۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین علت کمبود مرغ در قزوین چیست؟
کد خبر: ۳۶۶۰۸۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۷ ساعت: ۸:۲۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین بررسی می‌کند؛

علت کمبود مرغ در قزوین چیست؟

با وجود اینکه همواره قزوین جزو استان‌های برتر در حوزه جوجه‌ریزی و تولید مرغ است اما این روزها با کمبود مرغ در بازار قزوین مواجه هستیم.

علت کمبود مرغ در قزوین چیست؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، این روزها اوضاع مرغ در استانی که همواره جزو استان‌های برتر در حوزه جوجه‌ریزی و توزیع مرغ بوده اصلا خوب نیست.

برای درک این موضوع کافیست کمی در سطح شهر چرخ بزنید و ببینید که قفسه مرغ فروشی‌ها در چند ساعت اولیه صبح خالی شده و هیچ مرغی برای شهروندانی که به دنبال خرید آن هستند باقی نمانده است.

گزارش میدانی خبرنگار صبح قزوین حاکی از آن است که کمبود مرغ در اکثر نقاط شهر به خصوص از ساعات 12 ظهر به بعد کاملا مشهود است.

در این میان برخی از فروشگاه‌ها با تکه تکه کردن اجزای مرغ هر قطعه را به قیمت کذایی به فروش می‌رسانند.

ساعت دو بعد از ظهر سری به بازار قزوین زدیم تمام قفسه‌های مرغ فروشی‌ها خالی است، حتی گردن و دل مرغ هم یافت نمی‌شود، تنها چند مغازه بال و کتف مرغ را به قیمت 95 هزار تومان به فروش می‌رسانند.

سهمیه مرغ‌ فروشگاه‌ها کم شده است

مغازه‌داری در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» بیان می‌کند: الان چهار روز است که اوضاع به همین منوال است سهمیه کمی به مرغ فروشی‌ها می‌دهند و مرغ‌ها در همان ساعات اولیه تمام می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از همکاران سودجو هم تعدادی از سهمیه مرغ 82 هزارتومانی خود را از اول صبح دپو می‌کنند و عصر زمانی که قفسه مرغداری‌ها خالی می‌شود، به قیمت گزاف می‌فروشند، مردم هم به ناچار می‌خرند.

یکی‌دیگر از کسبه عنوان می‌کند: میزان مرغی که بین مغازه‌ها توزیع می‌شود، خیلی کمتر از گذشته شده است، می‌گویند بیشتر مرغ از استان خارج می‌شود و به استان تهران و البرز می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: اختلاف قیمت بین بازار قزوین و تهران و دیگر استان‌های همجوار سبب این موضوع شده است، البته هر سال در مقاطعی میزان جوجه‌ریزی کم می‌شود.



کمبود نهاده مرغدار را ناراضی می‌کند

موضوع را از اکبر آقاجانی جویا شدیم، وی در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» اظهار کرد: میزان جوجه‌ریزی در مقاطعی از سال به لحاظ شرایط آب و هوایی کاهش می‌یابد، البته این بدین معنا نیست که جوجه‌ریزی انجام شده پاسخگوی نیاز استان نیست.

وی ادامه داد: برخی مسائل از جمله کمبود نهاده سویا و ذرت این شرایط را تشدید می‌کند، ما در مقاطعی نه تنها مرغ استان را به طور کامل تامین می‌کردیم بلکه در استان‌های همجوار و برخی استان‌های که معین آنها هستیم نیز توزیع می‌شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی قزوین تاکید کرد: میزان تولید مرغ استان روزانه 200 تن است که اعداد 120 تن آن برای استان ما کفایت می‌کند، البته این شرایطی است که نهاده و ذرت به موقع به دست مرغدار برسد.

آقاجانی در پایان گفت: گاهی ضعف مدیریت و عدم نظارت کافی دست به دست هم می‌دهند و شرایطی را پیش می‌آورند که نه به نفع مرغدار است و نه مردم.

اختلاف فاحش قیمت مرغ بین قزوین و استان‌های همجوار

برای بررسی بیشتر موضوع با جمشید زمانی در میان گذاشتیم، وی در پاسخ به خبرنگار «صبح قزوین» اظهار کرد: کمبود خاصی در میزان جوجه‌ریزی و مرغ در استان وجود ندارد، استان قزوین همین اکنون هم رتبه اول در میزان جوجه‌ریزی در بین استان‌های دیگر دارد.

وی افزود: عمده مشکل مرغداران در قزوین اختلاف قیمت مرغ با استان‌های همجوار مانند تهران و البرز است که موجب خروج آن از استان می‌شود.

مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: ما در استان 500 فروشگاه توزیع مرغ و 70 ماشین پخش داریم که مامورین ما در موقع بارگیری کاملا شرایط کنترل کرده و پلمب می‌کنند، اما با این حال برخی از زیر دست قانون فرار می‌کنند.

زمانی خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در این چند روز صورت گرفته از امروز وضعیت بهتر شده و انشالله فردا مشکلی در خصوص کمبود مرغ در سطح استان نداریم.

وی ادامه داد: قیمت مصوب مرغ در استان قزوین 82 هزار تومان است، اما در بالای شهر تهران حدود 100 هزار تومان و در استان گیلان 96 هزار تومان است و همین امر اشتیاق مرغداران را برای ارسال مرغ به خارج از استان بیشتر می‌کند.

مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: تولید مرغ زنده بیشتر از نیاز استان بوده که این موضوع سبب خروج غیرقانونی آن به استان‌های همجوار شده است، با همکاری پلیس امنیت اقتصادی توانستیم تا حدودی جلوی آن را گرفته و اوضاع را در کنترل خود در بیاوریم.

وی ادامه داد: هرچند در این بین راه گریز نیز وجود دارد چرا که ما به عنوان نهاد دولتی اگر بخواهیم تمام مرغداری‌های استان را تحت کنترل قرار دهیم باید به همین میزان نیرو بگماریم که این غیرممکن است.

زمانی با بیان اینکه یکی‌دیگر از مسائل پیشروی مرغداران کمبود نهاده است، تصریح کرد: مرغداراگر بخواهد مرغ خود را به قیمت مصوب بفروش برساند،  برای پرورش جوجه‌های خود به نهاده دولتی نیاز دارد که همواره با کمبود نهاده مواجه می‌شود و به ناچار برخی نهاده را از بازار آزاد تهیه می‌کند که این به قیمت تمام شده مرغ تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: مرغی که با نهاده دولتی به قیمت 52 هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود، با نهاده آزاد قیمت آن 56 هزار تومان می‌شود.

مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تاکید کرد: مرغ زنده در استان قزوین بین 58 الی 59 هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که در استان‌های دیگر همین مرغ را تا 64 هزار تومان هم می‌خرند.

زمانی در پایان گفت: شیب قیمتی چه در لاشه مرغ و چه در مرغ زنده موجب کمبود مرغ در استان در این مقطع شده بود که در این خصوص تمهیداتی در راستای بهبود وضعیت توزیع مرغ گرفته شده است که از امروز این مشکل را مرتفع کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «صبح قزوین»، در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار در دهم آبان ماه ، فرزاد خوش اخلاق، معاون جهاد کشاورزی قول داده بود با توجه به نرخ مصوب مرغ در کشور به قیمت 73هزار تومان، حداقل 20درصد از مرغ استان را برای مصارف خاص به قیمت 73 تومان به فروش برسانند

اما نه تنها این امر محقق نشده بلکه قیمت مرغ 79 هزار تومانی، هم اکنون به 82 هزار تومان رسیده و کم‌کم بوی گران‌تر شدن آن به مشام می‌رسد البته این موضوعی کشوری است، طبق بررسی‌ها قیمت مرغ در اکثر استان‌ها روند افزایشی داشته که این به دلیل نارضایتی تولید کننده از قیمت مصوب است.

امید است با تعامل مناسب دولت با تولید کننده در توزیع به موقع نهاده بتوان تا حدودی جلوی این افزایش قیمت را گرفت تا همشهریان باردیگر با شوک قیمتی جدید مواجه نشوند.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان