۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین افتتاح بزرگترین کتابخانه سیار کشور در قزوین
کد خبر: ۳۶۵۹۳۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۲۶ ساعت: ۱۳:۱۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خبرداد:

افتتاح بزرگترین کتابخانه سیار کشور در قزوین

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در چند روز آینده بزرگترین کتابخانه سیار کشور در استان قزوین به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم احداث کتابخانه مرکزی هم به زودی در این استان تعیین تکلیف شود.

افتتاح بزرگترین کتابخانه سیار کشور در قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، فاطمه محمدبیگی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته قزوین که در مسجدالنبی (ص) این شهر برگزار می‌شود با تبریک فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان مراکز فعال، پس از مساجد و مدارس بزرگ‌ترین شبکه گسترده اجتماعی و فرهنگی کشور به شمار می‌آید.
 
وی افزود: امروزه کتابخانه‌های عمومی صرفا مراکز امانت و بازگشت کتاب نیست بلکه به فضای تعاملی جهت حضور خانواده‌ها به همراه فرزندانشان و بهره‌‌مندی از برنامه‌ها و کارگاه‌های متعدد تبدیل شده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: در کتابخانه‌های عمومی کلاس‌ها و برنامه‌های متعدد و متنوع آموزشی، فرهنگی، مهارت افزایی، نشست‌های کتابخوان و بصیرتی، مشاوره اطلاعاتی، مشاوره خواندن، محافل ادبی، محافل قرآن و عترت برای تمام سنین حتی اشخاص دارای معلولیت تشکیل می‌شود. 
 
وی عنوان کرد: بخش ویژه نابینایان در کتابخانه عمومی شهدای قزوین راه‌اندازی شده تا امکان دسترسی عادلانه برای این عزیزان فراهم شود. 
 
محمدبیگی با تاکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان نهاد تخصصی در امر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی فعالیت دارد؛ گفت: در دولت مردمی سیزدهم دسترسی عادلانه و آسان همه مردم به منابع اطلاعاتی در راستای عدالت فرهنگی با دو بال کتابخانه مرکزی و سیار در حال پیگیری است.
 
ضرورت تعیین تکلیف احداث کتابخانه مرکزی در قزوین 
 
وی عنوان کرد: در چند روز آینده بزرگترین کتابخانه سیار کشور در استان قزوین به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم کتابخانه مرکزی هم به زودی در این استان تعیین تکلیف شود.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: استان‌های قم، همدان، کردستان، گلستان، کرمانشاه، اردبیل و تهران از جمله استان‌هایی هستند که دارای این مجموعه عظیم فرهنگی تحت عنوان کتابخانه مرکزی هستند که خدمت زیادی را به متقاضیان ارائه می‌دهند.
 
وی عنوان کرد: قزوین جزو معدود استان‌هایی است که از داشتن این مجموعه بزرگ فرهنگی محروم است و امیدواریم با همراهی و پیگیری مسئولان ذیربط هر چه سریعتر این مسئله حل شود و قزوین هم صاحب کتابخانه مرکزی شود. 
 
سی‌ویکمین هفته کتاب ایران با شعار «آینده خواندنی است»
 
محمدبیگی اظهار کرد: سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "آینده خواندنی است" نامگذاری شده و برنامه‌های متعدد و گسترده‌ای برای این منظور تدارک دیده شده است.
 
وی بیان کرد: از مردم شریف استان قزوین دعوت می‌کنیم با مراجعه به نزدیک‌ترین کتابخانه به منزل مسکونی خود از خدمات ارائه شده توسط کتابخانه‌ها در هفته کتاب و کتابخوانی بهره‌مند شوند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: اجرای طرح عضویت رایگان از تاریخ ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه و بخشودگی جرائم دیرکرد در صورت عودت منابع اطلاعاتی از جمله برنامه‌های هفته کتاب استان قزوین است.
 
رشد شاخص‌های مطالعه در استان قزوین
 
وی عنوان کرد: کتابت قرآن کریم توسط کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر استان و کشور با هدف آشنایی بیشتر آنان با مفاهیم ارزشمند این کتاب آسمانی در هفته کتاب صورت می‌گیرد.
 
محمدبیگی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در هفته کتاب گفت: پویش "کتاب خون" با هدف تامین منابع خون سالم برای بیماران در هفته کتاب و کتابخوانی اجرا شد و از همه شهروندان دعوت می‌کنیم که به این پویش و اقدام خداپسندانه بپیوندند و برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان قزوین مراجعه کنند.  
 
وی ادامه داد: نشست‌های نقد و بررسی کتاب، نمایشگاه کتاب و حضور دانش‌آموزان در کتابخانه‌های عمومی سطح استان بخشی از رئوس برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در هفته کتاب است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: از مهمترین دستاوردهای اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در سال جاری، رشد شاخص‌های مطالعه از جمله عضویت، امانت و فضاهای مطالعاتی است.
 
بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی بوئین‌زهرا در سال جاری
 
وی تاکید کرد: در سال جاری کتابخانه مرکزی بوئین زهرا با ۱۲۰۰ مترمربع زیربنا به بهره‌برداری رسید همچنین کتابخانه نرجه در شهرستان تاکستان پس از ۱۷ سال با ۲۲۰ مترمربع به بهره‌برداری رسید.
 
محمدبیگی خاطرنشان کرد: کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) در قزوین قدمتی ۲۵ ساله دارد و برای ارائه خدمات بهتر در فضایی مناسب به مراجعان اقداماتی از قبیل ایجاد فضاهای استاندارد برای مخاطبان، ایجاد چهار سالن مطالعه استاندارد و بخش کودک و اتاق نوجوان در طول سال اجرا شده است.
 
وی در پایان با تقدیر از زحمات کتابداران و فعالان فرهنگی استان در جهت اشاعه فرهنگ مطالعاتی گفت: افتخار آن را داشتیم که در نهمین جشنواره ملی روستاهای دوستدار کتاب در بین ۲۷۱ روستا در سطح کشور، کتابخانه روستای کلج استان قزوین رتبه نخست جشنواره را از آن خود کرد؛ همچنین شهر قزوین در بین ۱۳ نامزد اصلی شهر دوستدار کتاب قرار گرفت.
 
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان