۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین رویکرد بسیج دانشجویی مسئله‌محوری است
کد خبر: ۳۶۶۰۶۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۵ ساعت: ۱۲:۵۷ ↗ لینک کوتاه

مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین:

رویکرد بسیج دانشجویی مسئله‌محوری است

مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین با بیان اینکه رویکرد بسیج رویکرد مسئله‌ محوری است، گفت: مهمترین اهداف و رسالت بسیج دانشجویی بحث حل چالش‌های اساسی نظام است.

رویکرد بسیج دانشجویی مسئله‌محوری است
ابوذر محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، به‌ مناسبت هفته گرامی‌داشت بسیج بیان کرد: بسیج دانشجویی سه عرصه را برای دانشجویان برنامه‌ریزی کرده‌ که این عرصه‌ها از بدو ورود دانشجویان تا مقطع تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکترا گسترده است.

وی افزود: در این عرصه درباره همه‌ رشته‌ها می‌توانیم برنامه‌ریزی و دانشجوها را در رشته‌های علوم فنی، علوم بهداشت و سلامت، حوزه علوم تجربی و حوزه علوم انسانی حمایت کنیم.

مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین بیان کرد: فعالیت‌های بسیج به سه دسته‌ کلی تقسیم می‌شود. اولین آن‌ها در بحث مرکز شهید کاظمی آشتیانی است که در قالب هدایت تحصیلی دانشجوها را حمایت و دوره‌های مختلفی برای دانشجویان برگزار می‌کنیم، در این قالب نشست‌های تخصصی و معرفی رشته و دانشکده برای آن‌ها داریم.

این مسئول با اشاره به دوره‌ها گفت: این مجموعه نشست‌های توانمندسازی درباره رشته‌های خود دانشجویان برگزار می‌کند. برای مثال در رشته حقوق پرونده‌خوانی، در رشته‌های فنی مهندسی، رشته‌های علوم تجربی، بهداشت و سلامت کلاس‌های‌ آموزشی برگزار می‌شود. با توجه به نیازهایی که دانشجوهای رشته‌های مختلف دارند، نشست‌های تخصصی برگزار می‌کنیم و کتاب‌های مخصوص را به آن‌ها می‌دهیم که در بحث هدایت تحصیلی کمک شایانی می‌شود.

محمدی اظهار کرد: محوریت دوم کار بسیج در بحث مرکز شهید احمدی روشن است. دانشجویانی که از بین کلیت مجموعه توانمندتر هستند به دو حوزه، دوره ملی و مدرسه حکمرانی معرفی می‌شوند. دوره ملی در بحث توانمندسازی مهندسان انقلابی است و دانشجویانی که علاقه به کارهای فناورانه و دانش‌بنیان دارند نیز هدایت و حمایت شده و در نهایت به بنیاد نخبگان و سازمان‌های مرتبط برای دریافت وام‌ها و امتیازها معرفی می‌شوند.

وی در ادامه ابراز کرد: مدرسه حکمرانی هم تربیت مدیران جوان است، در همه‌ رشته‌ها و عرصه‌ها سعی بر این است که مدیران 10 سال آینده کشور بچه‌های بسیج دانشجویی باشند و همین افرادی که تا کنون در تشکل فعالیت می‌کنند در آینده از مدیران موثر کشور شوند.

مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین تاکید کرد: بسته حمایتی آخرمان هم مرکز شهید تهرانی مقدم است که موضوع آن تاسیس مراکز تحقیقاتی است و در این مراکز تحقیقاتی به تدریج دانشجوها را برای تاسیس مراکز تحقیقاتی حمایت و هدایتشان می‌کنیم.

محمدی با اشاره به تاسیس شرکت‌های فناورانه و دانش‌بنیان گفت: طرح‌های خوب افراد به بنیاد نخبگان، وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مختلف و پروژه‌ها معرفی می‌شوند که این پروژه‌ها در راستای حل مسائل نظام است و معمولاً برای حل این مسائل سعی می‌کنند همیشه از دانشجوها مخصوصاً دانشجوهای عضو در تشکل بسیج دانشجویی و حتی فارغین تشکل استفاده شود.

این مسئول در ارتباط با اهمیت تشکیل بسیج مطرح کرد: با توجه به شرایط جامعه و آن چشم‌انداز و آینده‌نگری که حضرت امام داشتند، این نیاز را دیدند که در دو قشر سرمایه‌گذاری ویژه کنند؛ یک قشر دانشجو و یک قشر طلبه که هر دو قشر در حوزه‌های مختلف اثرگذاری مطلوبی در سطح انقلاب اسلامی داشتند.

محمدی ادامه داد: مشکلاتی که ما در صدر اسلام داشتیم و عدم همراهی مردم جامعه با ولی جامعه و عدم رشد فضای جامعه‌ آن زمان باعث شد که امام به یک فضا و واژه‌ای برسد که بتواند توان مقابله با مشکلات آن زمان را داشته باشد.

مسئول بسیج دانشجویی قزوین افزود: در اینجا امام نقش مردم را پررنگ دید به جهت اینکه باعث رشد مردم شود و در زمانی که امام زمان (عج) ظهور کند افراد بتوانند خدمت‌های مورد نظر آن امام در سطح کلان حکومت را انجام بدهند.دوم اینکه مردم رشد خیلی خوب و حضور پررنگی در اجتماع داشته‌ باشند.

وی با بیان اینکه رویکرد بسیج رویکرد مسئله‌ محوری است، تصریح کرد: مهمترین اهداف و رسالت بسیج دانشجویی بحث حل چالش‌های اساسی نظام است.

مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین یادآور شد: در عرصه‌های مختلف در این چندین سال مخصوصا بسیج دانشجویی ورود کرده و کارهای خوبی در حوزه‌های مختلف انجام داده و مهم‌ترین آرمان بسیج دانشجویی تمدن نوین و حرکت برای تمدن و بحث ظهور حضرت ولیعصر (عج) است که کارهای خوب و مطلوبی مخصوصاً برای تربیت نسل و تربیت افرادی که بتوانند کمک کنند که این مسیر با حرکت بیشتری ادامه پیدا کند، صورت گرفته‌ است.

این مسئول بیان کرد: آن چیزی که برای مسائل روز فکر می‌کنیم در بسیج دانشجویی انجام می‌دهیم. کارهای بسیار متنوعی انجام شده و یک بخش آن رشد فعال خود افراد است که در حوزه‌های بسیج در حال فعالیت هستند؛ مثل مسئولین بسیج شورای بسیج و افرادی که در بسیج دانشجویی فعال هستند و کار انجام می‌دهند.

محمدی اظهار کرد: دوره‌‌ها و نشست‌های مختلف برای رشد تعالی برگزار می‌شود و یک بخش هم بخش عرصه و میدان است که بچه‌ها ورود کرده و برای میدان عمل، افراد رشد می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های مطالبه‌گری در سطح دانشگاه‌های قزوین ادامه داد: در ماه‌های اخیر از شخصیت‌های کشور همچون جلیلی، سخنگو دولت، استاندار و فرماندار در بین دانشجویان قرار گرفتند و درمورد مسائل روز بحث و گفتگو شد.

مسئول بسیج دانشجویی استان قزوین اضافه کرد: یک بخش هم بخش نشست‌ها، کرسی‌ها، بیداری دانشجوها است که بسیار حائز اهمیت است. این مطلبی که شهید بهشتی فرموده «دانشجو موذن جامعه است ، اگر موذن خواب بماند نماز او قضا خواهد شد». این مهم است که دانشجو فضای دانشگاه را رصد می‌کند و به کارها واکنش نشان می‌دهد و در سطح اجتماع کنش‌گری دارد.

این مسئول در خصوص اهمیت تشکیل بسیج تاکید کرد: هنگامی که به اندیشه‌های امام رجوع‌ می‌کنیم، می‌بینیم با وجود نهاد و گروه‌هایی که وجود داشته‌ است امام به دنبال مجموعه‌‌ای است که متصل به کسی نباشد و در تمام موضوعات جامعه بتواند حضور فعال و موثر و مستقل داشته‌ باشد. همین مسائل امام را به تشکیل بسیج ترغیب می‌کند و اساساً بسیج کارکرد اجتماعی دارد و برای کمک‌رسانی به مردم در جامعه شکل گرفته‌است.

محمدی در پایان گفت: این کمک‌رسانی‌ها به صورت مستقیم و مستقل از مردم به مردم است و می‌توان گفت در بین همه اقشار بسیج، بسیج دانشجویی، سکان‌دار این مجموعه است. هنگامی که امام بسیج را بنا نهاد چند سال بعد بسیج دانشجویی را پایه گذاری می‌کند چون به این نکته توجه کرد که یک دانشجو و جوان با توجه به ویژگی‌ها و آزادی‌هایی که دارد راحت می‌تواند مباحث را ببینید و کج‌روی‌ها را تذکر بدهد.

انتهای خبر /۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان