۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین دلیل کمبود نان سنگک در قزوین چیست؟
کد خبر: ۳۶۵۸۷۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۲۴ ساعت: ۷:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

دلیل کمبود نان سنگک در قزوین چیست؟

این روزها تهیه نان سنگک و خرید آن به یک ماراتن طاقت‌فرسا برای شهروندان تبدیل شده است، برخی نانوایی‌ها که به دلیل سهمیه کم آرد اکثر اوقات تعطیل هستند و برخی دیگر میزان پخت کمی دارند که جواب‌گوی نیاز مردم نیست و شهروندان برای تهیه نان مجبور هستند از یک منطقه به منطقه دیگر بروند.

دلیل کمبود نان سنگک در قزوین چیست؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» نان یکی از مهمترین موادغذایی در سبد تغذیه‌ای خانورها به حساب می‌آید، چرا که همواره قابل دسترس بوده و به لحاظ ارزش غذایی دارای مواد مغذی برای  بدن انسان است.

نانی که خوردن آن به تنهایی انسان را از گرسنگی نجات می‌دهد و هم می‌تواند در کنار هر نوع موادغذایی نیز مصرف شده و انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

در چندسال اخیر با توجه افزایش تورم و قیمت بالای انواع موادغذایی و گوشتی؛ سفره مردم به خصوص اقشار ضعیف‌تر کوچک شده است و همین امر اقبال و گرایش مردم را به مصرف نان بیش از پیش کرده است.

بر اساس نتایج آخرین طرح جامع الگوی مصرف موادغذایی خانوار و وضعیت تغذیه ای کشور در ایران، مصرف سرانه نان معادل ۱۱۷ کیلوگرم در سال است. متوسط سرانه نان در جهان ۶۵ کیلوگرم است و مصرف سالانه نان در ایران ۳۷ درصد از متوسط مصرف سالانه کشورهای خاورمیانه بیشتر است.

افزایش گرایش بیشتر به مصرف نان در کنار سهمیه پخت محدود نانوایی‌ها، مشکلاتی را از جمله صف‌های طولانی و ملال‌آور در و گاهی تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها به وجود آورده است، موضوعی که صدای اعتراض و گلایه شهروندان قزوینی را درآورده است.

معضل تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار اجتماعی «صبح قزوین»، این روزها تهیه نان سنگک و خرید آن به یک ماراتن طاقت‌فرسا برای شهروندان تبدیل شده است، برخی نانوایی‌ها که به دلیل سهمیه کم آرد اکثر اوقات تعطیل هستند و برخی دیگر میزان پخت کمی دارند که جواب‌گوی نیاز مردم نیست و شهروندان برای تهیه نان مجبور هستند از یک منطقه به منطقه دیگر بروند تا شاید بتوانند نان مورد نیاز خود را آن هم پس از ساعت‌ها ماندن در صف طولانی تهیه کنند.

یک شهروند قزوینی که بیش از یک ساعت است در صف یکی از نانوایی‌های مرکزی شهر قزوین ایستاده به خبرنگار «صبح قزوین» اظهار می‌کند: متاسفانه چند وقتی است که برای تهیه نان باید ساعت‌ها در صف باشیم و از کارهای روزمره عقب بمانیم، من وقتی تصمیم به خرید نان دارم کلا برای نیم روز آن برنامه‌ای نمی‌چینم چرا که هیچ برنامه‌ریزی برای زمان‌بندی آن نمی‌توانم بکنم.

وی ادامه می‌دهد: صف طولانی مردم را خسته و کلافه می‌کند و این کلافگی کل روز آنان را خراب می‌کند.

ساعت پخت نان چند است؟

خانم محمدی دیگر شهروند قزوینی در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» بیان می‌کند: پخت نان در نانوایی‌ها زودتر از آنچه که فکرش را بکنید تمام می‌شود، من الان چند روز است که از بعد از نماز مغرب حدود ساعت شش و نیم به نانوایی مراجعه می‌کنم، اما هربار با تمام شدن خمیر نان مواجه شدم.

وی ادامه می‌دهد: تقریبا به تمام نانوایی‌های این منطقه که در مسیرم هستند، مراجعه کرده اما همه بعد از یک ساعت پخت دیگر نانی ندارند، می‌گویند باید زودتر می‌آمدی، نمی‌دانم نان کمتری می‌پزند که زود تمام می‌شود و یا میزان گرایش مردم به نان بیشتر شده است.
 
یکی دیگر از شهروندان قزوینی که چندین خیابان را برای خرید نان سنگک طی کرده است به خبرنگار «صبح قزوین» می‌گوید: عجیب است که انگار ساعت کار نانوایی‌ها کم شده، چراکه گاهی مواقع در زمان معمول پخت نانوایی به سنگکی‌های محله بازار مراجعه می‌کنیم و با تعطیلی آنها مواجه می‌شویم.
 
وی با بیان اینکه اکثر نانوایی‌های قزوین خیلی زودتر از ساعتی که باید پخت داشته باشند تعطیل هستند، ادامه داد: با توجه به گرانی برنج و کالاهای دیگری نظیر ماکارونی، سیب‌زمینی و حبوبات تهیه نان برای مردم ضروری است که آن هم در شرایط فعلی با مشکل مواجه شده است.
 
یکی از اهالی خیابان شهید بابایی قزوین به تخلف برخی نانوایی‌ها سطح شهر اشاره و عنوان می‌کند: در حال حاضر برخی از نانوایی نان کنجدی را بدون نوبت می‌فروشند و هزینه آن را معادل سه عدد نان از مشتری دریافت می‌کنند، آنها از طریق دستگاه کارتخوان نان، هزینه آن را دریافت می‌کنند که این خود یک تخلف محسوب می‌شود، چرا که می‌توانند معادل آرد آن را به صورت آزاد به فروش برسانند.

سهمیه آرد نانوایی‌ها کم است

به یکی از نانوایی‌های مرکز شهر مراجعه کرده و دلیل زود تمام شدن نان را جویا می‌شویم، او در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» می‌گوید: سهمیه آرد هر نانوایی را از اواخر سال گذشته براساس عملکرد نانوا و میزان تراکنش‌ها به صورت خودکار محاسبه و شارژ می‌شود.

وی بیان می‌کند: ما چه بخواهیم چه نخواهیم سهمیه آردمان کم شده و تا بیاییم پخت نان را شروع کنیم بعد از یک الی دو ساعت تمام می‌شود، مردم ناراضی هستند، ما هم رضایت چندانی نداریم چرا که باید پاسخگوی مردم باشیم.

اکثر نانوایی‌ها استیجاری هستند

شاطر یکی از نانوایی‌های خیابان بوعلی در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» توضیح می‌دهد: اکثر نانوایی‌ها سطح شهر استیجاری است، نانوا علاوه بر هزینه اجاره، باید پول آب و برق و گاز را در کنار هزینه کارگر درنظر بگیرد، از طرفی سهمیه آرد هم پایین و قیمت نان هم دولتی است.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که فشار زیاد باشد، از جایی نشتی می‌کند، بالا بودن اجاره مغازه‌ها و عدم حمایت کافی دولت از نانوایی‌ها زمینه تخلف برخی از آنان را باز می‌کند، کم‌فروشی و یا دور زدن سامانه و غیره، اما اگر نانوا تامین باشد و درآمدش بر هزینه‌هایش بچربد چرا باید به فکر تخلف بیافتد و این تخلف باعث کم شدن سهمیه و یا تعطیلی نانوایی شود.
 
به خیابان امام خمینی (ره) رفته و به چند نانوایی نزدیکی آن سر زدیم، شاطر یکی از این نانوایی‌ها در گفتگو با «صبح قزوین»، بیان می‌کند: این خیابان بسیار پر رفت و آمد است با سهمیه‌ای که به ما می‌دهند نهایت دو ساعت نتوانیم پخت داشته باشیم، مابقی را رد می‌کنیم، مردم از چشم ما می‌بینند و ناراضی می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر آرد داشته باشیم، تا ساعت ۱۲ شب هم یکسره کار می‌کنیم، ادامه می‌دهد: سامانه نانینو بسیار خوب است اگر تمام امکاناتش راه بیافتد، نه فقط آن قسمتی که مربوط به نانوایی‌هاست، باید آرد را از کارخانه به لحاظ کیفی تا حمل و نقل سنجید و بعد به نانوایی و مصرف‌کننده نهایی پرداخت.  

این شاطر قزوینی می‌گوید: سفارش آرد خود را در دهه اول هر ماه باید ثبت کنیم که به دلیل ترافیک درخواست سامانه را با اختلال مواجه می‌کند، گاهی بدون دلیل سهمیه‌ها کم می‌شود که این موضوع نیاز به بررسی و دقت بیشتری دارد.

لزوم زمان‌بندی ثبت سفارش آرد از طرف نانوایی‌ها

موضوع تعطیلی زودهنگام برخی نانوایی‌های سطح شهر قزوین و ایجاد صف‌های طولانی را از نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین جویا شدیم، علیرضا سبزعلی‌پور در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» اظهار کرد: طرح هوشمندسازی فروش نان که به منظور هدفمند کردن عرضه آرد و نان در کشور اجرا شده وارد گام دوم خود شده است و در این مرحله بعضا شاهد شکل‌گیری صف‌های نسبتا طولانی در مقابل برخی نانوایی‌ها بوده که نیازمند تدبیر بیشتر مسئولان برای رفع این مسئله هستیم.
 
وی ادامه داد: از اسفند سال گذشته مبنای تخصیص سهمیه آرد به واحدهای نانوایی عملکرد آنها است که این سامانه بر مبنای تراکنش‌های نانوا، تراکنش‌های ناسالم را ممیزی کرده و اگر تراکنش ناسالم ممیزی شد از سامانه حذف خواهد شد که معادل آن نیز سهیمه نانوا کم خواهد شد.
 
سبزعلی‌پور بیان کرد: این طرح مانند بسیاری از طرح‌ها خالی از عیوب نیست، طبق بررسی‌های صورت گرفته اکثر تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها مربوط به دهه اول هر ماه است، یعنی زمانی که نانوا باید سفارش آرد خود را در سامانه ثبت کند که به دلیل ترافیک درخواست با مشکل مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: طی جلساتی که در این هفته با استانداری داشتیم، مقرر شد موضوع ثبت سفارش نانوایی‌ها در طی ماه زمان‌بندی شده و معطوف به یک مدت خاص نباشد.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین بیان کرد: شرکت‌های حمل و نقل و کارنجات تولید آرد باید همکاری لازم را با نانوایی‌ها داشته باشند تا نانوا در تامین آرد به موقع و با کیفیت دچار مشکل نشود.

وی با بیان اینکه با تمام این تفاسیر گاهی تخلف از سوی خود نانوایی است، تاکید کرد: چنان‌چه شهروندان با تعطیلی زودهنگام نانوایی مواجه شدند، مشاهده و مستندات خود را به اتحادیه و فرمانداری قزوین انعکاس دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

سبزعلی‌پور در پایان گفت: عدم رعایت ساعات پخت نان، کم فروشی، فروش غیر قانونی آرد و تولید نان بی‌کیفیت از جمله مواردی است که شهروندان می‌توانند مراتب آن را به اتحادیه نانوایان اطلاع دهند.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان