۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین ۱۰ مهر ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان «روز نخبگان» درج شد
کد خبر: ۳۶۵۷۷۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۱۷ ساعت: ۹:۵۹ ↗ لینک کوتاه

سرپرست معاونت توسعه بنیاد ملی نخبگان:

۱۰ مهر ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان «روز نخبگان» درج شد

سرپرست معاونت توسعه بنیاد ملی نخبگان گفت: به منظور تکریم جایگاه نخبگان، ۱۰ مهر ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان روز نخبگان درج شد که برنامه‌های زیادی در حوزه تکریم نخبگان و الگوسازی دنبال می‌شود.

۱۰ مهر ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان «روز نخبگان» درج شد
به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» فرشاد سلیمانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین که شامگاه سه‌شنبه در سالن جلسات بنیاد نخبگان استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: مجموعه دانشگاهی و بنیاد نخبگان باید در ارتباطی متقابل، همواره پشتیبان و حامی هم باشند.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان وظایفی دارد از جمله حمایت مادی و معنوی از جامعه نخبگان و شناسایی نخبگان و هدایت آنان به سمت احصای مسائل و ارائه راهکار مناسب برای برون رفت از مشکلات کشور.

سرپرست معاونت توسعه بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در طول دوره ۲۰ ساله بنیاد نخبگان در برخی عرصه‌ها نقش‌آفرینی خوبی داشته اما در برخی بخش‌ها هم ورود نداشته است، در بحث حمایت مادی هم زمانی که درآمدهای نفتی کشور و دولت بیشتر بود حمایت‌های بهتری از نخبگان صورت گرفته که در حیطه‌های مختلفی بوده است.

وی ادامه داد: واقعاً به دنبال آن هستیم که ورود جدی نخبگان را در حوزه‌های حاکمیتی کشور شاهد باشیم؛ نگاه به هیات‌های اندیشه‌ورز باید به صورت جدی و مسئله‌محوری باشد و در ادامه موضوعات پیگیری و نتایج مطلوب به دست آمده اعمال شود.

با جدیت به دنبال تقویت مجموعه‌های استانی خود هستیم

سلیمانی بیان کرد: امروزه نگاه‌ها تغییر کرده و دیگر تمرکز امور فقط در مرکز نیست بلکه با جدیت به دنبال تقویت و برجسته‌سازی نقش مجموعه‌های استانی خود چه در بُعد ساختاری و چه در وضعیت بودجه‌ای هستیم.

وی عنوان کرد: قزوین جزو استان‌های نخبه‌خیز کشور است و وجود علمای مطرح و برجسته استان، موید این موضوع بوده لذا انتظارات از این استان بالاست البته ما هم حمایت کرده و بودجه‌های خوبی در اختیار استان قرار می‌دهیم.

این مسئول با بیان اینکه بعد از انقلاب مهمترین مولفه‌ حفظ مملکت، جامعه نخبگانی بودند، افزود: نخبه به معنای نفرات برتر المپیاد و نفر برتر کنکور نیست بلکه آنچه در سند راهبردی بنیاد نخبگان بدان تاکید شده این است که ما نخبگان را در عرصه‌های مختلفی داریم به طور مثال نخبگان مهارتی، ورزشی، سیاسی و نخبگان مدیریتی.

وی در ادامه با طرح این سوال که کسی به این نکته توجه نکرده است که پس از خروج حدود بیش از ۱۰ هزار مستشار در حوزه نفتی پس از انقلاب، چه کسانی مجموعه نفتی و صنایع کشور را اداره کردند؟ ادامه داد: قطعاً نخبگان ما مملکت را نگه داشتند حتی در دوران جنگ تحمیلی هم شاهد نقش‌آفرینی برجسته نوابغ و نخبگان استراتژیک بودیم.

سلیمانی گفت: نخبه به فردی با استعداد برتر اطلاق می‌شود که در حوزه خود دارای اثرگذاری برجسته شده و کشور به واسطه اثرگذاری وی بهره‌مند شده است؛ بر اساس این تعریف اگر نخبه‌ای وطن دوست نباشد و برای کشورش کار نکند اصلا از دید بنیاد، نخبه نیست.

وطن دوستی از ویژگی شاخص معنوی و انسانی نخبگان است

وی بیان کرد: نخبگان دارای چند ویژگی شاخص معنوی و انسانی هستند از جمله وطن دوستی که باید آن را در کشور ترویج کنیم و به نخبگان یاد دهیم اگر می‌خواهید برچسب نخبگی روی پیشانی شما باشد باید برای وطن و کشورتان کار کنید؛ البته ما هم باید رفع نیازهای شما را در حوزه مسکن، اشتغال و دیگر مباحث درنظر بگیریم.

سرپرست معاونت توسعه بنیاد ملی نخبگان، نخبه‌پروری را سیاست بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد و گفت: نخبه پروری از دوران طفولیت شکل می‌گیرد بنابراین باید طرح‌ها و برنامه‌های جدی در این حوزه داشته باشیم که طرح شهاب از جمله آن است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در حوزه دانش‌آموزی وارد شده‌ و برای آن برنامه داشته و برای این امر بودجه‌های سنگینی هم دیده شده است و خوشبختانه همراهی خوبی بین مسئولان کشوری در این زمینه وجود دارد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در دولت کنونی به مجموعه نخبگان بها داده می‌شود و رویکردها تغییر کرده است در حالی که در دولت قبل اینگونه نبود.

۱۰ مهر ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان روز نخبگان درج شد

وی اعلام کرد: به منظور تکریم جایگاه نخبگان، ۱۰ مهر ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان روز نخبگان درج شد که برنامه‌های زیادی در حوزه تکریم نخبگان و الگوسازی دنبال می‌شود.

این مسئول یادآور شد: امیدواریم با همت بلند متولیان امر شاهد اتفاقات بزرگی در عرصه نخبگانی کشور باشیم. بارها دیده‌ام وقتی بزرگان صنایع علمی تراز اول کشور در خصوص مهاجرت نخبگان صحبت می‌‌کنند ناخودآگاه گریه می‌کنند چراکه همه می‌دانیم هیچ چیزی ارزشمندتر از سرمایه انسانی نیست.

روند مهاجرت در کشور شیب تندی به خود گرفته است
 
وی در پایان گفت: امیدواریم این روند مهاجرت که بالا رفته و شیب تندی به خود گرفته است، اصلاح شود البته بعضاً در این خصوص اغراق‌آمیز صحبت می‌شود اما در هر حال ما در این راستا برنامه داریم و با جدیت مسئله را دنبال می‌کنیم البته ما متولی اساسی این قضیه نیستیم چون مهاجرت پیامد شرایط‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یک کشور است و الزاماً متوجه یک نهاد خاص نیست اما ما به سهم خود این موضوع را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان