۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین اولین اختراع کاغذهای نوین هنری را در کشور رقم زدیم
کد خبر: ۳۶۶۱۴۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۱۱ ساعت: ۷:۵۶ ↗ لینک کوتاه

مدیر شرکت دانش‌بنیان در مصاحبه با صبح قزوین:

اولین اختراع کاغذهای نوین هنری را در کشور رقم زدیم

مدیر شرکت دانش‌بنیان با اشاره به ثبت اختراع کاغذهای نوین هنری روکش‌دار سلولزی در سال ۹۳، گفت: در این سال‌ها هدف مجموعه بی‌نیاز نمودن کشور از واردات کاغذهای مشابه به لحاظ کاربرد، رفع دغدغه اصلی هنرمندان، توجه به ماندگاری آثار فاخر فرهنگی و هنری برای آیندگان و اشتغا‌ل‌زایی و کارآفرینی بوده‌ است.

اولین اختراع کاغذهای نوین هنری را در کشور رقم زدیم
به گزارش حوزه علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، هومان بابااولادی، متولد ۹ شهریور ۱۳۵۵، مدیر شرکت دانش‌بنیان «برگه زرینه قلم عماد»، اولین شرکت دانش‌بنیان علمی هنری ایران است.

وی فارغ‌التحصیل رشته دکتری و دندان‌پزشکی است و در حوزه‌های امور اداری، فن‌بیان و سخنوری، بازار و تجارت، آیین نگارش و مکاتب، اتوماسیون اداری و ... مهارت دارد.

بابااولادی نماینده انجمن خوش‌نویسان بنیاد نخبگان استان قزوین است. وی مؤلف دو جلد کتاب و ترجمه یک عنوان کتاب و پژوهشگر برگزیده و طرح فناورانه برتر میراث فرهنگی کشور است.

بابااولادی در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، در رابطه با اولین شرکت دانش‌بنیان علمی هنری ایران مستقر در پارک علم و فناوری استان قزوین، اظهار کرد: این شرکت در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه و جشنواره ملی و بین‌المللی خوشنویسی حضور داشته‌ است.

وی افزود: تحقیق در خصوص ماهیت و اهمیت کاغذهای هنری از سال ۹۱ شروع شد. مطالعات صورت گرفته در مستندات مرتبط از جمله کتب، مقالات، دست‌نوشته‌ها و مصاحبه‌های میدانی در خصوص کاغذهای هنری نشان داد که منابع قابل استنادی در خصوص تولید کاغذهای هنری براساس اصول علمی موجود نیست.

بابااولادی تصریح کرد: از طرفی آشنایی با دغدغه هنرمندان در استفاده از کاغذهایی با ویژگی‌های خاص سبب شد تا در مورد دانه‌های گیاهی و میزان تاثیرات آن‌ها در کسب ویژگی‌های منحصر به‌ فرد و ماندگاری یک کاغذ و آثار خلق شده بر روی آن را به صورت تخصصی پژوهش نمایم.

هدف شرکت رفع دغدغه‌های هنرمندان بود

مدیرعامل شرکت برگه زرینه قلم عماد در قزوین گفت: بر همین اساس یک تیم تخصصی متشکل از صاحب‌نظران در زمینه‌های گیاهان دارویی و طب سنتی، هنر و روانشناسی هنر تشکیل شد. و در نهایت منجر به ثبت اختراع کاغذهای نوین هنری روکش‌دار سلولزی در سال ۹۳ شد.

این محقق بیان کرد: این ثبت اختراع تازه شروع کار بود و تحقیقات در جنبه‌های مختلف گسترش پیدا کرد و در همان سال محصول موفق به دریافت گواهینامه علامت تجاری شد و در سال ۹۵ با ثبت رسمی شرکت به پارک علم و فناوری استان قزوین با سرمایه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال راه یافتیم.

بابااولادی اذعان کرد: در این سال‌ها در بسیاری از جشنواره و مسابقات علمی حائز رتبه‌های برگزیده علمی در کشور و مقالات برگزیده بین‌المللی شدیم.

در این مجموعه توانستیم به همت تیم تخصصی خود به فرمولاسیون‌های متعددی در تولید کاغذهای نوین هنری به تفکیک در رشته‌های تخصصی مختلف مانند خوشنویسی، تذهیب، نگارگری، تشعیر، گل و مرغ و نقاشی دست یابیم.

وی با اشاره به افتخارات شرکت زرینه قلم عماد اضافه کرد: از افتخارات محصول تیم تخصصی برگه زرینه قلم عماد می‌توان به عناوینی همچون برگزیده سطح دو بنیاد ملی نخبگان، برگزیده بنیاد فرهنگی البرز و دریافت جایزه نوبل ایرانی، تنها برگزیده بخش نوشت‌افزار جشنواره جایزه فیروزه، ثبت در میراث ناملموس ملی، اخذ مهر اصالت و نشان ملی، اخذ گواهینامه کیفیت صنایع دستی، گواهینامه استاندارد COP، ایجاد رسته کاغذ سازی سنتی، طرح فناورانه برتر میراث فرهنگی و تالیف مقالات در همایش‌ها و کنگره‌های ملی و بین‌المللی اشاره نمود.

بی‌توجهی مسئولان به محصولات فرهنگی 

مدیر شرکت برگه زرینه قلم عماد استان قزوین ادامه داد: محصول زرینه قلم، ثبت ناملموس جغرافیایی و موفق به اخذ نشان ملی و جایزه برگزیده البرز، نوبل علمی ایرانی شد. در این سال‌ها هدف مجموعه بی‌نیاز نمودن کشور از واردات کاغذهای مشابه به لحاظ کاربرد، رفع دغدغه اصلی هنرمندان، توجه به ماندگاری آثار فاخر فرهنگی و هنری برای آیندگان و اشتغا‌ل‌زایی و کارآفرینی بوده‌ است.

بابااولادی افزود: شرکت با اشتغال‌زایی ۶ نفر راهی را برای تولید نیمه صنعتی شدن شرکت آغاز کرد و ثبت مراحل اولیه این محصول در سال ۹۱ با هزینه ۱۰ میلیون ریال شروع شد.

مدیر شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این شرکت به کشورهای مختلف ارسال محصول دارد، گفت: در حال حاضر محصولات شرکت علاوه‌بر ارسال به تمام نقاط کشور، به کشورهای ترکیه، آلمان، پاکستان، کانادا و عراق در تیراژ پایین‌تری صادرات داشته‌ است.امیدوار هستیم با حمایت‌های دولت، تولیدات فناورانه، دانش‌بنیان و خلاق، تولید شرکت را از یک تُن به چند تُن برسانیم.

بابااولادی در پایان با اشاره به مشکلات و موانع اظهار کرد: در سال‌های فعالیت شرکت مشکلات بسیاری در مسیر بوده‌ است و همچنان هم ادامه دارد همچون عدم حمایت‌های لازم از محصولات هنری و فرهنگی در درون کشور، عدم توجه به اهمیت و لزوم محصولات دانش‌بنیان فرهنگی، مقایسه تولید ابزار هنری با ابزارهای صنعتی، عدم همراهی ارگان‌های دولتی مانند بانک‌ها جهت رفع موانع جهت دریافت تسهیلات، عدم همراهی اداره دارایی و سنجش‌های غلط تولیدات فرهنگی با تولیدات صنعتی و... که بر سر راه قرار دارد.

انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان