۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین اجازه ندهیم روح فرزندانمان سر سفره بیگانگان سیراب شود
کد خبر: ۳۶۶۱۰۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۸ ساعت: ۱۲:۲۰ ↗ لینک کوتاه

کوشکی در مصاحبه با صبح قزوین:

اجازه ندهیم روح فرزندانمان سر سفره بیگانگان سیراب شود

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ذهن فرزندانمان را باید خودمان سیر کنیم تا ذهنشان سر سفره دشمن سیر نشود؛ حداقل به اندازه‌ای که به جسم فرزندانمان اهمیت می‌دهیم به ذهن روح و روان آن‌ها هم اهمیت بدهیم.

اجازه ندهیم روح فرزندانمان سر سفره بیگانگان سیراب شود
محمدصادق کوشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری-تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به نقش بی‌بدیل مادری گفت: اگر بخواهیم تجربه علمی جوامع مختلف را نگاه کنیم یا عقل و سیره اهل بیت را ملاک قراربدهیم خواهیم دید که مادری مهمترین کاری است که یک زن می‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: مادری یعنی انسان‌سازی؛ یعنی پرورش انسان‌های شایسته؛ مادری یعنی کشف استعداد‌های فرزند. علت اینکه امروزه بیشتر افراد جامعه با اینکه دانشگاه می‌روند و تحصیلات عالیه دارند ولی بیکار هستند و احساس بیهودگی می‌کنند ناشی از این است که کسی استعداد آن‌ها را تشخیص نداده است چه بسا اگر استعدادشان در سن کودکی تشخیص داد می‌شد بدون کمترین دردسری می‌توانستند جایگاه خود را پیدا کنند و مفید باشند.

استاد دانشگاه تهران افزود: یکی از وظایف مادری کشف استعداد فرزندش است؛ بی‌شک اگر امام معصوم هم در همین موقعیت و همین جامعه بود در قبال مهمترین وظیف زن در این جامعه سوال می‌کردید قطعا و بدون شک میگفت مادری.

وی ادامه داد: منظور فقط مادری بیولوژیک نیست هرچند که آن هم مهم است اما از آن مهمتر مادری انسان‌سازی است یعنی همان رسالتی که خدا فرمودند: من به زن محول کردم و امکانش را به زن دادم که انسان مفید تربیت کند انسانی که می‌تواند هم گره زندگی خودش و هم گره جامعه را باز کند.

انسان‌سازی مهمترین وظیفه مادری است 

کوشکی تاکید کرد: پرورش انسان مفید مهمترین کاری است که یک زن می‌تواند انجام دهد؛ زن اگر در جامعه فعالیت کند نهایت و در حد اعلی بتواند یک موشک بسازد یا هواپیما بسازد یا ساختمانی بنا کند اما انسان مفید ارزشش از اینها بیشتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: پیچیده‌ترین کار جهان، مادری کردن است و البته اینها منافاتی با این ندارد که زن‌ها نباید پزشک، معلم یا هر شغل دیگری شوند که چه بسا جامعه به نقش آنان نیاز دارد اما از این نقش‌ها مهمتر کاری است که به جز زن هیچ کس نمی‌تواند انجام دهد.

وی با اشاره به هجمه فرهنگی و تاثیر فضای مجازی در روح و روان و زندگی فرزندان خاطرنشان کرد: همان‌قدر که حواسمان به جسم بچه است باید به غذای روح بچه هم باشد که این بچه روحش تشنه است و غذا می‌خواهد و اگه این غذا از طرف ما تامین نشود بی‌شک فرزند به سر سفره بیگانه می‌رود و دشمن ذهن آن را سیراب  می‌کند.

اجازه ندهیم روح فرزندانمان سر سفره بیگانگان سیراب شود

کوشکی تاکید کرد: ذهن فرزندانمان را باید خودمان سیر کنیم تا ذهنشان سر سفره دشمن سیر نشود؛ حداقل به اندازه‌ای که به جسم فرزندانمان اهمیت می‌دهیم به ذهن روح و روان آن‌ها هم اهمیت بدهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر پدر و مادر ذهن فرزند را تغذیه کنند آن‌وقت آن فرزند در محیط بیرون از خانه مدرسه و دانشگاه و حتی فضای مجازی و محیط‌های منفی تاثیر زیادی نخواهد گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: اول باید مادر یاد بگیرد که بچه به چه غذایی نیاز دارد و این ملزم آن است که مادر یا بگیرد مطالعه کند اما نه هر کتابی را بلکه متون علمای شایسته، کمااینکه خیلی از این علما کتاب‌های خوبی را در حوزه تربیت فرزند تالیف کرده‌اند.

وی عنوان کرد: براساس توان شخصی باید روش‌های مفید و اثرگذاری از جمله قصه‌گویی و نمایش خلاق یاد بگیریم چه بسا خیلی از ‌آموزه‌ها را می‌توان با قصه‌گویی به کودک آموخت.

کوشکی در پایان به عنوان راهکار ساده به مادران توصیه کرد: یاد بگیریم که برای بچه‌ها قصه بگوییم،  خیلی از ارزش‌ها را می‌توان با روش قصه به کودک منتقل کرد یا اینکه مادر می‌تواند از طریق بازی با فرزند بسیاری از آموزه‌ها را به او منتقل کند.

انتهای خبر/ 1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان