۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین برگزاری دورهمی‌های دخترانه تا اشتغال‌زایی برای زنان بدسرپرست
کد خبر: ۳۶۶۱۳۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۱۰ ساعت: ۱۶:۲۸ ↗ لینک کوتاه

فرمانده نمونه کشوری در قزوین تشریح کرد:

برگزاری دورهمی‌های دخترانه تا اشتغال‌زایی برای زنان بدسرپرست

یکی از موفق‌ترین پایگاه های بسیج در شهر قزوین، پایگاه بسیج خواهران مبارکه شهر الوند است که با فرماندهی یک بانوی انقلابی و همکاری بسیجیان منطقه توانسته خدمات خوبی را در منطقه خودشان انجام دهند.

برگزاری دورهمی‌های دخترانه تا اشتغال‌زایی برای زنان بدسرپرست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»،پابگاه‌های مقاومت بسیج یک رکن اصلی در ساماندهی و جذب بسیجیان به شمار می‌رود و نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری ارتباط دوسویه بسیج و مردم ایفا می‌کنند و در طول این سال‌ها خدمات بسیار ارزشمندی توسط این پایگاه‌ها به مردم در مناطق مختلف استان و کشور صورت گرفته است.

بی شک نقش فرماندهان پایگاه‌ها در موفقیت و افزایش خدمات‌رسانی بسیج  به مردم برکسی پوشیده نیست و در این زمینه فرماندهان بسیجی جوانی با قبول این مسئولیت‌ها شکوفایی و احیاء دوباره پایگاه‌ها را رقم زنده‌اند و امروز از آنها به عنوان یک پایگاه و فرد موفق یاد می‌شود.

یکی از این پایگاه‌های موفق در شهرستان قزوین پایگاه مقاومت بسیج خواهران مبارکه الوند است که با فرماندهی سکینه شریف پور، یک بانوی انقلابی خدماتی را به بسیجیان و مردم محل ارائه کرده و برنامه‌های ابتکاری زیادی برای بهبود زندگی در منطقه الوند را در سر می‌پروراند.

دقایقی را پای صحبت‌های این فرمانده فعال و پویای پایگاه بسیج نشستیم.

از نحوه ورودتان به بسیج بگویید.

بنده برای اولین بار از طریق یکی از دوستان با بسیج و پایگاه بسیج آشنا شدم؛ از طرف پایگاه به یک اردوی زیارتی قم رفتیم. به خاطر روحیات و فضای حاکم در آن علاقه‌مند و عضو بسیج شدم. به مدت چند ماه به عنوان شورای پایگاه مشغول به فعالیت بودم که بعد به سمت فرمانده پایگاه منصوب شدم.

مبنای فعالیت پایگاه‌های بسیج چیست؟ و در مورد تاسیس این پایگاه توضیح بفرمایید؟

بسیج یک نهاد اجتماعی و ارگانی انقلابی است که به دستور حضرت امام خمینی در پنج آذر سال ۱۳۵۸ ‌تاسیس شد. برخی ماموریت‌های بسیج عبارتند از: جذب، آموزش و سازماندهی ارتش بیست میلیونی و تامین نیروی یگان‌های رزم سپاه، همکاری با ارگان‌ها «از قبیل سوادآموزی، جهادسازندگی، بهداشت و درمان و....»، دفاع محلی و مقاومت مردمی. بر اساس قانون، اعضای بسیج از زاویه تعهدی که به نظام سپاه دارند، به سه دسته، بسیجی عادی، بسیجی فعال و بسیجی ویژه تقسیم می‌شوند.

 پایگاه ما در مسجدی واقع در یکی از محله‌های شهر الوند تاسیس شد. قبل از اینکه پایگاه تاسیس شود با هیات امنای مسجد جلسه‌ای مبنی بر تشکیل پایگاه گذاشته می‌شود، تعاملات صورت می‌گیرد و مکانی در مسجد یا نزدیک مسجد برای پایگاه در نظر گرفته و پایگاه با محوریت مسجد کار خودش رو شروع می‌کند.

با چه انگیزه‌ای به این فعالیت‌ها و خدمات پرداختید؟

اولین چیزی که من را در پایگاه نگه داشت و باعث شد که به فعالیت خودم ادامه دهم شهدا بودند و فقط به عشق شهدا و لبیک به رهبر عزیزم مبنی بر تشکیل بسیج بیست میلیونی به این کار مشغول و تا کنون هم به فعالیت خودم ادامه دادم تا بتوانم راه شهدا را ادامه دهم

برای این کار انگیزه مالی هم داشتید؟

هرکس که وارد پایگاه می‌شود مسلما بدون هیچ چشم داشتی وارد این عرصه شده و همه اعضا فی‌سبیل الله و جهادی در پایگاه‌های بسیج مشغول به فعالیت هستند.


جذب نوجوانان و جوانان و آموزش و توانمندسازی آن‌ها توسط پایگاه چگونه انجام می‌شود؟

با تعاملاتی که با مدارس داشتیم توانستیم از ظرفیت دانش‌آموزان مدارس بابت جذب نیرو استفاده کنیم برنامه‌های فرهنگی و تفریحی خوبی برای قشر جوان و نوجوان در نظر گرفته می‌شود. دورهمی دخترانه داریم که بیشتر جنبه گپ و گفت است و سعی بر این بوده که به جای اینکه از مسائل خاص صحبت بشود از بحث‌هایی که خودشان دوست دارند صحبت شود بازی و پانتومیم و ادا بازی و اردوهای بیرون شهر و داخل شهری برای جذب این افراد انجام می‌شود.

به نظر شما مهم‌ترین ویژگی اخلاقی یک بسیجی چیست؟

مکتبی بودن مهمترین ویژگی یک بسیجی و ایمان به خدا و اعتقاد قلبی و باور درونی به خالق یکتا است. اطاعت از ولایت فقیه و تبعیت‌پذیری از رهبری نظام یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های بسیج است. اخلاص و تواضع و فروتنی وغیرت دینی و حسن خلق و شجاعت و مردمی بودن از دیگر ویژگی یک بسیجی با اخلاص و پای کار است.



چه تعداد جوان در این پایگاه جذب و سازماندهی شدند؟ چه طرح‌های در پایگاه دارید؟

حداقل 50 درصد جذب جوان داریم از طرح‌های حلقات صالحین و دورهمی دخترانه طرح شهیدان عزیزاللهی و بهنام و شهید فهمیده و کلاس‌های علمی و پژوهشی و آموزشی برای جذب این عزیزان استفاده می‌کنیم و از ظرفیت آنها برای اداره کلاس هم استفاده می‌کنیم برنامه‌های حفظ؛ روخوانی؛ روانخوانی؛ علمی پژوهشی؛ سرود و تئاتر و حلقات معرفتی بصیرتی داریم و آموزش‌های بدو ورود یاران و آموزش‌های نظامی شناخت سلاح و میدان تیر هم برایشان در قالب گردان‌های الزهرا انجام می‌شود.

در مورد فعالیت‌های جهادی پایگاه توضیح بفرمایید؟ در امر کمک مومنانه و مواسات هم فعالیتی داشتید یا خیر؟

 کمک‌های مومنانه در زمان کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی انجام شد. خدمت رسانی به بیماران کرونایی درب منزل و اهدای لوازم بهداشتی و طرح واکسیناسیون واکسن کرونا با شبکه بهداشت همکاری لازم انجام شد و همچنین کمک‌های مومنانه در قالب بسته‌های معیشتی و اهدای لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و کم درآمد. اهدای جهیزیه و سیسمونی و برآورده شده آرزوی بچه‌های بی‌سرپرست و به سرپرستی در آوردن سه یتیم در قالب طرح محسنین.
راه‌اندازی صندوق وام جهت دادن وام به افراد نیازمند تهیه پوشک و شیر خشک برای مادرانی که سرپرست نداشتند یا بد سرپرست هستند که بعد از زایمان دچار ضعف جسمانی شده بودند و شیر کافی برای تغذیه نوزاد نداشتند.
ثبت‌نام رایگان برای کلاس‌های تقویتی و پیش دبستانی برای خانوارهای که هزینه پرداخت شهریه را نداشتند.همچنین اشتغال‌زایی برای خانم‌های بد سرپرست بی‌سرپرست و کم‌درآمد به صورت کار در منزل، برگزاری کلاس‌های تقویتی و همچنین کلاس‌های پیش دبستانی و محاسبات ذهنی چرتکه زبان انگلیسی و طراحی و نقاشی و... از برنامه‌ها و فعالیت‌های ما است.

چه اقدامات و خدمات اجتماعی در منطقه تحت پوشش پایگاه خودتان انجام داده‌اید؟

 در بحث کاهش طلاق و افزایش ازدواج برگزاری کارگاه‌های مختلف سبک زندگی اسلامی و کمک به ایجاد اشتغال برای رفع بیکاری داشتیم و همینطور در بحث اعتیاد برگزاری مشاوره‌های گروهی و برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از اعتیاد و حمایت از خانواده‌های آسیب دیده از طلاق داشتیم.




آیا چهره‌های علمی در مقاطع بالاتر مثل ارشد و دکتری هم در پایگاه فعالیت دارند؟

بله در حال حاضر دو تا کارشناس مامایی و طلبه و کارشناس روانشناسی معلم و مدیر در پایگاه فعال هستند.

چه برنامه‌ها و طرحی داشتید که باعث شده پایگاه شما حائز رتبه در جشنواره مالک اشتر بشود؟

شاخص برنامه پایگاه دورهمی دخترانه یا در‌گوشی دخترانه بود که با جذب دختران جوانی که حجاب نداشتند یا با خانواده مشکل داشتند به سمت پایگاه و حضور در حلقات و دورهمی دخترانه و نشست صمیمی با مربی و رفتن به کافی شاپ و کافه کتاب و ایجاد یک فضای صمیمی خواندن کتاب و تفسیر کتاب و گوش کردن به مسائل و مشکلات دختران و حل و فصل مشکلات و ایجاد صمیمیت با خانواده و همچنین دورهمی مادرانه جهت رفع مشکلات دختران و برنامه بعدی اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار و ترک اعتیاد خانم‌های خانه داری که متاسفانه درگیر اعتیاد شده بودند که بعد از سلامتی کامل اشتغال زایی برای آنها انجام شد.

شاخص سوم تعامل پایگاه با مراکز فرهنگی و هنری، شهرداری، مدارس، ورزشگاه‌ها، فرهنگسراها، مسجد، خانواده و برگزاری برنامه‌های فرهنگی با همکاری شهرداری در سطح شهر و ارتباط گیری با نماینده مجلس شورای اسلامی جهت رفع مشکلات مردم شهر بود.

انتهای خبر/1404


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان