۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین از نشست‌های تخصصی تا توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان
کد خبر: ۳۶۶۰۷۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۸ ساعت: ۲۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

فرمانده پایگاه بسیج برتر کشوری در قزوین تشریح کرد:

از نشست‌های تخصصی تا توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان

یکی از موفق‌ترین پایگاه های بسیج در شهر قزوین، پایگاه مقاومت پایگاه بسیج خواهران خدیجه کبری(س) حوزه حضرت معصومه(س) شریف آباد است که با فرماندهی یک بسیجی جوان و همکاری بسیجیان منطقه توانسته خدمات خوبی را در منطقه خودشان انجام دهند.

از نشست‌های تخصصی تا توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان

به گزارش حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، هفته بسیج و سالروز تشکیل بسیج مستضفعین به فرمان امام خمینی(ره) بهانه‌ای شد تا با یکی از فرماندهان بسیج شهرستان قزوین که حائز رتبه در جشنواره مالک اشتر  شده است گفتگویی ترتیب دهیم.


منیژه اندیشگر یکی از با تجربه‌ترین فرماندهان بسیج در استان قزوین است توانسته با نهادینه کردن فرهنگ و ارزش والای بسیج در شریفیه به یکی از چهره‌های موفق در حوزه‌های بسیج در سطح استان تبدیل شود.

وی در حال حاضر فرمانده پایگاه بسیج «خدیجه کبری» شهر شریفیه است و از مهر 1391 این مسئولیت را بر عهده دارد.

از چه سالی وارد بسیج شدید و نحوه ورودتان را توضیح دهید؟

تعداد کم پایگاه بسیج و دوری آنها از منزل بنده باعث فاصله گرفتن از بسیج شده بود اما بعد از تاسیس این پایگاه جزو اولین نفراتی بودم که ثبت‌نام کردم و عضو بسیج شدم.

این پایگاه از سال 1390 تاسیس شد و طی این مدت سمت‌های مختلفی در پایگاه داشتم که در سال91 پیشنهاد فرمانده پایگاهی را به بنده دادند.

نقش بسیج در جامعه را چه می‌دانید؟

آشنا کردن جوانان و نوجوانان با تفکر بسیجی یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی بوده که بسیج در عمر 41 ساله انقلاب داشته است که موجبات رشد و تعالی کشور در عرصه‌های مختلف را فراهم کرده است.

پایگاه‌های بسیج همانطورکه از اسمش پیداست پایگاه‌های مردم نهاد است و مبنای آن هم تربیت انسان‌های خداباور و ولایت‌پذیر است که در راس آنها شجره طیبه صالحین است که مدنظر مقام معظم رهبری هم است.
مبنای این شجره طیبه براساس چهار شاخص معرفتی، تربیتی، مهارتی و بصیرتی است که مبنای فعالیت تمامی پایگاه‌های سراسر شکور است.در حلقه‌های صالحین هم علاوه‌بر این چهار شاخص خدمات دیگری هم ارائه داده می‌شود.

برگزاری حلقه‌های صالحین با رویکردهای مختلف مانند آموزش قرائت قرآن، بیان احادیث، بیان سیره شهدا و احکام و یا برنامه‌هایی مانند پاسخگویی به شبهات، فعالیت در فضای مجازی، مباحث علمی، جلسات مشاوره تخصصی و شغلی و ... از دیگر برنامه‌های این پایگاه بسیج است.

با چه انگیزه‌ای این فعالیت‌ها را انجام می‌دهید؟

روحیه انقلابی حس خیرخواهی مهمترین انگیزه ورود هر بسیجی به پایگاه است و همه می‌دانیم کسی که وارد بسیج می‌شود فی‌سبیل‌الله است و انگیزه همه تقرب و رسیدن به قرب و رضایت خدا واهل بیت است و کسی حقوقی دریافت نمی‌کند؛ البته باور این برای خیلی‌ها سخت است و باور نمی‌کنند.

برای جذب نوجوانان و جواناان چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

اخلاق خوب و حسنه و نیکو در هر جایی به خصوص در بسیج مهمترین فاکتور جذب نوجوانان و جوانان است. برای جذب نوجوانان کلاس‌ها و برنامه‌های متفاوتی است و یکی از بهترین این‌ها حلقه صالحین است که بیشترین جذب را دارد و سعی شده سرگروه‌هایی انتخاب شوند که توانایی و جذب بالا دارند و بیشتر از طلاب حوزه علمیه هستند. حلقه صالحین اقدام بسیار خوبی است که تیم فرهنگی پایگاه هر هفته آن را برگزار می‌کند و بسیجیان اعم از جوان و نوجوان و پیشکسوتان دور تا دور هم در یک محفل صمیمی کنار هم می‌نشینند که ضمن انتقال تجارب بزرگان بسیجی محل به بسیجیان نوجوان، راجع به امورات مختلفی در این حلقه بحث و تبادل نظر می‌شود که این کار دیدگاه بیسجیان را نسبت به مسائل روز کشور و همچنین امورات سطح داخلی روستا روشن و آگاه می‌سازد. در کنار حلقه صالحین تشکیل گروه سرود و گروه تئاتر و فعالیت‌های این چنینی در رده سنی مختلف برای بسیجیان داریم.

مهمترین ویژگی یک بسیجی چیست؟

مهمترین ویژگی اخلاق یک بسیجی خاکی بودن و تواضع آن است. کسانی که منافق هستند، نمی‌توانند بسیجی باشد چون رذایل اخلاقی در او است و نمی‌تواند صفات حسنه از خود بروز دهد.
 
در زمینه فرهنگی چه برنامه‌هایی اجرا کرده‌اید؟

برگزاری یادواره‌های شهدا، سرکشی از خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران، نشست‌های اخلاقی و تربیتی و بصیرتی، برگزاری ادعیه و زیارت در کنار قبور مطهر شهدا، ایستگاه صلواتی به مناسبت‌های مختلف ، برپایی نمایشگاه‌های مختلف
مسابقه کتابخوانی، اهدای جهیزیه به زوج های جوان نیازمند و برگزاری کلاس‌های قرآنی مثل روانخوانی تجوید تفسیر و حفظ از جمله این برنامه‌ها است.

چه فعالیت‌های جهادی در پایگاه شما انجام می‌شود؟

در مورد فعالیت‌های جهادی پایگاه هم چون چهار مسجد و یک موسسه قرانی و یک کانون است همه بسیجیان با ما همراه هستند و یک گروه جهادی شهید بنام شهید عماد مغنیه همه بصورت جهادی کار می‌کنند.

توزیع ماسک با کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و همچنین توزیع  بسته کمک معیشتی به نیازمندان در ابتدا و انتهای هر ماه، پخت و توزیع غذای گرم و توزیع بین مردم به مناسبت‌های مختلف،توزیع جهیزیه بین نیازمندان با کمک خیرین و سپاه فتح، توزیع پوشاک بین نیازمندان با کمک خیرین. به واسطه ارتباط با خانه بهداشت هلال در بحث بهداشت هم خدمات ارائه می‌دهیم.

جهیزیه، تامین هزینه دارو، اجاره خانه بیماری‌های صعب العلاج هم شامل خدمات پایگاه ما می‌شود.

در بحث مواسات و کمک‌های مومنانه هم همانطور که عرض شد در مناسبت‌های مختلف مانند شب یلدا؛ عید غدیر و...بحث توزیع بسته‌های معیشتی داریم.

به لطف وعنایت خداوند و اهل بیت و در وهله بعد عنایت شهدا باعث شده تا این فعالیت‌ها انجام بشود و با تداوم عنایت و کمک الهی بتوان توسعه داد و به افراد بیشتری و بیسجیان ولایی مانند دفاع مقدس تحویل داد.

شما به عنوان حوزه برتر در جشنواره مالک اشتر انتخاب شده‌اید، رمز موقیت و این انتخاب را چه می‌دانید؟

علت موفقیت پایگاه ما جدای از اجرای فعالیت‌های متنوع  نیز عنایت و نگاه ویژه خداوند و شهداست که باعث رتبه در مقام استانی و کشوری شد.
از دیگر دلایل موفقیت ما، بسیجیان خستگی‌ناپذیر بودند که دست در دست هم تلاش کردند که این افتخار ارزشمند نصیب پایگاه بسیج شهر شریفیه شود. با پذیرفتن سمت فرماندهی بحث مسجد محوری در اولویت در این پایگاه قرار گرفت و بدین صورت جوانان و نوجوانان زیادی را به سمت مسجد جذب کردیم و در همین راستا اردوهای جهادی زیادی را سازماندهی کردیم تا بتوانیم بسیجی‌وار کمکی کرده باشیم به مردم و همینطور اجرای تمامی ابلاغیه‌های اجرایی و بیشتر از آن باعث انتخاب پایگاه حایز رتبه شد.

انتهای خبر/ 1404

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان