۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین تربیت دینی و معنوی نسل جدید محصور مانده در نگاه‌های سیاسی
کد خبر: ۳۶۶۰۵۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۵ ساعت: ۸:۳۹ ↗ لینک کوتاه

کارشناس حوزه زن و خانواده مطرح کرد:

تربیت دینی و معنوی نسل جدید محصور مانده در نگاه‌های سیاسی

کارشناس حوزه زن و خانواده گفت: شاید برخی خانواده‌ها مسئله حجاب را به مسائل سیاسی گره بزنند اما زیست عفیفانه یک مسئله تربیتی و فطری است که در همه ابعاد زندگی تاثیر می‌گذارد و موجب رشد همه جانبه فرزند ما می‌شود.

تربیت دینی و معنوی نسل جدید محصور مانده در نگاه‌های سیاسی
محدثه اخوان‌قدس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به اثرگذاری زنان در رشد معنوی خانواده اظهار کرد: خیلی از مسائلی که امروزه در مدارس شاهد ظهور و بروز آن هستیم نشان‌دهنده عدم توجه خانواده‌ها به مسئله تربیت و پرورش و بهداشت روانی فرزندشان است که در رفتارهای غیردینی حتی غیراخلاقی ظهور و بروز دارد.

وی افزود: رسول خدا (ص) در روایتی می‌فرماید: بدانید همه شما حافظ مصالح هستید و همه شما در برابر کسانی که حافظ مصالح آنان هستید، مسئول هستید، زن نیز حافظ مصالح خانواده شوهر و فرزندان اوست و در برابر آنان مسئول است.

کارشناس حوزه زن و خانواده بیان کرد: در این روایت، پیامبر به صراحت زنان را حافظ مصالح خانواده، شوهر و فرزندانش دانسته که یکی از آنها اهتمام به تربیت دینی فرزندان است.
 
وی با بیان اینکه زنان و مادران به عنوان مسئول اصلی امر تربیت؛ وظیفه مهمی در رشد و پرورش فرزندان دارند، تصریح کرد: متاسفانه در دنیای امروز با ظهور مدرنیته و تغییر سبک زندگی شاهد کمرنگ شدن مقوله حیا هستیم که ظهور و بروز خارجی آن شل‌حجابی و بی‌حجابی در جامعه است.

اخوان‌قدس تاکید کرد: مقوله حیا یک امر فطری است اما امر فطری اگر با تربیت تقویت نشود، می‌تواند فراموش یا حتی کتمان شود.
 
وی ادامه داد: حیا به عنوان یک امر فطری وقتی توسط والدین و در بستر تربیتی خانواده پر و بال نگیرد به عرصه ظهور نمی‌رسد و تبدیل به رفتار و منش نمی‌شود، مادر دقیقاً در این نقطه ایستاده و باید در اینجا نقش اساسی خود را ایفا کند.



این کارشناس مسائل خانواده بیان کرد: در رابطه با موضوع عفاف و حجاب و زیست عفیفانه خانواده مهمترین نقش و در بین اعضای خانواده مادر نقش اساسی در فرآیند تربیت ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه توجه والدین به کودک موجب رشد همه جانبه و زندگی متعادل او در آینده خواهد شد، یادآور شد: مسئولیت پدر و مادر تنها تأمین غذا، لباس و بهداشت کودک نیست، بلکه باید به بهداشت روانی فرزند خودشان اهمیت دهند.

اخوان‌قدس ادامه داد: شاید برخی خانواده‌ها مسئله حجاب را به مسائل سیاسی گره بزنند اما زیست عفیفانه یک مسئله تربیتی و فطری است که در همه ابعاد زندگی تاثیر می‌گذارد و موجب رشد همه جانبه فرزند ما می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در دهه اخیر شاهد رشد آمار اعتیاد دانش‌آموزی و آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان هستیم که این واقعاً بحث سیاسی نیست بلکه کاملاً امر تربیتی بوده و غفلت پدر و مادرها در امر تربیت مسبب آن است.

کارشناس حوزه زن و خانواده بیان کرد: والدین اگر از همان کودکی اهتمام جدی به امر تربیت داشته باشند بسیاری از صفات مثبت اخلاقی در کودک درونی شده و در نوجوانی به مسئله‎‌ای بزرگ برنمی‌خورند.

وی با بیان اینکه در اسلام سه دوره برای تربیت داریم، اظهار کرد: دوره اول که هفت سال اول تربیت است و در روایات توصیه شده کودک در این هفت سال آزاد باشد، به او سخت گیری‌های بی‌مورد نشود چرا که بسیاری از مفاهیم انتزاعی در کودک شکل نگرفته است.

اخوان‌قدس ادامه داد: در این هفت سال دوران کودکی باید به درستی سپری شود و کودک آزاد باشد، البته آزادی نه به معنای صدمه زدن به آزادی سایر کودکان یا هر نوعی که دلش می‌خواهد رفتار کند بلکه به معنای بازی و عدم سخت‌گیری در آموزش و محدودیت قائل شدن برای کودک است.

وی بیان کرد: در هفت سال دوم که سن نوجوانی و بلوغ بسیاری از کودکان است، کودکی که هفت سال اول را به درستی طی کرده؛ تربیت‌پذیر و فرمان‌بردار است و به مثابه یک زمین حاصلخیز برای کشت هر نوع بذری خواهد بود.

کارشناس حوزه زن و خانواده تاکید کرد: متأسفانه والدین امروزی کمتر به این امور توجه دارند و امر تربیت را صرفاً به مدارس و نهادهای دولتی سپرده‌اند.

اخوان‌قدس با اشاره به سیره اهل‌بیت(ع) در تربیت اخلاقی فرزندان اظهار کرد: معصومین(ع) در سیره خود از بحث و گفتگو در مورد مسائل اخلاقی استفاده می‌کردند، بحث و گفتگو موجب می‌شود که خود فرد به آن عمل و عواقب و پیرامونش فکر کند.

وی افزود: پرورش گرایش‌ها مثل ترهیب و ترغیب به سمت رفتارهای خوب از دیگر سیره معصومین است که تربیت اخلاقی فرزندان نقش اساسی دارد، گاهی اعمال و رفتار والدین در فضای مجازی یا واقعی تاثیری در رفتار فرزند خود دارد که والدین از تاثیر آن بر رفتارهای فرزندشان اطلاع ندارند.

این کارشناس امور خانواده با اشاره لزوم ارائه الگوی درست برای فرزندان بیان کرد: خداوند در قرآن کریم پیامبر (ص) را اسوه حسنه معرفی کرده و دیگران را به الگو برداری فرامی‌خواند، از این جهت محیط تربیتی فرزند شما و افرادی که با آن در ارتباط است بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: همسالان و دوست‌های فرزندان که بیشترین معاشرت را با آنان دارد بسیار اهمیت دارند، والدین گاهی باید در رفت‌وآمدها و معاشرت‌های خود را با افراد این مقوله را مورد توجه قرار داده و بدانند که رفتار اطرافیان آنها بر تربیت فرزندانشان تاثیر می‌گذارد.

اخوان‌قدس در پایان گفت: امروزه این روش در روانشناسی رویکردی است به نام منش‌پروری که معتقد است محیط تربیتی منجر به رشد فضائل اخلاقی در کودک می‌شود.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان