۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین صندلی داغ دانشجویان برای نمایندگان استان قزوین
کد خبر: ۳۶۶۰۹۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۶ ساعت: ۲۲:۴۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

صندلی داغ دانشجویان برای نمایندگان استان قزوین

نمایندگان مجلس استان قزوین در میز مطالبه دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به پرسش‌های دانشجویان پاسخ دادند.

صندلی داغ دانشجویان برای نمایندگان استان قزوین
به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، دم‌دمای انتخابات که می‌شود بازار میتینگ‌های سیاسی و محافل انتخاباتی هم داغ می‌شود.

دانشگاه و دانشجوها، از آن جاهایی هست که هیچ‌جوره نمی‌شود از این دایره انتخاباتی خارج باشد. دانشجوها از آن دسته قشرهایی هستند که بدون هیچ مرزبندی راحت می‌توانند پای میز مطالبه بنشینند و بسیاری از دغدغه‌های کف جامعه تا سطح نخبگانی از زبان‌ها شنیده شود. بپرسند و پاسخ بگیرند.

امروز هم از این دست محافل در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با حضور چهار نماینده مجلس استان قزوین برگزار شد که آمده بودند تا پای مطالبه و پرسش و پاسخ دانشجویان این دانشگاه بنشینند.

مراسم در سالن همایش‌های دانشکده علوم انسانی این دانشگاه دایر بود. تقریبا دانشجویان تمامی صندلی‌های این سالن را پُر کرده و منتظر حضور نمایندگان بودند.

این مراسم هم همانند بسیاری از مراسمات با تاخیر نیم ساعته آغاز شد و هر چهار نماینده چنددقیقه‌ای را به بیان مقدمات اختصاص دادند و سوالات دانشجویان از ساعت 11 و 30 دقیقه با پرسش اولین سوالات توسط خانم عباسی، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امام (ره) آغاز شد.

سئوال از قانون شفافیت تا حمایت از غفاری

این دانشجو ابتدا قانون شفافیت را نشانه رفت و پرسید: مجلس یازدهم که با شعار شفافیت روی کار آمد، چرا با گذشت چهار سال هنوز این قانون در گیرودار مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس بلاتکلیف مانده است؟

وی سوال دیگر را در حوزه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مطرح کرد و گفت: در دوره قبل سه نفر از نمایندگان استان در سازوکار شورای ائتلاف به مردم معرفی شدند و اکنون سوال ما این است که این سه نماینده آیا سازوکار شورای ائتلاف در انتخابات مجلس دوازد هم را می‌پذیرند و نسبت به آن متعهد هستند؟ و همچنین از لیست کاندیداها حمایت علنی می‌کنند یا خیر؟

وی سپس رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس را خطاب قرار داد و گفت: آقای رحمانی به طور واضح پاسخ دهید که چرا در رسانه‌ها و فضای مجازی متهم به دخالت در انتصابات در شهرستان تاکستان هستید؟ آیا استاندار از جنابعالی در انتصابات شهرستان نظرخواهی می‌کنند یا خیر؟ باتوجه به اینکه در هیات اجرایی رد صلاحیت شده‌اید به نظر خودتان علت این رد صلاحیت چیست؟ همچنین علت اعتراض خود به استاندار را بیان کنید. لطفاً توضیحاتی درمورد حمایت خود از غفاری، صاحب شرکت خودرویی بیان کنید.

عباسی در ادامه خطاب به فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک درمورد پروژه بیمارستان هزارتختخوابی سوال کرد و علت اختلاف نظر او و استاندار در رابطه با این پروژه را جویا شد تا برای دانشجویان روشنگری کند.

وی در سوالی دیگر درمورد لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان پرسید و گفت: این لایحه بعد از 12 سال به نقطه مطلوب خود رسیده اما هنوز در مجلس معطل مانده است، چرایی عدم تعیین تکلیف این لایحه را بیان کنید.

این دانشجو همچنین از لطف الله سیاهکلی مرادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک پرسید: آقای سیاهکلی در جریان استیضاح وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت از برخی تریبون‌های رسمی و برخی از رسانه‌ها متهم به توقعات غیرقانونی از وزیر شده‌اید؛ درمورد این مسئله برای دانشجویان روشنگری کنید و بفرمایید نتیجه این استیضاح برای مردم چه بود؟

یکی از طرح‌هایی که شما در مجلس داشتید نصب دوربین عدالت در محاکم قضائی بود؛ بفرمایید سرانجام این طرح چه شد؟

عباسی در آخر خطاب به روح الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس از رابطه او با استاندار سوال کرد و خواست درمورد اینکه شاعبه‌هایی درمورد مشاوره و پذیرش گزینه‌های پیشنهادی او از سوی استاندار در انتصابات، توضیح دهد.

وی در آخر از هر چهار نماینده مجلس این سوال را پرسید که آیا عملکرد استاندار را تایید می‌کنند یا خیر؟ با ادامه خدمت او در استان، اقدامی خواهند کرد یا خیر؟ و اینکه استاندار را در تراز دولت آقای رئیسی می‌دانند ؟

با پایان سوالات عباسی، صراحت بیان و سئوالات طرح شده از سوی او توسط نمایندگان مورد تشویق قرار گرفت.

عباسپور: مرز بین مشورت و دخالت نمایندگان در انتصابات را تشخیص دهیم

عباسپور چراغ اول را روشن کرد و پاسخ داد:

«مجلس به طور داوطلبانه برای شفافیت، قانون تصویب کرد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داد. این قانون هم هنوز در مجمع بلاتکلیف مانده است. مجمع بالاسر مجلس است و آنها برای ما تعیین تکلیف می‌کنند اما ما نمی‌توانیم برای آنها تعیین تکلیف کنیم.

جلسات مستمری با شورای ائتلاف داشتیم و بر مبنای همگرایی در جریان انقلاب همراهی کردیم. نظرات شورای ائتلاف در انتصابات را هم به عنوان نظر مشورتی به دستگاه‌ها اعلام کردیم. اخیرا هم با این شورا نشست‌هایی داشتیم. در برخی مواقع هم موارد قانونی است که نمی‌توانیم اختیارات قانونی را به تشکل‌ها بدهیم.

در بحث انتصابات هم باید مرز بین دخالت و مشورت را از هم تفکیک کنیم. رهبری فرمودند که نمایندگان در انتصابات و اجرا دخالت نکنند ولی در اجلاسه چهارم فرمودند که به دستگاه‌های اجرایی و دولت اعلام کردیم که در هر حوزه انتخابیه با نمایندگان چون اشرافیت کامل دارند، در انتصابات و اجرا مشورت کنند. لذا این بیانات مقام معظم رهبری است.

مقام معظم رهبری در همین اجلاسیه چهارم فرمودند که در بطن مردم بروید. ما هم در روستاها حاضر می‌شویم و در جریان دغدغه‌های مردم قرار می‌گیریم که بیشتر این دغدغه‌ها مربوط به دستگاه‌های اجرایی است و طبیعتا ما باید با دستگاه‌ها ارتباط بگیریم. در مراجعات مردمی بیش از 100 نفر مراجعه داریم که تمام مطالبات آنها هم در حیطه اجرایی است.

در انتصاب استاندار وزارت کشور از ما خواستند پنج نفر را معرفی کنید ما معرفی کردیم هیچ کدام انتخاب نشدند اما اعتراضی هم نکردیم.

گاهی جریان‌ها و گروه‌ها به ما فشار می‌آورند چرا هنوز مدیران دولت قبل روی کار هستند، اگر قرار است ما دخالت نکنیم پس چرا از ما درخواست تغییر مدیران را داند؟ لذا باید مرز بین مشورت و دخالت را تعیین کنیم.»

رحمانی: از غفاری حمایت نکردم

«رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس به عنوان نفر دوم به سوالات پاسخ داد؛ او بار دیگر تجربه نمایندگی مجلس در هفت دوره را یادآوری کرد و در پاسخ به علت رد صلاحیتش نیز ادعا کرد؛ طی 40 سال مورد تخریب و سم‌پاشی قرار گرفته و حالا او خانواده‌اش به نوعی روئین‌تن هم شده‌اند.

او به حمایت برخی مقامات کشوری از خود اشاره کرد و گفت: هر کسی من را می‌بیند با لقب «سناتور» از من یاد می‌کنند!

پیشنهاد می‌کنم دادگاه علنی بین من هیات اجرایی و آقای استاندار تشکیل شود. این حرکت آقایان کشتن فرد با تفنگ بی‌صداست!

رحمانی درمورد حمایت از غفاری گفت: من در عمرم از کسی که منافع مردم را لگدمال کند، حمایت نکردم و نمی‌کنم. این ابهاماتی است که مطرح می‌شود اما من کجا لوح اهدا کردم؟ کجا نامه دادم؟ آنهایی که رفتند به محضر آیت الله مکارم و حقایق را نگفتند و ایشان هم حکن بلامانع دادند و هر کدام از این شرکت‌ها بالای دفتر خود نصب کردند باید پاسخ دهند. مسئولان نظارتی به درستی بر عملکرد این شرکت نظارت نکردند چراکه اگر درست عمل می‌شد امروز 25 شرکت دیگر از این دست رشد نمی‌کرد.

با وجود اینکه هر نماینده مجلس حدود پنج دقیقه فرصت داشت تا پاسخ سوالات را بدهد اما رحمانی بیشترین وقت جلسه را گرفت باوجود اینکه مجری برنامه بارها تذکر اتمام زمان را اعلام کرد اما رحمانی بی‌توجه به زمانبندی برنامه حدود نیم ساعت از وقت را به خود اختصاص داد.»

محمدبیگی: لایحه پیشگیری از خشونت علیه زنان پروژه نفوذی بود
 
محمدبیگی به عنوان سومین نفر در مقام پاسخگویی قرار گرفت که در پاسخ به طرح شفافیت گفت:

«موضع من درباره شفافیت مشخص بوده و بارها نامه زدم و مواضع را به طور شفاف مشخص کردم و سعی کردیم حتی سایر نمایندگان را در این زمینه همراه کنیم. اینکه این قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف مانده نیز سوال و مطالبه ما هم هست.

در کل کشور تلاش دولت و مدیران در زمینه بهداشت و سلامت با افزایش 18 هزار تخت به بیمارستان‌ها مشخص است و در استان ما هم بیش از 80 پروژه بهداشت و درمان در جریان است.استان قزوین پایتخت پروژه‌های بهداشت و درمان در کشور است.

درباره بیمارستان هزار تختخوابی باید گفت که مگر می‌شود ما مخالف ساخت بیمارستان در استان خود باشیم بنابراین باید ببینید مشکل پروژه کجاست.

بیمارستان هزار تختخوابی به پنج مجوز نیاز دارد؛ این پروژه از سال 1395 مشکل داشته و ربطی به نمایندگان فعلی ربطی ندارد.

ما پیشنهاد دادیم که این پروژه را فازبندی کنند. تاکنون چندین جلسه قضائی در استان برگزار شده اما هنوز مشکلات قانونی آن حل نشده است.من از اینکه استان ما قطب توریست سلامت شود بسیار استقبال می‌کنم.

بانک پاسارگاد به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه اکنون 10 تا 14 هزار صفحه سند ابربدهکاری بانکی آن در کمیسیون اصل نود قرار دارد و نتوانسته آنها را تسویه کند.

در لایحه پیشگیری از خشونت علیه زنان پروژه نفوذ را کشف کردیم. امریکا به واسطه برخی واسطه‌های خود در کشور می‌خواست در مجلس نفوذ کند. این لایحه 12 سال گذشته در زمان دولت اصلاحات توسط خانم ملاوردی به مجلس وارد شده و متوقف می‌شود و هنوز هم به دلیل همین مسائل نفوذی و حتی مغایرت با قانون اساسی و با برخی آیات قرآن، جلوی آن گرفته شده است.

بدون شک ما مخالف خشونت علیه زنان هستیم و مگر می‌شود یک نماینده زن مخالف چنین قانونی باشد اما باید این خلاها حل شود.

در بحث شورای ائتلاف به طور مرتب جلسات را حضور داریم و کارنامه خوبی از آن وجود دارد. اینکه در تشکلی اشکالاتی وجود داشته باشد طبیعی است از این رو چند جلسه‌ای را برای رفع اشکالات برگزار کردیم.

همه مسئولانی که در مسیر اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند را حمایت می‌کنیم در رابطه با استاندار هم به همین نحو است و من به صراحت هر جا عملکرد مثبتی داشتند نیز حمایت کردم و هر جا اختلاف نظر یا ضعف عملکردی مشاهده کردم به صراحت بیان کردم.»
 
سیاهکلی: در ائتلاف رای نیاورم به نفع دیگران کنار می‌روم

لطف‌الله سیاهکلی اینگونه به سوالات پاسخ داد:

« درمورد سازوکار شورای ائتلاف کاملاً به آن پایبندیم و اگر در سازوکار آن رای نیاورم، کنار می‌روم و کسی را که مانده حمایت می‌کنم. معتقدم باید کار تشکیلاتی انجام شود.

در زمینه استیضاح وزیر صمت، امروز شاهد کاهش قیمت هستیم و خودروهای وارداتی هم انجام شود بیشتر شاهد نتایج خواهیم بود و از طرفی برای اولین بار مافیای خودرو با دماغ به زمین خوردند.

درمورد دوربین عدالت هم باید تا پایان امسال اجرا شود که ما بودجه‌ها و اجرای آن را پیگیری می‌کنیم.

درمورد عملکرد استاندار ما ضعف مدیریتی را در سطح استان می‌بینیم. اما روش من با روش آقای رجب رحمانی فرق می‌کند و من مبارزه‌ام را از مسیر دیگری کار را دنبال می‌کنم.

الان ما نمیاندگان که اینجا نشستیم با هم زاویه داریم. چه کسی این زوایه را ایجاد کرده است؟ اولین بار است که پشت رسانه صحبت می‌کنم و قطعا این مدیریت استاندار را قبول ندارم.»

این نشست که حدود سه ساعت به طول انجامید به دلیل طولانی بودن پاسخ‌های نمایندگان، بیشتر دانشجویان فرصت پرسش را پیدا نکردند و در نهایت چند نفری به طور پراکنده سوالات خود را طرح کرده و پاسخ نمایندگان را شنیدند.

انتهای خبر/ 1300
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان