۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین معلمان باید چندمهارتی شوند
کد خبر: ۳۶۵۸۴۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۲۱ ساعت: ۱۲:۳۳ ↗ لینک کوتاه

وزیر آموزش‌وپرورش:

معلمان باید چندمهارتی شوند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: امروز ما با فقر مربی پرورشی، تربیت بدنی، سلامت و مشاوره مواجه هستیم در حالی که معلمان دروس دیگر که دارای توانمندی و مهارت در این مباحث هستند؛ می‌توانند چنین نقشی را ایفا کنند.

معلمان باید چندمهارتی شوند
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» رضامراد صحرایی در ارتباطی بر خط در مراسم اختتامیه رویداد ملی جشنواره الگوهای برتر تدریس که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: جشنواره الگوهای برتر تدریس از این حیث که تجلی و نماد نمایش جایگاه معلم، خلاقیت و حرفه و فن اوست بسیار اهمیت دارد.

وزیر آموزش‌و‌پرورش بیان کرد: پیام بسیار مهم جشنواره‌های الگوهای برتر تدریس راهبرد جدید «از هم‌دیگر آموزی» را در نظام تعلیم و تربیت، مدیریت آموزشی و آموزش‌و‌پرورش را ارائه می‌کند؛ یعنی معلمان در مسیری قرار گیرند که دانش و روش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
وی عنوان کرد: نشان دادن روش‌های خلاقانه معلمان که هر کدام برآمده از دانش و تجربه گران‌سنگ آنهاست بسیار اهمیت دارد.

تغییر رویکرد معلم‌محوری به سمت رویکرد دانش‌آموز‌محوری

صحرایی خاطرنشان کرد: ثروت ما بودجه ما نیست بلکه در فن و هنر و مهارت ما در آموزش است و این ثروت معنوی باید گرامی داشته شود.

وی افزود: پیگیر این موضوع هستم که روش‌های تدریس به طور دقیق به دیگران نشان داده شوند و در این راستا از تلاش صدا و سیما در ارائه الگوهای تدریس برتر تشکر می‌کنم.

وزیر آموزش‌و‌پرورش تصریح کرد: در رویکردهای تعلیم و تربیتی از نقش کنترل‌گری و اطلاعات یک طرفه دادن از سمت معلم به سمت دانش‌آموز، رفته رفته به نقش تسهیل‌گری برای معلم رسیدیم و در واقع از رویکرد معلم‌محوری به سمت رویکرد دانش‌آموز محوری حرکت کردیم.

تکلیف‌محوری به عنوان یک رویکرد جدید در دستور کار قرار گرفته است

وی با بیان اینکه تکلیف محوری به عنوان یک رویکرد جدید در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: معلم نه تنها باید تسهیل‌گر باشد بلکه باید در کنار آموزش دانش‌آموزان خود نیز در حال یادگیری باشد.

صحرایی اذعان کرد: کلاس ما اگر بخواهد کلاس موفقی باشد باید با جهان بیرون پیوند داده شود بدین معنا که به دانش‌آموزان مباحثی بیاموزیم که نیاز آنهاست لذا اگر معلمی نتواند چیزی را که به دانش‌آموزانش می‌آموزد، تفهیم کند، این آموزه‌ها در زندگی واقعی و دنیای حقیقی وی مفید و نقش‌آفرین نیست و معلم فقط یک آموزش‌دهنده بوده است.

وی اضافه کرد: امروز یکی از خطراتی که همه ما آن را حس می‌کنیم خطر هوش مصنوعی و دستاوردهایی است که نقش معلم را ممکن است کمرنگ کند البته معلمی که در تراز بوده و آموزنده نیکی‌ها و آماده‌کننده دانش‌آموزان برای زندگی آینده باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: دولت سیزدهم با وجود تنگنای مالی به عهد خود در مورد اجرای رتبه‌بندی معلمان عمل کرد و وظیفه ما این است که امروز پیام مثبت خود را به رئیس جمهور منتقل کنیم که ما دیدیم و فهمیدیم و حتماً این اقدام دولت در کیفیت آموزشی ما اثرگذار خواهد بود.

فرسودگی شغلی معلمان زمانی ایجاد می‌شود که دچار آفت تکرار شوند

وی عنوان کرد: برای اثرگذاری بیشتر باید در مرحله نخست معلم خود را در مرز دانش حفظ کند زیرا فرسودگی شغلی معلمان زمانی ایجاد می‌شود که دچار آفت تکرار شوند.

صحرایی اضافه کرد: باید رویکرد رشته‌ای را تغییر دهیم زیرا معلمان ما چند مهارتی هستند لذا باید به صورت چندمهارتی به آنان نگریسته شود بنابراین معلمان باید بتوانند در دو مقطع متوسطه اول و دوم به دانش‌آموزان تدریس کنند.

وی اظهار کرد: امروز ما با فقر مربی پرورشی، تربیت بدنی، سلامت و مشاوره مواجه هستیم در حالی که معلمان دروس دیگر که دارای توان‌مندی و مهارت در این مباحث هستند؛ می‌توانند چنین نقشی را ایفا کنند.

وزیر آموزش‌و‌پرورش بیان کرد: باید این نظام را از حالت نقطه‌ای به فرآیندی و از حالت خطی به چرخه‌ای و از حالت ایستا به پویا تبدیل کنیم، ما کمبود معلم نداریم اما عدم استفاده بهینه از معلم باعث کمبود نیروی انسانی شده است. البته در مقطع ابتدایی کمبود داشته‌ایم اما در مقطع متوسطه این موضوع قابل قبول نیست.

آئین‌نامه مسیر رشد معلمی به زودی تصویب خواهد شد

وی با بیان اینکه باید هنرستان‌ها را به معنای واقعی به دنیای واقعی و مشاغل حرفه‌ای پیوند بزنیم؛ گفت: معلمان باید روانشناس هم باشند زیرا امروز در کلاس درس می‌بینیم که هر دانش‌آموز یک دنیاست و هر مدرسه یک ایران و هر معلم یک رهبر است؛ لذا ضرورت دارد معلمان خود را در مرز دانش نگه داشته و روانشناسی کودکان و نوجوانان و شخصیت را در رویکردهای جدید خود بشناسند؛ همچنین به تحولات ذهنی و زیستی دانش‌آموز آگاه باشند.

صحرایی تاکید کرد: آزمون‌سازی و آزمون‌شناسی حرفه‌ای هم از دیگر مسائلی است که باید معلمان به آن توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه مسیر رشد معلمی به زودی تصویب خواهد شد؛ گفت: این آئین‌نامه در مسیر نهایی شدن قرار دارد و به موجب آن معلمان به طور مستمر شایستگی‌های تخصصی، حرفه‌ای و عمومی خود را ارتقا خواهند داد.

معلمان پایه دهم تا دوازدهم کارنامه عملکردی دریافت خواهند کرد

وزیر آموزش و پرورش گفت: ارزیابی مدارس متوسطه دوم را از امسال انجام خواهیم داد و به مدارس کارنامه عملکرد داده خواهد شد و معلمان دهم و یازدهم و دوازدهم کارنامه عملکردی دریافت خواهند کرد و نتایج به دست آمده از امتحانات نهایی به مثابه یک گنج برای برنامه‌ریزی در دست ما خواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: توقع من سال آینده از تمام مدارس کشور این است که نمره علمی دانش‌آموزان پایه دهم تا دوازدهم باید به طور محسوسی رشد کند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان