۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین «الیاس» پیام‌آوری از شام بلا
کد خبر: ۳۶۶۱۹۹ نویسنده: مریم محمدی تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۱۴ ساعت: ۱۸:۵۴ ↗ لینک کوتاه

به بهانه بازگشت قهرمان به وطن؛

«الیاس» پیام‌آوری از شام بلا

درب باغ شهادت همچنان باز است و شهید الیاس چگینی انتخاب کرد که شهید شود تا اینکه بمیرد! و او امروز زنده است و عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ…

«الیاس» پیام‌آوری از شام بلا
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، امروز قزوین میزبان بود، میزبانِ مسافری که پس از هشت سال عزم دیار خود کرده است. مسافری که جسمِ مطهرش هشت سال بی‌نام و نشان در گوشه‌ای از دیار عمه‌ سادات، مظلومانه رها شده بود و همه این سالیان پدر و مادر و همسر و فرزندانش نجوای دلتنگی و چشم‌انتظاری را سر می‌دادند.

رسم عاشقی 

رسم عاشقی همین است، درد و رنج فراق کشیدن و صبر عیوب پیشه کردن تا فرا رسیدن روز وصال. عاشقی همین است، روزی الیاس دست بکشد از هر آنچه که به آن دل بسته است حتی جان شیرینش، و قدم بردارد در مسیرِ عشقی والاتر و باعظمت‌تر و اینگونه خریدار پیدا کند و به مقام شهادت برسد.

شهید مدافع حرم الیاس چگینی حتماً بارها و بارها این زمزمه را در فکر مرور کرده است که باید برود تا حرم بی بی جانش مورد تعرض قرار نگیرد و در این راه جانش چه ارزشی دارد؟ و کاش آن روزی که سیدالشهداء فرمود؛ «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی، آیا یاوری هست که مرا یاری کند؟» بود و یاری می‌رساند.

و اما درب باغ شهادت همچنان باز است و شهید الیاس چگینی انتخاب کرد که شهید شود تا اینکه بمیرد! و او امروز زنده است و عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ…

دختر شجاع همچون پدر

فاطمه هم چه خوب معنی عاشقی را از بابای شهیدش آموخته است، این را از مرثیه‌سرایی او در میان خیلِ جمعیتی که به استقبال پیکر شهید در قزوین آمده بودند، می‌شد به خوبی فهمید.  
 
فاطمه از درد و فراق دوری بابا از زمانی که هشت ساله بود گفت، از فراقی که هشت سال طول کشیده بود و اکنون او نوجوانی 16 ساله است و تکه‌هایی از استخوان‌های بابا را از شام بلا برایش به ارمغان آورده‌اند.

فاطمه در عین معصومیت اما شجاعانه سخن گفت؛ از عشق ابدی که بین او و پدر نهفته است اما از این عشق گذشتند تا راه اسلام و انقلاب زنده بماند. فاطمه گفت سهم او از پدر تکه‌هایی استخوان شده است که نمی‌تواند او را در آغوش بگیرد. اما همه این آرزوها را پشت سر گذاشته تا پدر برای دفاع از حجاب و دیانت عازم جهاد شود.

مادر همیشه هوای فرزندانش را دارد...

مادر همیشه هوای فرزندانش را دارد، حواسش هست و نمی‌گذارد غریب و تنها بمانند. هر چند که خود مزاری ندارد و بی‌نشان است، امروز هم مادری را در حق «الیاس» تمام کرد و در روزهایی که مدینه سوگوار یاس نبی (س) است، نشانی از فرزندانش را نمایان کرد تا کشورمان در ایام فاطمیه باز هم عطر شهدا را به خود بگیرد. هشت لاله گلگون کفن از سوریه به ایران بازگشتند که شهید الیاس چگینی، فرزند قزوین هم یکی از آنها بود.

شهید چگینی در میان هشت ستاره درخشید و در بدو ورود به وطن به پابوس خورشید هشتم رفت تا با عرض ارادت بگوید که آنچه در توان داشته برای دفاع از عمه سادات خرج کرده است.

از روزی که خبر تفحص پیکر شهید چگینی اعلام شد تا به امروز چشم‌ها و دل‌های اهالی دیار مینودری بی‌صبرانه منتظر استقبال و میزبانی از پیکر فرزنشان بود تا اینکه امروز 14آذر ماه 1402 پیکر مطهر شهید وارد قزوین شد و با استقبال مردم شهیدپرور قزوین به معراج شهدای این شهر منتقل شد.

همه آمدند

همه آمده بودند برای استقبال از پیکری که گَردِ خستگی هشت ساله را بر تن دارد. پس از احترام نظامی و مرثیه‌سرایی دختر شهید، جمعیت در حالی که پیکر مطهر را بر دوش داشت از میدان میرعماد به سمت معراج شهدای قزوین حرکت کرد.

نوای مداحی در مرثیه شهدای سوریه و مدافعان حرم سراسر مسیر را فراگرفته و اشک بود که از چشمان حاضران جاری می‌شد. این مردم بودند که مجلس شهید را به دست گرفته و شور خاصی به آن داده بودند.

قصد کردم قدم جلو بگذارم و از حال و هوای دانش‌آموزانی که در مراسم حاضر بودند بپرسم اما سیل اشکی که سیمای آنها را خیس کرده بود، گویای همه چیز بود.

تابوت بر دوش‌ها حرکت می‌کرد و مردمک چشم‌ها هم در پیدا و پنهان جمعیت، آن را تعقیب می‌کرد و می‌شد فهمید که برای سخن گفتن با شهید حتما نباید لب از هم باز شود بلکه این بار چشم‌ها بود که حرف می‌زد و التماس می‌کرد. التماسی از جنس اجابت، التماسی از جنس شفاعت... خیلی‌ها شفاعت روز جزا را از شهید می‌خواستند، خیلی‌ها اجابت دعای شهادتشان را از شهید طلب می‌کردند و خیلی‌ها هم گره‌گشایی از گره‌های افتاده در زندگیشان را.

در این میان مادران سختی حمل فرزندان خردسالشان و سالمندان رنج پیاده‌روی را به جان خریده و مشتاقانه قدم برمی‌داشتند، گویا شهید همه را فراخوانده بود. در این روزهای تیره و تار که گویی راه را گم کرده باشیم، باز هم شهدا دستمان را گرفتند تا حواسمان به راهب که انتخاب می‌کنیم، باشد. ستاره‌ای درخشید و ماه مجلس شد...

معراج میزبان الیاس 

معراج شهدا بار دیگر به عطر حضور پیکیری دیگر از فرزندان زهرا (س) عطرآگین شد و پیکر شهیدی الیاس چگینی تحویل این میعادگاه شد تا چند روزی میزبان عاشقان و زائران شهدا باشد تا در روز پنجشنبه 16 آذرماه به زادگاهش در روستای امیرآباد شهرستان بوئین‌زهرا منتقل و در آرمگاه ابدیش خاکسپاری شود.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان