۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین راه‌های پیشگیری از ابتلاء به اچ آی وی
کد خبر: ۳۶۶۰۴۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۴ ساعت: ۹:۴۸ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با کارشناس مسئول بیماری ایدز استان قزوین مطرح شد؛

راه‌های پیشگیری از ابتلاء به اچ آی وی

کارشناس مسئول بیماری ایدز استان قزوین گفت: از آنجا که در دوران ابتلا به اچ‌آی‌وی فرد هیچ علامتی ندارد که بر اساس آن بتوان به اچ‌آی‌وی مشکوک شد، همین موضوع تشخیص بیماری را با مشکل مواجه ساخته است به این ترتیب عده زیادی هستند که مبتلا بوده، اما خود نیز از وضعیت ابتلاء خود مطلع نیستند.

راه‌های پیشگیری از ابتلاء به اچ آی وی
سعید زارعی در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با بیان اینکه اچ آی وی یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آن‌ را با نام ایدز می‌شناسند؛ اظهار کرد: ایدز تنها مرحله انتهایی از بیماری اچ آی وی است که اگر فرد به موقع و صحیح تحت مراقبت و درمان قرار گیرد ممکن است تا آخر عمراتفاق نیفتد.

وی افزود: در بدن ما سیستم ایمنی وجود دارد که وظیفه‌اش محافظت از بدن در برابر هر عامل بیگانه‌ایی است که وارد بدن انسان می‌شود و گلبول‌های سفید یکی از اجزاء اصلی سیستم ایمنی بدن هستند.

کارشناس مسئول بیماری ایدز استان قزوین تصریح کرد: بیماری‌های عفونی، بیماری‌هایی هستند که به علت ورود یک عامل بیماری‌زا به بدن ایجاد می‌شوند؛ به عبارتی عامل بیماری‌زا وارد بدن شده و موجب آزردگی قسمتی از بدن می‌شود و سیستم ایمنی نیز علیه این دشمن شروع به فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: این جنگی که بین عامل بیماری‌زا و سربازهای دفاعی بدن اتفاق می‌افتد، علائمی را ایجاد می‌کند که به کمک آن علائم می‌توانیم بیماری را تشخیص دهیم.

عامل ایجاد عفونت اچ آی وی

زارعی در مورد عامل ایجاد عفونت اچ آی وی گفت: عوامل متعددی می‌توانند موجب ایجاد بیماری‌های عفونی شوند؛ چون اغلب عوامل بیماری‌زا آنقدر کوچک هستند که فقط با میکروسکوپ دیده می‌شوند به آنها میکروب می‌گویند.

وی ادامه داد: میکروب‌ها انواع مختلفی دارند، بعضی ضعیف هستند و به راحتی از بین می‌روند اما بعضی دارای ساختمان پیچیده‌ای هستند و بسیار قوی بوده و به راحتی از بین نمی‌روند.

کارشناس مسئول بیماری ایدز استان قزوین عنوان کرد: نوعی از میکروب‌ها هم هستند که ساختمان کاملی ندارند و هرگز به تنهایی قادر به ادامه حیات نیستند و برای ادامه زندگی لازم است حتما درون یک سلول زنده باشند، به این میکروب‌ها "ویروس" می‌گویند و عامل ایجاد بیماری اچ آی وی نیز یک نوع ویروس به نام ویروس HIV است و سلول زنده‌ای که ویروس اچ آی وی در آن زنده می‌ماند، گلبول سفید است.

وی ادامه داد: گلبول‌های سفید در خون و ترشحات بدن وجود دارند و خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌روند؛ بنابراین ویروس اچ آی وی نیز در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌رود؛ به طوریکه حرارت، الکل و مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس به راحتی می‌توانند باعث از بین رفتن ویروس شوند.

راه انتقال اچ آی وی

زارعی با اشاره به راه انتقال اچ آی وی گفت: تزریق خون و فرآورده‌های خونی، تماس جنسی و از طریق مادرآلوده به کودک راه‌های انتقال این بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که ویروس اچ آی وی تنها در گلبول‌های سفید قادر به ادامه حیات است؛ لذا تنها از طریقی منتقل می‌شود که گلبول سفید منتقل شود، گلبول سفید هم فقط در خون و ترشحات جنسی است؛ پس همانطور که میکروب بیماری‌های اسهالی از طریق تنفس منتقل نمی‌شود؛ ویروس اچ آی وی نیز از طریق تماس‌های عادی که در ادامه بدان اشاره شده؛ منتقل نمی‌شود.

این مسئول یادآور شد: این بیماری از طریق کار کردن با یکدیگر و زندگی دسته جمعی، هم صحبت شدن و معاشرت‌های اجتماعی یا تماس روزمره با افراد آلوده مانند همسفر بودن، همکلاس بودن، نشستن در کنار یکدیگر، روابط عادی اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی و استفاده از تلفن‌های عمومی، غذا خوردن، آشامیدن یا استفاده از قاشق و چنگال، لیوان و وسایل و ظروف غذاخوری، اشک و بزاق و از راه هوا عطسه و سرفه، استفاده از سرویس‌های بهداشتی مشترک مثل حمام، توالت و استخرهای مشترک و همچنین توسط حیوانات، حشرات یا نیش آنها منتقل نمی‌شود.

تفاوت عفونت اچ آی وی و بیماری ایدز

وی در مورد تفاوت عفونت اچ آی وی و بیماری ایدز بیان کرد: ویروس اچ آی وی در گلبول سفید جایگزین می‌شود و با استفاده از امکانات گلبول سفید رشد و تکثیر می‌کند؛ به این ترتیب تا زمانی که گلبول سفید توان کافی داشته باشد ضمن آنکه به وظایف خود در دفاع از بدن عمل می‌کند، امکانات لازم برای زنده ماندن و تکثیر ویروس اچ آی وی را در اختیار ویروس قرار می‌دهد که در این شرایط هیچ علامتی وجود ندارد.

زارعی عنوان کرد: اگر به هر دلیلی تعداد ویروس زیاد شود، توان گلبول سفید بیشتر صرف تغذیه ویروس شده و برای عملکرد خود توانش کاهش می‌یابد و به تدریج نمی‌تواند به صورت شایسته از بدن در مقابل سایر میکروب‌ها دفاع کند.
 
وی افزود: با افزایش ویروس‌ها، گلبول‌های سفید مجبور می‌شوند همه توان خود را صرف تغذیه ویروس کرده و دیگر برای انجام وظایف خود رمق ندارد و از آنجا که وظیفه گلبول‌های سفید، مقابله با میکروب‌ها است، وقتی گلبول سفید رمق ندارد، اگر میکروب دیگری به بدن وارد شود، بدن قادر به هیچ عکس‌العملی نیست و آن میکروب می‌تواند انسان را از پا درآورد.

کارشناس مسئول بیماری ایدز استان قزوین عنوان کرد: ایدز زمانی است که به دلیل عفونت اچ‌آی‌وی گلبول‌های سفید توان مقابله با بقیه میکروب‌ها را ندارند و بدن در مقابل سایر عوامل بیماری‌زا بی دفاع می‌شود، علامتی هم که دیده می‌شود علامت سایر میکروب‌ها است؛ اما اگر فرد تحت مراقبت و درمان قرارگیرد ممکن است این اتفاق هرگز رخ ندهد.

ایدز آخرین مرحله عفونت اچ آی وی است

وی یادآور شد: ایدز در واقع آخرین مرحله عفونت اچ آی وی است که در صورتی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به خاطر تغذیه ویروس اچ‌آی‌وی نتواند در مقابل سایر میکروب‌ها از بدن دفاع کند.

زارعی عنوان کرد: از زمانی که ویروس اچ‌آی‌وی وارد بدن می‌شود تا زمانی که فرد وارد مرحله علامت‌دار ایدز شود، مدت زمان طولانی لازم است و درصورتی که فرد تحت مراقبت و درمان قرار گیرد این زمان می‌تواند تا آخر عمر فرد ادامه یابد که این مدت به دو عامل مهم قدرت سیستم ایمنی و تعداد ویروس وارد شده بستگی دارد.

وی تاکید کرد: مراقبت و درمان فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی، با تقویت سیستم ایمنی و کاهش تعداد ویروس در خون فرد، باعث می‌شود مدت زمان بروز ایدز آنقدر طولانی شود که حتی تا آخر عمر فرد هم اتفاق نیفتد.

راه تشخیص ابتلا به اچ آی وی

کارشناس مسئول بیماری ایدز استان قزوین با اشاره به راه تشخیص ابتلا به اچ آی وی گفت: از آنجا که در دوران ابتلا به اچ‌آی‌وی فرد هیچ علامتی ندارد که بر اساس آن بتوان به اچ‌آی‌وی مشکوک شد، همین موضوع تشخیص اچ آی وی را با مشکل مواجه ساخته است به این ترتیب عده زیادی هستند که مبتلا بوده، اما خود نیز از وضعیت ابتلاء خود مطلع نیستند.

تشخیص اچ‌آی‌وی فقط بر مبنای آزمایش خون است

وی با بیان اینکه تشخیص اچ‌آی‌وی فقط بر مبنای آزمایش خون است، گفت: اگر فرد تحت درمان قرار نگیرد و علائم ایدز آشکار شود هم همچنان آزمایش خون وی مثبت است.

زارعی عنوان کرد: از زمان ورود ویروس اچ آی وی به بدن انسان سه مرحله زیر وجود دارد: دوره پنجره: در این مرحله علایم منفی-آزمایش منفی است، عفونت اچ ای وی: در این مرحله علایم منفی-آزمایش مثبت است و مرحله ایدز: در این مرحله علایم مثبت-آزمایش مثبت است.

راه درمان بیماری اچ آی وی

وی در خصوص راه درمان این بیماری گفت: متاسفاته تاکنون داروی موثری که بتواند ویروس را کامل از بین ببرد وجود ندارد؛ اما داروهای مناسبی وجود دارند که می‌توانند تعداد ویروس درخون را به شدت کم کرده و مانع پدید آمدن علایم مرحله ایدز شوند.

زارعی خاطرنشان کرد: در کنار این داروها فرد باید تحت مراقبت قرار گیرد تا عواملی که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی‌اش می‌شود نیز از بین برود؛ علاوه بر این، درمان عفونت اچ‌آی‌وی از منظر دیگری نیز بسیار حائز اهمیت است چراکه دارو می‌تواند تعداد میکروب در خون و ترشحات را به قدری کاهش دهد که قابلیت سرایت به دیگران، نزدیک به صفر شود؛ لذا درمان در اچ آی وی علاوه بر بهبود وضعیت سلامت بیمار، به عنوان یکی از روش‌های اصلی پیشگیری محسوب می‌شود.

راه‌های پیشگیری از ابتلاء به اچ آی وی

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلاء به اچ آی وی گفت: مانند همه بیماری‌های عفونی یکی از روش‌های پیشگیری، مانع شدن ورود ویروس به بدن فرد است؛ بنابراین استفاده از سرنگ‌های یکبار مصرف در تزریق و کاندوم در روابط جنسی می‌تواند از راههای اصلی پیشگیری از انتقال بیماری باشد.

کارشناس مسئول بیماری ایدز استان قزوین در پایان عنوان کرد: یکی دیگر از روش‌های مهم پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی، درمان افراد مبتلا است زیرا دارو با کاهش ویروس در خون و ترشحات، موجب می‌شود که حتی درصورت تماس اتفاقی با خون و ترشحات این افراد، ویروسی برای انتقال وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان