۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین دوران دانش‌آموزی زمان طلایی برای فرصت‌های طلایی زندگی است
کد خبر: ۳۶۵۶۸۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۱۱ ساعت: ۱۶:۸ ↗ لینک کوتاه

دارنده مدال طلای المپیاد دانش‌آموزی در مصاحبه با صبح قزوین:

دوران دانش‌آموزی زمان طلایی برای فرصت‌های طلایی زندگی است

دارنده مدال طلای المپیاد دانش‌آموزی گفت: به نظرم دوران دانش‌آموزی بهترین زمان رشد و پیشرفت است زیرا به دور از مشغله‌ها و نگرانی‌های دوران بزرگ‌سالی، می‌توانیم در زمینه علم‌آموزی و شکوفایی بیشتر استعدادهایمان تلاش کنیم.

دوران دانش‌آموزی زمان طلایی برای فرصت‌های طلایی زندگی است
به گزارش خبرنگار علم‌وفناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ ایران اسلامی همواره به داشتن دانش‌آموزانی دارای انگیزه و مستعد به خود می‌بالد. دانش‌‌آموزانی که علی‌رغم داشتن سن کم، افق دید بلندی دارند و پرچم کشور را در مسابقات مختلف علمی، ورزشی و فرهنگی بالا گرفته‌اند.

نازنین زهرا ریزوندی یکی از دانش‌آموزان نخبه و موفق قزوینی است که توانسته با تلاش و همت ستودنی، مدال طلای المپیاد سواد رسانه‌ای را از آن خود کند.

نازنین زهرا در کنار موفقیت‌های علمی، به زبان انگلیسی مسلط بوده و هم اکنون در حال آموزش برای فراگیری زبان فرانسه است.

وی که متولد سال ۱۳۸۵ بوده و در پایه دوازدهم رشته تجربی در دبیرستان فرزانگان مشغول به تحصیل است موفقیت‌های دیگری را هم در کارنامه تحصیلی خود به ثبت رسانده که از جمله آن می‌توان به کسب رتبه کشوری رشته زبان انگلیسی در جشنواره نوجوان خوارزمی و رتبه استانی در رشته ادبیات فارسی اشاره کرد.

به مناسبت هفته دانش‌آموز سراغ این دانش‌آموز رفته و لحظاتی به گفتگو با وی نشستیم و از دغدغه‌ها و اهدافش جویا شدیم.

ریزوندی در گفت‌وگو با خبرنگار علم‌وفناوری «صبح‌قزوین»؛ با اشاره به دلایل گرایش خود به شرکت در المپیاد سواد رسانه‌ای اظهار کرد: من از همان دوران کودکی به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه زیادی داشتم به طوری که یکی از مهمترین بخش‌های زندگی‌ام به شمار می‌آمد.

نقش پررنگ خانواده در رسیدن فرزندان به مدارج بالای علمی

وی اضافه کرد: البته من در کنار مطالعه به تماشای فیلم و سریال می‌نشستم و از سایر تولیدات رسانه‌ای ویژه کودکان هم استفاده می‌کردم، مجموع همه این عوامل موجب شد تا بخواهم به یکی از تولیدکنندگان حوزه رسانه تبدیل شوم‌.

این دانش‌آموز نخبه قزوینی تصریح کرد: در دبیرستان وقتی مطلع شدم که رشته سواد‌ رسانه‌ای از رشته‌های المپیادی است با علاقه جهت حضور در این المپیاد اعلام آمادگی کردم.

وی بیان کرد: سال‌های قبل در المپیادهای درسی نظیر زیست‌شناسی، ریاضی و کامپیوتر شرکت کرده بودم و می‌دانستم که این رشته‌ها بیشتر آزمون محور و تئوری محور هستند اما چیزی که مرا در رشته سواد رسانه‌ای غافلگیر کرد؛ این بود که کاملاً از ما انتظار کار عملی داشتند و می‌خواستند تا ایده‌های خود را به مرحله عملی‌سازی و رسیدن به یک ثمره و نتیجه مطلوب تبدیل کنیم و همین امر من را بیشتر مشتاق فعالیت در این رشته نمود.

دانش‌آموزان ایرانی دارای پتانسیل بالا جهت خلق آثار قوی هستند

وی با اشاره به نقش پررنگ خانواده در حمایت از فرزندان جهت رسیدن به مدارج بالای علمی گفت: والدین من هر دو فردی تحصیل‌کرده و فرهنگی بوده و همواره من را به کتاب خواندن، بهتر شدن و خلق آثار جدید ترغیب و تشویق می‌کردند تا در زندگی به موفقیت‌های بیشتری دست یافته و انسانی تاثیرگذار در رشد و پیشرفت کشورم باشم.

ریزوندی عنوان کرد: مدرسه و محیط تحصیلی در موفقیت دانش‌آموزان و هدایت آنان تاثیر گذار است؛ ضمن اینکه در مدرسه می‌توانستم با دیگر همکلاسی‌های خود که در المپیاد سواد رسانه‌ شرکت کرده و با همدیگر دارای دغدغه مشترک بودیم نیز تعامل و همفکری داشته باشم و ایده‌های خود را با هم به اشتراک بگذاریم.

دارنده مدال طلای المپیاد سواد رسانه‌ای گفت: با توجه به اینکه در مرحله نهایی المپیاد، ۴۰ نفر از بهترین دانش‌آموزان سراسر کشور در حوزه سوادرسانه‌ای گرد هم آمده بودند به هیچ عنوان برای من و دیگر دوستانم قابل پیش‌بینی نبود که صاحب چه مدالی خواهیم شد چراکه همه توانمند بوده و رقابت تنگاتنگی بین ما وجود داشت.

استان قزوین دارای ظرفیت بالایی در حوزه دانش‌آموزی است

وی ادامه داد: المپیاد سواد رسانه‌ای مثل سایر المپیادها دارای دو مرحله است که در پایان مرحله دوم، ۴۰ نفر انتخاب شده و بچه‌ها در اردوی تابستانی شرکت می‌کنند و پس از برگزاری دوره‌های آموزشی و ارزیابی افراد، رنگ مدال‌ها مشخص می‌شود.

ریزوندی بیان کرد: از آنجا که داشتن اطلاعات عمومی برای رسیدن به موفقیت در المپیاد سوادرسانه بسیار حائز اهمیت است؛ لذا پیشنهاد می‌کنم دانش‌آموزان دارای دغدغه و اطلاعات بالا در زمینه مباحث سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شانس خود را در این المپیاد امتحان کند.

وی خاطرنشان کرد: این دوره در کنار امکانات تفریحی خوبی که برای دانش‌آموزان تدارک دیده بودند یک دوره یادگیری بسیار قوی به شمار می‌آمد؛ چراکه موفق به کسب تجربه گران‌بهایی به کمک اساتید سطح بالا و دانایی شدیم که خارج از فضای المپیاد نمی‌توانستیم از آن بهره‌مند شویم.

در مواجهه با مشکلات و کاستی‌ها هرگز تسلیم نخواهم شد

ریزوندی با بیان اینکه دانش‌آموزان ایرانی دارای پتانسیل بالا جهت خلق آثار قوی هستند؛ گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون در رشته تجربی مشغول به تحصیل بوده و درگیر کنکور هستم هنوز در انتخاب رشته دانشگاهی به قطعیت نرسیده‌ام اما دوست دارم در آینده در رشته تحقیقاتی فعالیت کنم همچنین در حوزه ارتقای سطح سواد رسانه به ویژه برای جوانان در کشور پیش‌رو باشم.

وی تصریح کرد: المپیاد فرصت خوبی فراهم کرد تا با دانش‌آموزانی از سراسر کشور تعامل داشته و از دیدگاه‌های آنان مطلع شوم، در آنجا متوجه شدم که درصد بالایی از شرکت‌کنندگان از مدارس خاص استان تهران هستند.

این دانش‌آموز نخبه قزوینی بیان کرد: استان قزوین دارای پتانسیل و ظرفیت بالایی در حوزه دانش‌آموزی است به طوری که در سال جاری ۱۲ المپیادی با مدال‌های رنگارنگ داشتیم؛ از این رو درخواست دارم تا مسئولین استانی در فراهم‌سازی امکانات آموزشی برای دانش‌آموزان مستعد قزوینی بیشتر همت کنند تا شاهد درخشش آمار بیشتری از آنان در مسابقات مختلف کشوری باشیم.

انجام اقدامات تحول‌گرایانه در عرصه علمی کشور از اهداف آینده من است

وی عنوان کرد: هر چند دغدغه‌ها و مشکلات زیادی وجود دارد اما من نمی‌خواهم تسلیم شوم و به دنبال ایجاد تغییر و تحول در رشته علوم تجربی و سواد رسانه‌ای هستم و در رسیدن به این هدف، بیشتر تمرکزم روی یادگیری و ارتقای سطح داشته‌های علمی‌ام است تا بتوانم در آینده موفق به ایجاد تغییرات و اقدامات تحول‌گرایانه در عرصه علمی کشور شوم.

دوران دانش‌آموزی بهترین زمان برای رشد و پیشرفت است

ریزوندی اظهار کرد: به نظرم دوران دانش‌آموزی بهترین زمان رشد و پیشرفت است زیرا به دور از مشغله‌ها و نگرانی‌های دوران بزرگ‌سالی، می‌توانیم در زمینه علم‌آموزی و شکوفایی بیشتر استعدادهایمان تلاش کنیم و در حقیقت فرصت گران‌بهایی است که شاید چنین فرصتی دیگر در دوران بزرگ‌سالی پیش نیاید و خوب است این نکته گاهی به بچه‌ها یادآوری شود تا به دور از هدررفت زمان و سطحی‌نگری، هدفمندتر گام بردارند.

وی ادامه داد: انتخاب و تعریف بهترین خاطره از دوران دانش‌آموزی کمی برایم دشوار است اما نکته مشترک همه خاطراتم حضور دوستان خوب، مستعد و پرتلاش و در عین حال امیدوار به آینده است که همیشه در این راه پر پیچ و خم و فرازونشیب‌هایی که ممکن است هرکسی در زندگی با آن مواجه شوند، همراه و کنار هم بوده و به یکدیگر کمک کردیم.

دارنده مدال طلای المپیاد سواد رسانه‌ای در پایان بیان کرد: تصاویری که از دوران دانش‌آموزی در ذهنم متصور می‌شود، ماییم در حال خندیدن، شوخی کردن و درس خواندن و امیدوارم همه دانش‌آموزان از داشتن دوستانی خوب و همراه بهره‌مند باشند تا بتوانند در کنار هم، ضمن ترسیم لحظات شیرین و خاطره‌انگیز، درس خوانده و رشد کنند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان