۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین آنچه در میز مطالبه دانشجویان با استاندار قزوین گذشت
کد خبر: ۳۶۵۹۸۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۲۹ ساعت: ۸:۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

آنچه در میز مطالبه دانشجویان با استاندار قزوین گذشت

محمدمهدی اعلایی نماینده دولت در قزوین پای میز مطالبه دانشجویی حاضر شد و به سئوالات دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) پاسخ گفت.

آنچه در میز مطالبه دانشجویان با استاندار قزوین گذشت
به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، محمدمهدی اعلایی نماینده دولت در قزوین پای میز مطالبه دانشجویی حاضر شد و به سوالات دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) پاسخ گفت.

«میز مطالبه» و نشست چهارم بسیج دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) شامگاه یکشنبه 28 آبان ماه در سالن اجتماعات دهخدای دانشکده علوم انسانی برگزار شد.
 
در این نشست استاندار قزوین در میز مطالبه‌گری دانشجویان قزوین شرکت کرد و به سوالات گروه‌های مختلف پاسخ داد.

در اولین سوال یکی از دانشجویان دانشکده علوم انسانی با اشاره به موضوع اتباع خارجه علی‌الخصوص افاغنه در استان قزوین اظهار کرد: یکی از مسائل استان قزوین حضور بی‌حد و حصر اتباع خارجه و افاغنه است که در مناطق کم برخوردار ساکن هستند، آیا برنامه‌ای برای ساماندهی آنان دارید.

موضوع ساماندهی مهاجرین در دستور کار استانداری

استاندار قزوین در پاسخ بیان کرد: موضوع مهاجرت گسترده مردم افغانستان به ایران از یکسال پیش جدی‌تر شده و حضور بیشتر آنان در استان قزوین نیز متاثر از همین امر است، چه بسا که به دلیل ممنوع بودن اسکان آنان در استان‌های شمالی و غربی این حضور در قزوین پررنگ‌تر شده است.

وی افزود: هرچند به لحاظ عدد و رقم نسبت به استان‌های همجوار تعداد کمتری در استان قزوین ساکن هستند، چیزی در حدود 80 الی 90 هزار نفرمی‌باشند که نیاز است فرآیند مجاز شدن حضور خود را طی کنند، قریب به یک ماه است نیروی انتظامی به جد به دنبال جمع‌آوری مهاجرین غیرمجاز است.

اعلایی با بیان اینکه نیاز است برنحوه اقامت مهاجرین در مناطق شهری نظارت بیشتری شود، تاکید کرد: البته در شرایط فعلی برای انجام برخی فعالیت‌هایی که افاغنه انجام می‌دهند جایگزینی وجود نداشته و دچار مشکل نیروی انسانی هستیم.

در سوال دوم یکی از بانوان دانشجو از فرسوده بودن ساختمان خوابگاه دانشجویی و دانشکده فنی‌وحرفه‌ای شهید بابایی انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه مدیرکل اسبق مدیریت بحران استان در سال‌های گذشته وضعیت برخی دانشکده‌های این دانشگاه را به لحاظ فرسودگی نابه‌سامان دانستند، اما بعد از گذشت چندسال هنوز هیچ اقدامی برای بهسازی آنان انجام نشده است.

استاندار پاسخ داد: تاکنون گزارشی در خصوص فرسودگی ساختمان‌های دانشکده از مدیرین بحران به بنده اعلام نشده است، اما موضوع تبدیل به احسن دانشکده شهید بابایی در دستور کار استانداری است.

وی ادامه داد: ارزش مکانی این دانشکده بالاست اما مناسب استقرار دانشگاه نیست، تاکنون رایزنی‌های مختلفی با مسئولین کشوری فنی‌و حرفه‌ای انجام شده و در آینده پس از طی مراحل انتقال و تبدیل به احسن آن صورت می‌گیرد.

نماینده ارشد دولت در استان قزوین با بیان اینکه دانشگاه باید موضوع ارتباط با صنعت را به جد پیگیری کند، در پاسخ به سوال یکی از اساتید دانشگاه در خصوص ظرفیت‌های استان قزوین بیان کرد: برای ایجاد تحول در هر مجموعه‌ای باید ابتدا به مزیت‌های نسبی و مطلق آن تمرکز کرد، اصلی‌ترین مزیت استان قزوین دسترسی به نقاط جمعیتی و منابع متعدد است.

وی افزود: وجود واحدهای متکثر و موفق صنعتی، دشت قزوین و ظرفیت کشاورزی و همچنین وجود جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی فراوان در دل این استان جزو مزیت و ظرفیت‌های اصلی این استان است.

استان قزوین به لحاظ زیرساخت در شرایط مناسبی نیست
استاندار قزوین خاطرنشان کرد: استان قزوین به لحاظ عملکردی عقب مانده نیست و بیش از پنج درصد صنایع و چهاردرصد کشاورزی کشور در استان قزوین وجود دارد، اما به لحاظ زیرساختی در وضعیت مناسبی قرار ندارد که باید به آن توجه ویژه داشت.

اعلایی گفت: ما در صنعت و تامین نیروی انسانی مشکلی نداریم، اولویت ما در انتخاب صنعت است، صنعتی که بیشترین فراوری و آورده را داشته و کمترین آسیب را به محیط زیست بزند.

 وی با بیان اینکه کشاورزی و مدیریت آب یکی از مزیت‌های استان است، اظهار کرد: بیش از 88 درصد منابع آبی استان صرف کشاورزی می‌شود و عدد اراضی تحت آبیاری ما بالاست، لذا موضوع بازار اب و احیای دشت قزوین را در دستور کار داریم.

استاندار قزوین ادامه داد: در حوزه دانشگاهی چندسالی است که نسبت به گذشته از حیث کمی با افت مواجه شدیم، یک زمانی دانشگاه‌های استان قزوین به لحاظ کمیت و اثرگذاری حرف اول را می‌زد اما اکنون کمی افت پیدا کرده است که باید در این حوزه کار شود.

تا پایان دولت سیزدهم تمام راه‌های روستایی استان سامان می‌یابند
اعلایی در پاسخ به انتقاد یکی‌دیگر از دانشجویان قزوینی از اوضاع نابه‌سامان راه‌های روستایی بخصوص در بخش طارم سفلی اظهار کرد: همانگونه که بیان کردم استان قزوین از زیرساخت مناسبی برخوردار نیست، از زمان استان شدنش بر بنیه بودجه‌ای قوی شکل نگرفته است که باعث شده در تامین زیرساخت با مشکل مواجه شود.

وی افزود: دولت سیزدهم در نظر دارد، ظرف دو الی سه سال آینده تمام راه‌های روستایی استان را سامان دهد، با قراردادی که با قرارگاه امام‌حسن تهران امضا کردیم، طی این مدت 700 کیلومتر راه روستایی احداث و 800 کیلومتر نیز روکش و بازسازی خواهد شد.



در این جلسه همچنین یکی از دانشجویان در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان 1000 تختخوابی و هتل پنج ستاره و همچنین موضوع باغستان و ایجاد کمربندی سوال کرد و استاندار قزوین در پاسخ بیان کرد: کمربندی فرآیند قانونی را طی کرده و مشکلات آن اصلاح شده، مشخص است این پروژه بدون دریافت مجوز از محیط‌‌ زیست و میراث‌فرهنگی نمی‌تواند به سرانجام برسد و منع قانونی ندارد.

وی ادامه داد: زمین بیمارستان 1000 تختخوابی و هتل 5 ستاره در مزایده مولدسازی اموال مازاد دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) فروخته شده و در سال 1394 برای خرید این زمین از سوی سرمایه‌گذار به دانشگاه داده شده و دانشگاه هم با این پول دانشکده فنی و مهندسی ساخته است.

اعلایی افزود: ما در حوزه سلامت و بهداشت زیرساخت مناسب را نداریم و به لحاظ تخت بیمارستان در رده‌های پایین قرار داریم، به همین دلیل  وزارت بهداشت به هولدینگ نسیم سلامت استان قزوین را برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرد که به دلیل سنگ‌اندازی‌ها این فرصت در قزوین از دست رفت.

وی یادآور شد: در استان‌های ایلام و قم به همین سرمایه‌گذار زمین رایگان برای ساخت بیمارستان داده شده و در قم هم ساخت بیمارستان در حال اتمام است، اما در استان قزوین زمین را خریده‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند از مشکلات حقوقی آن بیرون بیایند.

استاندار قزوین بیان کرد: یک سیکل معیوب در استان ما در این زمینه وجود دارد، هتل پنج ستاره نداریم چرا که گردشگر کافی برای آن نداریم و گردشگر نداریم بدلیل اینکه هتل پنج ستاره نداریم، بالاخره باید به تعامل رسید و این کار را انجام داد.

اعلایی همچنین در پاسخ به عملکرد استان در حوزه گردشگری اظهار کرد: در حوزه گردشگری کارهای زیربنایی خوبی انجام شده، که می‌توان به اقدامات دولت در احیای دولت‌خانه صفوی و توجه ویژه، معرفی در سطح ملی مناسبت پنجاه بدر قزوین و چندین طرح جدید گردشگری اشاره کرد.

وی در پایان با بیان اینکه دومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی امسال در استان قزوین اجرایی خواهد شد، گفت: در موضوع گردشگری یکسری موانع فرهنگی وجود دارد، قطب گردشگری بودن قزوین باید در باور مردم قرار گیرد تا آنان نیز برای معرفی شهر قزوین به گردشگران با ما همراهی کنند.
 
انتهای خبر/2001
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان