۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین پیشرفت و توسعه علم باید در خدمت رفاه بشریت باشد
کد خبر: ۳۶۵۸۰۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۱۹ ساعت: ۱۶:۴۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره):

پیشرفت و توسعه علم باید در خدمت رفاه بشریت باشد

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: سایه وحشتی که بر اساس سلطه نظامی و قدرت جنگ افزارهای اتمی و... در بین ملت‌ها ایجاد شد، ابزار سیطره دولت‌های استعمارگر بر کشورهای کم‌برخوردار و مستضعف است.

پیشرفت و توسعه علم باید در خدمت رفاه بشریت باشد
سید علی قاسم زاده در گفتگو با خبرنگار علم‌وفناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» با اشاره به روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه اظهار کرد: دو رویکرد عقل‌گرایی و حس‌گرایی زمینه‌ای برای تغییر جهان‌بینی و تحول فکری و گفتمانی در غرب شد که مهم‌ترین محصول آن‌ها ماده‌گرایی و معنویت‌زدایی و به عبارتی جدایی دین و اخلاق از ساحت علم بود.

وی افزود: از زمانی که غرب به اهمیت علم در اعتلای فکری و سیطره بر جهان پی برد نوعی بیداری و رهایی از مظاهر فکری و فرهنگی قرون وسطی به عنوان گفتمان غالب روز‌به‌روز همه‌گیر شد و کم کم با کسب دانش و علم روز در کانون‌های علمی دنیای آن روز همچون ایران و اندلس؛ دو رویکرد اساسی ذکر شده در ساحت علمی غرب ایجاد شد.

قاسم زاده بیان کرد: با تحولات سریع ناشی از صنعتی شدن و ملموس شدن یا محصول محور شدن فعالیت‌های علمی و فناوری نوعی غرور در وجود انسان غربی ایجاد شد.

این مسئول ابراز کرد: فناوری‌های جدید زمینه‌های سلطه بیشتر بر طبیعت و به مرور ملت‌ها را مهیا کرده بود. اگر چه آسایش و رفاه و رشد بهداشت عمومی و درآمد بیشتر اقتصادی از دستاوردهای دوره جدید بود.

وی با اشاره به طمع‌اندوزی غربی‌ها اضافه کرد: گویا انحصارطلبی و تمایل به ثروت‌اندوزی و اصالت سود در سردمداران حکمرانی غرب لذت رشد علم و فناوری و رفاه حاصل از آن را بر ذائقه ملت‌ها به ویژه ملت‌های ضعیف آسیایی و آفریقایی تلخ کرد.

پیشرفت علمی غرب در خدمت جنگ‌افروزی است 

رئیس دانشگاه بین‌الملل امام‌ خمینی (ره) اظهار کرد: پیشرفت علمی به جای اینکه در خدمت انسانیت و رفاه عمومی انسان‌ها قرار بگیرد در مسیر تولید صنایع نظامی و جنگ‌افزارهای نوبنیاد و مخرب قرار گرفت و پیشرفت کمی و کیفی این ابزارهای کشتار جمعی که برای سیطره بیشتر و تسخیر کشورهای دیگر مهیا شده بود، دو جنگ بزرگ جهانی را به ملت‌ها تحمیل کرد و میلیون‌ها انسان فدای جاه‌طلبی و ارضای شهوت قدرت و ثروت غربیان قرار گرفت.

وی افزود: آمریکا پس از جنگ جهانی دوم کعبه آمال مردم جهان می‌شود و به تدریج با لابی‌های صهیونیستی به بزرگترین ابرقدرت جهان معاصر بدل می‌شود و برای دست‌یابی به سرمایه و ثروت بیشتر هرآنچه برایشان مانع محسوب می‌شد با کمک علوم و فناوری‌های روز از سر راه برمی‌داشتند که یکی از آنها طبیعت بیرونی بود.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: محیط زیست به بهانه پیشرفت و آبادانی تخریب و ویران شد. آلودگی‌های ناشی از استخراج و استفاده از منابع نفتی و... به پارگی لایه ازن و تغییرات آب و هوایی و شیوع بیماری‌های مختلف و رویدادهای ویرانگر بلاهای طبیعی چون سیل و زلزله و... انجامید.

قاسم زاده بیان کرد: سایه وحشتی که بر اساس سلطه نظامی و قدرت جنگ افزارهای اتمی و... در بین ملت‌ها ایجاد شد ابزار سیطره دولت‌های استعمارگر بر کشورهای کم‌برخوردار و مستضعف است.

وی تاکید کرد: امروزه دانش رسانه و تکنولوژی پیشرفته ماهواره‌ای با وجود فواید بسیار برای بشر ابزاری مخرب‌تر در تغییر شناختی و نظام معرفتی جهانیان شمرده می‌شود و ابزار قدرتمند استمرار استحمار و استثمار ملت‌ها شده‌ است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ادامه داد: هرگاه ساحت علم از اخلاق و پایگاه معنوی آن یعنی خداوند جدا شود قطعاً پیامد آن ویرانی و بحران است؛ چنانکه با وجود پیشرفت‌های خیره‌کننده بشر بحران‌های فراوان روحی و روانی و انحرافات فکری و معرفتی، خشونت‌طلبی بی حد و حصر و جنگ طلبی و بیماری‌های ناشناخته و همه‌گیر چون کرونا، همگی نشان‌دهنده دنیای به ظاهر پر زرق و برق اما باطناً شیطانی و ناآرام است.

ایران اسلامی در مسیر مرجعیت علمی و فناوری 

این مسئول اذعان کرد: اما داعیه تمدن جدید اسلامی که مطمح نظر جمهوری اسلامی ایران است؛ مهم‌ترین ابزار و عنصر اقتدار را علم و فناوری اخلاق‌مدار می‌داند و بی‌گمان بیانیه گام دوم ابلاغی رهبری معظم انقلاب گواه اهمیت کانونی آن است.

وی اضافه کرد: امروزه ایرانیان به معنای واقعی کلام به کمک نیروی خلاق و جوانان پرانگیزه و بااستعداد و تجارب اندوخته علمی پس از انقلاب اسلامی در دست‌یابی به قله‌های علمی و حرکت در مرزهای دانش و گام نهادن به لبه فناوری پیش‌رو است و سرعت رشد علمی 20 برابری در جهان و قرار گرفتن در رتبه‌های برتر علمی، فناوری و پزشکی نشانه‌های کسب اقتدار و مرجعیت ایران است.

قاسم زاده ابراز کرد: امروز وقتی به پیشرفت‌های بزرگ کشور در حوزه‌های نانو، پزشکی و جراحی، دارو و درمان به ویژه درمان کرونا و دست‌یابی به دانش تولید و ارتقای صنایع مادر و پتروشیمی، علوم شیمی و انرژی‌های نو، علوم هسته‌ای صلح‌آمیز و فناوری‌های پیشرفته و برجسته و ده‌ها عرصه نو و بنیادین می‌نگریم در جای جای کشور این اقتدار و مرجعیت را درمی‌یابیم و به این همه پیشرفت و تعالی بر خود می‌نازیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در پایان با اشاره به اهمیت دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها موتور پیشران کشور در پیشرفت همه جانبه به شما می‌روند و بی‌شک توجه به نخبگان و اندیشمندان دانشگاهی در ایران، که علم و اخلاق را توٱمان مایه رشد و تعالی می‌دانند و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دانشگاهی و صنایع دانش بنیان می‌تواند کشور را در رسیدن به اهداف والا و الهی بیش از هر زمان دیگر یاری کند.

انتهای خبر / ۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان