۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین از کمبود معلم تا تأخیر در پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس
کد خبر: ۳۶۵۸۲۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۲۰ ساعت: ۱۰:۵ ↗ لینک کوتاه

نابسامانی در مهمترین وزارتخانه کشور؛

از کمبود معلم تا تأخیر در پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس

آموزش و پرورش در حقیقت، مهمترین وزارتخانه کشور است. اگر قرار است مشکلات کشور به صورت ریشه‌ای حل شود و شاهد تحول باشیم، مبدأ اصلی و پشتوانه این تحول باید آموزش و پرورش باشد.

از کمبود معلم تا تأخیر در پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی«صبح قزوین» به نقل ازجهان؛ ابتدای سال تحصیلی بود که موضوع کمبود معلم در کلاس‌های مدارس، به یک موضوع داغ تبدیل شد. اکنون که وضعیت مدارس و کلاس‌های درس دانش‌آموزان با همه نقاط ضعف و قوت، تقریباً به یک حالت پایدار رسیده است، فرصتی است که در زمینه کمبود معلم در مدارس، به چند نکته کوتاه بپردازیم:
 
یک: آموزش و پرورش در حقیقت، مهمترین وزارتخانه کشور است. اگر قرار است مشکلات کشور به صورت ریشه‌ای حل شود و شاهد تحول باشیم، مبدأ اصلی و پشتوانه این تحول باید آموزش و پرورش باشد. زیرا نسل آینده در آنجا تربیت می‌شوند. درحقیقت، وضعیت آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که تمام تمرکز بر روی کیفیت آموزشی و پرورش دانش آموزان باشد، نه اینکه الآن دغدغه کمبود معلم و بحث کمیت داشته باشیم.
 
دو: هر چند که رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفته است: «در این ۲ سال به اندازه‌ هشت سال دولت گذشته نیرو جذب کرده‌ایم، دانشگاه فرهنگیان امسال ۳۰ هزار ظرفیت نیرو داشته است و به دنبال این هستیم که به ۴۵ هزار دانشجو برسد»، اما باید مراقب بود که اگر این جذب نیرو، با رعایت برخی شرایط نباشد، چه بسا به جای حل کردن مشکل فعلی، می‌تواند خود به تهدید تبدیل شود.
 
توضیح اینکه، رهبر انقلاب در دیدار امسال معلمان با ایشان فرمودند: «کاری که معلم بر عهده گرفته ــ معلم متعهد ــ به نظر من مهم‌ترین کار در کشور است؛ یعنی تربیت و تعلیم نونهالان کشور، یعنی ساختن آینده‌ی کشور. معلم در واقع معمار آینده‌ی کشور است».

قطعاً برطرف کردن موضوع کمبود معلم در مدارس، ضروری است اما اگر برای جبران کمبود معلم، جذب نیرو به صورت سراسیمه و با تسامح صورت گیرد و آن حساسیت‌های لازم در گزینش وجود نداشته باشد، قطعاً ضربه خواهیم خورد و این ضربه، هم متوجه نسل آینده و هم متوجه کشور است.

سه: متأسفانه بعضاً شنیده می‌شود که حقوق معلمان حق‌التدریس با تأخیر پرداخت می‌شود. چنین چیزی موجب از دست دادن معلمانی است که به صورت حق‌التدریس حاضر شده‌اند تا در آموزش و پرورش حضور داشته باشند. در هر صورت، حضور معلمان حق‌التدریس هم دست آموزش و پرورش را باز می‌گذارد و هم اینکه شرایط را برای حضور برخی افراد که واقعاً دانش‌آموزان به حضور آنها و علمشان نیاز دارند، باز می‌گذارد. بنابراین، آموزش و پرورش باید مراقب باشد که احیاناً در مورد معلمان حق‌التدریس کاری نکند که موجب فراری دادن برخی از آنها شود. در هر صورت، برای برطرف شدن موضوع کمبود معلم، این معلمان، نقش بسیار مهمی دارند.
 
چهار: یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته در مدارس مشاهده شده، این است که متأسفانه به برخی معلمان – به دلیل پرکردن ساعت تدریس و یا به هر دلیل دیگر –  تدریس در کلاس‌هایی واگذار می‌شود که اساساً در زمینه مربوطه، سررشته و تخصص ندارند. چنین چیزی واقعاً هدر دادن عمر دانش‌آموزان و از بین بردن سرمایه‌های مادی و معنوی است. در هر صورت، هزینه‌هایی که در مدارس انجام می‌شود برای کسب دانایی و مهارت دانش‌آموزان است. این موضوع نیز باید همواره مورد توجه مسئولین آموزش و پرورش قرار گیرد.

انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان