۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین ۱۷ آبان، روزی که قوای روس قزوین را تصرف کردند+تصاویر
کد خبر: ۳۶۵۷۸۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۱۷ ساعت: ۱۳:۳۲ ↗ لینک کوتاه

نگاهی به تاریخ؛

۱۷ آبان، روزی که قوای روس قزوین را تصرف کردند+تصاویر

روز ۱۷ آبان ۱۲۹۴ شمسی شهر قزوین به تصرف نظامیان روسیه درآمد.

۱۷ آبان، روزی که قوای روس قزوین را تصرف کردند+تصاویر
به گزارش حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ روز ۱۷ آبان ۱۲۹۴ شمسی شهر قزوین به تصرف نظامیان روسیه درآمد. هر چند ایران کوتاه زمانی پس از آغاز جنگ جهانی اول بی‌طرفی خود را اعلام کرده بود، اما دولت‌های درگیر در جنگ، این بی‌طرفی را نادیده گرفتند و نیروهای خود را از هر سو وارد ایران کردند، طوری که براساس آماری که در انتهای جنگ اعلام شد، خسارات وارده به ایران بیش از صدماتی بود که دیگر کشورهای بی‌طرف منطقه متحمل شدند. موضوع بی‌طرفی ایران در جنگ یک بار نیز در سیزدهم آذر این سال در اجلاس افتتاحیه مجلس سوم شورای ملی مورد تاکید احمد شاه قرار گرفت.
 

در طول جنگ ‌جهانی اول ایران عملا به عرصه تهاجم نظامی و سیاسی و تبلیغاتی نیروهای روس، انگلیس، آلمان و عثمانی تبدیل شده بود. کنسولگری‌های اروپا در شهرهای ایران به دژهای مسلح بیشتر شباهت داشتند تا اقامتگاه‌های نمایندگان سیاسی. از کنسولگری روس ۲۰۰ قزاق و ۵۰ سرباز پیاده، از کنسولگری انگلیس ۱۰۰ سرباز انگلیسی و ۵۰ سرباز هندی و از کنسولگری آلمان ده‌ها نظامی آلمانی محافظت می‌کردند. در سال ۱۲۹۳ ایران به آینده‌ای مبهم و نومیدانه به خاطر اشغال کشور توسط نیروهای بیگانه تن داده بود. انگلیسی‌ها و روس‌ها در این سال که سال آغازین جنگ اول جهانی بود، با روسای قبایل مراوده مستقیم داشتند، بر راه‌های اصلی کشور نظارت می‌کردند و در شهرهای شمالی و جنوبی ایران سربازخانه داشتند.


در خرداد ۱۲۹۴ قوای روس به سوی تهران به راه افتادند و در ماه مرداد قوای انگلیس بوشهر را به اشغال خود درآوردند. در ماه شهریور رئیسعلی دلواری در جریان مقاومت دلیرانه تنگستانی‌‌ها در برابر پیشروی نظامیان انگلیسی به شهادت رسید. نظامیان روس، ۱۷ آبان ۱۲۹۴ به قزوین رسیدند و تهران در آستانه اشغال قرار گرفت. نظامیان روس از یکسو پس از اشغال شهر کرج به سمت تهران به راه افتادند و از سوی دیگر ستون‌هایی از آنها جداگانه از مرزهای شمالی کشور گذشته وارد شهر انزلی شدند.

شهر قزوین به دلیل قرارگرفتن در مسیر راه های اصلی غرب و شمال کشور و نیز قرارگرفتن بر سر راه روسیه از بعد داخلی و خارجی حائز اهمیت بسیار بود. برخورداری از موقعیت ممتاز ارتباطی و تأمین غله موردنیاز نیروهای روسیه از طریق قزوین سبب شد تا با شروع جنگ جهانی اول، متفقین قزوین را پایگاه نیروهای خود قرار دهند. ازاین رو در دوران جنگ جهانی اول به دلیل حضور قوای روس در قزوین، خسارت زیادی بر زیرساخت‌های کشاورزی و جمعیتی شهر به وجود آمد و همین موضوع سبب از بین رفتن امنیت و نظم شد.


یکی از وقایع تاریخی به واسطه حضور قوای روس در قزوین رقم خورده است، ضیافتی است که توسط فرماندهان قوای اشغال‌گر انگلیسی و روس در گراند هتل قزوین به بهانه اشغال ایران برگزار شده است. 
بیست و دوم شهریورماه ۱۳۲۰ در پی الحاق نیروهای انگلیسی به نیروهای روسی در قزوین اشغال شده، فرماندهان نظامی اشغال‌گران از نیروهای خود را حومه این شهر سان دیدند و سپس در گراند هتل قزوین که در روزهای نخست تصرف شهر به مقر فرماندهی ژنرال واسیلی نوویکوف فرمانده نیروهای اشغال‌گر ارتش سرخ شوروی در ایران تبدیل شده بود، با برپایی ضیافت پیروزی! به میگساری پرداختند.





 
انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان