۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین رشد قابل توجه مطالعه در زنان خانه‌دار قزوین
کد خبر: ۳۶۵۹۸۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۲۹ ساعت: ۹:۳۷ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با کتابدار قزوینی مطرح شد؛

رشد قابل توجه مطالعه در زنان خانه‌دار قزوین

کتابدار قزوینی گفت: اعضای کتابخانه‌ها فقط افراد تحصیل‌کرده نیستند بلکه در حال حاضر آمار مراجعه‌کنندگان بانوان خانه‌دار بسیار زیاد شده حتی فرزندانشان را به کتابخانه می‌آورند یا خانوادگی عضو می‌شوند.

رشد قابل توجه مطالعه در زنان خانه‌دار قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، همواره می‌گوییم و می‌شنویم که کتاب بهترین یار و همدم انسان است و مسیری روشن، رو به سوی موفقیت و پیشرفت را بشارت می‌دهد.

هرچند فناوری‌های نوین با سرعت تمام در حال توسعه و به‌روزرسانی است اما هنوز هیچ یک از منابع اطلاعاتی نتوانسته به جایگاه کتاب در میان دوست‌داران این حوزه دست پیدا کند؛ از این رو همواره به دانستن قدر منزلت کتاب، کتابدار و کتابخانه به عنوان راهنمایان و هدایت‌گران به سمت قله دانایی تاکید می‌شود.

چه خوب می‌شد که این مباحث فقط محدود به هفته کتاب نبود و همگان در همه ایام سال برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب اهتمام داشتند.

در میان اقشار مختلف جامعه، کتابداران بنا به شغل خود اُنس بیشتری با این یار خوش‌‎سخن دارند و می‌توانند ضمن استفاده از کتب متنوع و افزایش سطح علم و دانش خود راهنمای خوبی برای جامعه کتاب‌دوست هم باشند و به آنان در انتخاب کتاب مناسب کمک کنند.

مرضیه حجام‌زاده کتابدار ارشد کتابخانه علامه رفیعی قزوین یکی از کتابداران پیشکسوت استان است که به مدت ۲۴ سال به عنوان کتابدار در کتابخانه‌های عمومی مشغول به فعالیت است.

این بانوی فرهیخته که شیفته شغل کتابداری است با اشتیاق از حرفه خود سخن می‌گوید.



وی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر «صبح قزوین»، با اشاره به روزهای نخست ورودش به حرفه کتابداری بیان کرد: در آزمون کنکور سراسری رشته ادبیات، روانشناسی و کتابداری قبول شدم که به دلیل علاقه‌ام به حوزه کتاب و کتابخوانی رشته کتابداری را انتخاب کردم و عاشق رشته خودم هستم و اکنون کارشناسی ارشد این رشته را دارم.

این کتابدار پیشکسوت عنوان کرد: در این رشته غوطه‌ور در دنیای کتاب هستم و اطرافم پر از کتاب‌های خوبی است که از خواندن آن لذت می‌برم؛ به ویژه آنکه مشاهده افراد دوست‌دار کتاب و راهنمایی آنان برایم زیبا و دلنشین است.

حجام‌زاده خاطرنشان کرد: من بچه کتاب بودم و از همان دوران نوجوانی کتاب‌خواندن را دوست داشتم و هر فرصتی که مهیا می‌شد به دنیای متنوع کتاب‌ها پناه می‌بردم.

وی اضافه کرد: در دورانی که دانشجو بودم مثل امروز فراوانی کتاب نبود و وقتی به کتابخانه شهرمان رامسر می‌رفتم امکان امانت گرفتن چندین کتاب مختلف نداشتم حتی گاهی مجبور می‌شدم کتب مورد نیازم را کپی کرده تا در فرصت‌های بدست آمده با خیال راحت مطالعه کنم.

کتابدار ارشد کتابخانه علامه رفیعی قزوین تصریح کرد: مطالعه تاثیرات مثبت زیادی روی افراد می‌گذارد و با توجه به آشنایی بیشتر با واژگان مختلف موجب ارتقای سطح مهارت سخنوری آنان می‌شود ضمن اینکه روی آداب معاشرت، نوع رفتار با دیگران و حتی تربیت فرزندان هم موثر است.

وی ادامه داد: از آنجا که کارشناس کتابداری هستم علاوه‌بر شغل تخصصی‌ام در حیطه کتابداری، در بخش کودک کتابخانه هم فعال هستم و با برگزاری کلاس‌های قصه‌گویی، معرفی کتاب و برنامه‌های فرهنگی با بچه‌ها تعامل زیادی دارم.



حجام‌زاده بیان کرد: از همه اقشار و در هر گروه سنی به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند حتی بعضاً افراد کم‌سواد اما علاقه‌مند مطالعه جهت گرفتن مشاوره برای انتخاب کتاب به ما رجوع می‌کنند.

وی عنوان کرد: اعضای کتابخانه‌ها فقط افراد تحصیل‌کرده نیستند بلکه در حال حاضر آمار مراجعه‌کنندگان بانوان خانه‌دار بسیار زیاد شده حتی فرزندانشان را به کتابخانه می‌آورند یا خانوادگی عضو می‌شوند و تماشای چنین صحنه‌هایی برای من به عنوان یک کتابدار بسیار جذاب است.

این بانوی کتابدار پیشکسوت وضعیت کتاب و کتابخوانی در قزوین نسبت به سال‌های گذشته و در قیاس با سایر شهرها را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: در تمام ایام سال علاقمندان به مطالعه به کتابخانه می‌آیند اما در هفته کتاب به دلیل اجرای طرح‌های متنوع نظیر عضویت رایگان تعداد مراجعان رشد قابل توجهی دارد.

حجام‌زاده خاطرنشان کرد: رسانه و آموزش‌وپرورش در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار نقش دارند و می‌توانند در این زمینه اقدامات ترویجی و تبلیغی انجام دهند.

وی عنوان کرد: کتابداران باید در کنار کتابداری و اشراف بالا نسبت به انواع کتاب‌های موجود در کتابخانه، یک روانشناس هم باشند تا متناسب با علاقه و روحیات افراد به آنان برای انتخاب کتاب مناسب مشاوره دهند.

کتابدار ارشد کتابخانه علامه رفیعی قزوین گفت: مسئولان با مراجعه به کتابخانه‌ها و آشنایی نزدیک با نیازها و کمبودهای موجود، بیش از پیش به کتابخانه‌ها به عنوان مراکز فرهنگی موثر در ارتقای سطح فکری جامعه، رسیدگی کنند و شرایط کتابخانه‌ها را به لحاظ فضای مطالعاتی و سایر شاخص‌ها به استانداردهای جهانی نزدیک کنند.

وی در پایان گفت: عاشق کتاب و دوستداران اهل کتاب هستم و قطعاً اگر به گذشته بازگردم باز هم همین شغل را انتخاب خواهم کرد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان