. البته هنوز راه زیادی برای رفتن در پیش داریم.

نقش‌آفرینی دانشجویان در عدالت‌خواهی

محمدی در رابطه با نقش دانشجو در کمک به جامعه بیان کرد: دانشجو در موضوع موتور پیشران در بحث عدالت خواهی بسیار حائز اهمیت است و این قدرت در این باب به دست دانشجویان قرار دارد و همیشه از این قشر انتظار می‌رود که با توجه به آزادی و روحیه جوانی و مطالبه‌گری در عدالت‌خواهی نقش‌آفرینی کنند.

وی در خصوص اینکه دانشجو به عنوان موتور پیشران جامعه باید چه اولویتی برای خودش داشته باشد، گفت: هنگامی که عموم مردم یا انقلاب اسلامی یک حرکت عمومی به سمت آرمان و اهداف دارد، دانشجو می‌تواند کارساز باشد؛ طبق تعریف امام، بسیج دانشجویی و دانشجو سکان‌دار این حرکت هستند و به این حرکت‌ها جهت می‌دهند پس باید دانشجو اول آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی را را بشناسد بعد و بتواند بر اساس آن اولویت‌بندی را انجام دهد.

مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین اذعان کرد: در شهر قزوین به موضوع عدالت‌خواهی بهای زیادی داده شده است. در دانشگاه‌های مختلف مسئولین مختلف را دعوت کردیم و در واقع در مقابل مطالبه‌گری قرار گرفتند و بحث‌هایی صورت گرفته است که شاید در استان و حتی کشور قابل بررسی بوده است. از جمله دعوت سخنگوی دولت در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) استان قزوین که چندی قبل صورت گرفت و خدمت این بزرگواران بودیم و بحث‌های جدی درباره عدالت‌خواهی مطرح و مطالبه شد.

این مسئول ابراز کرد:دانشجو به دلایل زیادی می‌تواند مسئله عدالت‌خواهی را در جامعه گفتمانی کند و گفتمان اصلی عدالت‌خواهی در جامعه در واقع همیشه توسط دانشجو انجام شده است. دانشجو با گفتمان کردن بر عدالت‌خواهی در جامعه می‌تواند این روحیه را گسترش دهد و گسترش این روحیه قطعا به نفع جامعه و مسئولین خواهد بود و باعث پیشرفت جامعه در همه عرصه‌ها خواهد بود.

نقش بی‌بدیل دانشجو در استکبارستیزی

محمدی عنوان کرد: هر چه قدر که این روحیه عدالت خواهی در اجتماع رشد پیدا کند قطعاً انقلاب هم رشد چشم‌گیری خواهد کرد و مردم خودشان را در واقع کنار انقلاب خواهند دید و حتماً حمایت‌های مردم از انقلاب بیشتر خواهد شد و سرمایه مردمی و انقلابی که همان مردم باشد، رشد خواهد کرد و بر همین اساس این نکته بسیار مهم است که دانشجو بتواند این روحیه را تسری بدهد و گفتمان کند.

وی در بیان اینکه نقش دانشجو در استکبارستیزی نقشی بی‌بدیل است؛ تاکید کرد: از همان ابتدای انقلاب این نقش دانشجو خودش را با تسخیر لانه‌ جاسوسی سفارت آمریکا که حضرت امام خمینی (ره) ، آن زمان از این واقع به نام انقلاب دوم یاد کردند و حتی فرمودند «این انقلاب از انقلاب اول بزرگ تر بود.» به وضوح نشان داد و این نشانگر‌ آن است که دانشجویان تا چه میزان پیرو خط امام بودند و نقش مهم و پررنگی داشتند.

مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین تصریح کرد:این نقش دانشجویان در طول سالیان انقلاب و در عرصه‌های مختلف ادامه پیدا کرده است. در بحث مبارزه با استکبار، دانشجویان جزو خط مقدم این مبارزه بودند. آن‌ها در عرصه‌های مختلف چه بعد از تسخیر آن لانه جاسوسی و مبارزه مستقیم هشت سال دفاع مقدس که دانشجویان بسیار نقشه‌های مهم و کلیدی در جنگ داشتند، تاثرگذار بودند. در دفاع مقدس قریب به ۴۰ شهید دانشجوی قزوینی داریم.

این‌ مسئول ادامه داد: در کل کشور دانشجوهایی بودند که حتی رتبه‌های یک و دو کنکور داشتند و در سطح‌های بین‌المللی تدریس می‌کردند ولی هنگام جنگ نقش خودشان را درست ایفا کردند و به موقع در جنگ حضور پیدا کردند و بعد از جنگ هم همین نقش در ادامه در سازندگی کشور و عرصه‌های مختلف خدمت به کشور ادامه داشت و تا به امروز هم همین بوده است.

محمدی در پایان مطرح کرد: در مقاطع ، موضوعات و مسائل مختلف جهانی دانشجو آن نقش استکبارستیزی خودش را همیشه داشته‌ است از جمله اتفاقات اخیر بحث حمله اسرائیل به غزه باز هم دانشجوها به طرق مختلف با تجمعات و راهپیمایی‌ها و بیانیه‌های مختلف نقش خودشان را ایفا کردند. در بحث استکبارستیزی باید ذکر کنم که همچنان این بحث در دانشجویان پا برجا است و با توجه به نقشه‌های‌ گوناگون خودشان انجام وظیفه می‌کنند.

انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان