۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین صادرات استان قزوین محاصره در حلقه تحریم‌های خارجی و داخلی
کد خبر: ۳۶۵۶۴۹ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۱۰ ساعت: ۹:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

صادرات استان قزوین محاصره در حلقه تحریم‌های خارجی و داخلی

چالش‌ها و برخی قوانین دست‌وپاگیر مانع رسیدن استان قزوین به جایگاه شایسته و اصلی خود در عرصه صادرات شده و میزان صادرات این استان را نسبت به سال گذشته کاهش داده است.

صادرات استان قزوین محاصره در حلقه تحریم‌های خارجی و داخلی
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری- تحلیلی «صبح قزوین»؛ استان قزوین با داشتن یک درصد از مساحت کشور، نزدیک به هشت درصد از تولیدات و اقتصاد کشور را تامین می‌کند، این استان با دارا بودن بیش از چهار هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، معدن و غیره سهم بزرگی در سبد صادراتی کشور دارد.
 
براساس آمار، صادرات استان قزوین به ۵۳ مقصد و به ویژه کشورهای همسایه صورت می‌گیرد که در این میان سهم دو کشور عراق و ترکیه بیشتر بوده و همچنین بیشترین اقلام صادراتی استان قزوین شامل محصولات شیمیایی، پلیمری، فولاد، ماشین‌سازی و تجهیزات، لوازم خانگی، لوازم خودرو، صنایع برق و الکترونیک، محصولات سلولزی، نساجی، پوشاک و صنایع غذایی است.
 
بنا به گفته مجید برزگر معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین امسال این استان افزایش صادرات به هفت مقصد صادراتی از جمله امارات متحده عربی، پاکستان، ارمنستان، هند، ازبکستان، تاجیکستان و عمان را در دستور کار خود دارد.
 
با این وجود چالش‌ها و برخی قوانین دست‌وپاگیر مانع رسیدن استان قزوین به جایگاه شایسته و اصلی خود در عرصه صادرات شده است، برای بررسی بیشتر موضوع با مدیران چند واحد نمونه صادرکننده استان به گفتگو نشستیم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید؛


تعهدات ارزی مهمترین دغدغه صادرکنندگان

غلامحسین جعفرزاده یکی از صادرکنندگان نمونه کشور و مدیرعامل شركت كشت و صنعت طلاچين است که مجموعه خود را در سال 1384 در این مجموعه را راه‌اندازی کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین درباره پیشینه واحد تحت مدیریت خود عنوان کرد: شرکت طلاچین یکی از بزرگترین شرکت‌های صنایع تبدیلی کشاورزی در کشور است که فعالیت خود را با نام تجاری «باتو» و با تولید چیپس سیب‌زمینی و سیب‌زمینی سرخ کرده در سال 2000 آغاز کرده است.
 
وی افزود: ما با 200 نفر کار را شروع کرده و اکنون برای 800 نفر اشتغال ایجاد کردیم و تا بهار سال آینده با اجرای طرح توسعه می‌توانیم برای هزار و 500 نفر اشتغال پایدار ایجاد کنیم.
 
این صادرکننده برتر ملی اظهارکرد: خوشبختانه با اعتماد قلبی به کیفیت و ارتقاء محصول خود در سطح جهانی، توانسته‌ایم به بازارهای برون مرزی دست پیدا کرده و محصولات خود را به بیش از 17 کشور دنیا صادر کنیم.
 
جعفرزاده بیان کرد: محصولات شرکت طلاچین به بازار کشورهای چون ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، عراق، ترکمنستان-افغانستان، پاکستان، کویت، بحرین، قطر،عمان و امارات صادر و با محصولات مشابه اروپایی «بلژیک، ترکیه» و آمریکا رقابت می‌کند.
 
مدیرعامل شرکت طلاچین تصریح کرد: تلاش‌های شبانه‌روزی همکارانم در مجموعه طلاچین سبب شده سه سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه کشوری و چندین سال نیز به عنوان واحدبرتر صادراتی در استان انتخاب شدیم.
 
وی با اشاره به برخی چالش‌های پیشروی صادرکنندگان، ادامه داد: نحوه برگشت تعهد ارزی حاصل از صادرات به بانک‌های عامل و مرکزی با دلار 50 تومانی برای صادرکنندگان یک مانع بزرگ است که امیدواریم با درات مدیران در سطح کلان حل و فصل شود.
 
جعفرزاده یادآور شد: تعهد ارزی برای بخش خصوصی یک چالش جدی بوده و کسب‌وکارشان را مختل کرده است، به طوری که آنهایی که توانایی و یا مزیت رقابتی نداشته باشند را از رده خارج می‌کند.
 
مدیرعامل شرکت طلاچین در پایان گفت: به دست آوردن بازار صادراتی با این اوضاع تحریمی و اقتصادی بسیار سخت و نگه داشتن آن کاری سخت‌تر است.



باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی مانعی برای صادرات
 
مجتبی شهرام‌یار مدیر جوان شرکت توسعه بازار راسن و از صادرکنندگان برتر استان و کشور نیز در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به نوع فعالیت خود اظهار کرد: شرکت توسعه بازار راسن فعالیت خود را در سال 1394 آغاز نموده و در زمینه فرآوری و بسته‌بندی انواع میوه خشک و خرما با هدف توزیع در داخل کشور و نیز صادرات مشغول به کار است.
 
وی ادامه داد: شرکت ما از همان ابتدا قریب به 90 درصد از تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کرده و بازار برخی کشورها از جمله ژاپن، انگلستان و آلمان و کانادا و آمریکا با ظرفیت 6 هزار تُن کشمش در سال را به دست خود گرفته است.
 
شهرام‌یار بیان کرد: تولید کشمش یکی از ارکان اصلی اقتصاد استان قزوین بوده چرا که صادرات تیزابی و آفتابی مختص استان قزوین بوده و با وجود اینکه این استان حرف اول را در حوزه صادرات انگور در کشور می‌زند اما میزان صادرات قزوین نسبت به سال‌های گذشته روند کاهشی داشته است.
 
وی تصریح کرد: میزان صادرات ما از 89 هزار تُن در سال 1399، به 46 هزار تن در سال گذشته و 16 هزار تن در 6 ماهه اول سال جاری رسیده که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.
 
مدیرعامل شرکت توسعه بازار راسن افزود: تجارت در صنعت کشمش در سال 2022 ، حدود 6/2 میلیارد دلار، در سال 2023، 74/2 میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده به سه میلیارد دلار در جهان برسد.
 
وی تصریح کرد: به دلیل مشکلات عدیده آرام آرام داریم سهم عمده خود را از بازار کشمش جهان از دست می‌دهیم، در انجمن کشمش یک طرح جامعی را برای رفع این مشکلات تهیه کردیم که هم مشکل و هم راهکار آن را ارائه دادیم.

شهرام‌یار، باقی‌مانده سموم را یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی دانست و گفت: باقی‌مانده سموم در انگور و بالتبع در کشمش ایرانی یک مانع بزرگ در صادرات به کشورهایی است که سلامت محصول را کنترل می‌کنند.
 
وی ادامه داد: اگرچه این موضوع در جلسات مختلف با نهادهای مربوط مطرح شده اما نگاه جزیره‌ای مانع حل آن شده است.
 
این صادرکننده نمونه با اشاره به لزوم تعاملات بین دستگاهی در حل مشکلات صادرکنندگان بیان کرد: لازم است همه سازمان‌های ذیربط از جمله اصلاح نباتات، جهادکشاورزی و ... عزم خود را جزم کنند، حتی رسانه‌ها و صداو سیما برای اطلاع‌رسانی به باغداران پای کار بیایند تا این مشکل از پایه حل شود و صادرات کشمش دوباره به روزهای رونق خود برسد.

 
بروکراسی اداری سد راه تولیدکنندگان
 
نصراله ایزدپناه، مدیرعامل شرکت هفت الماس از پیشکسوتان صنعت فولاد، ورق‌های گالانیزه و نورد سرد است که این شرکت را از سال 1375 در استان قزوین تاسیس و در سال ١٣٨٢ با ظرفيت اسمی سالانه 100 هزار تن ورق گالوانيزه به بهره‌برداری رسانده است.
 
این صادرکننده نمونه استان و کشور در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: توليدات ورق گالوانيزه شرکت هفت الماس پاسخگوی ١٥ درصد نياز بازار داخلی بوده و حدود ٢٠ تا ٤٠ درصد از كل ظرفيت توليد در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.
 
وی افزود: خوشبختانه چندین بار به عنوان صادرکننده برتر ملی و استانی انتخاب شده و از سوی وزير صنايع و معادن به عنوان واحد نمونه صنعتی لوح تقدیر دریافت کردم.
 
ایزدپناه با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرکنندگان ابراز کرد: صادرات موضوعی با اهمیت است، وقتی کالایی تولید می‌شود مازاد آن باید به کشورهای متقاضی صادر شود تا کالا دپو نشود.
 
وی ادامه داد: در جلسه‌ای که در بیت با مقام معظم رهبری داشتیم فرمودند: با توجه به مشکلاتی که در جهان ایجاد شده و نفت آن جایگاه گذشته را ندارد، صادرات محصولات غیرنفتی می‌تواند جایگاه خوبی داشته باشد.
 
این صادرکننده برتر ملی تاکید کرد: سال‌های گذشته حدود 45 تا 50 میلیون دلار صادرات داشتیم که در یکی دوسال اخیر به دلیل تحریم‌ها و برخی مسائل، صادرات کاهش یافته که امسال بنا داریم سهم 50 میلیون دلار خود احیا کنیم.
 
وی افزود: درصدد هستیم شرکت فولاد فرهاد را راه‌اندازی کنیم که با وجود آن صادرات ما به سه برابر خواهد رسید و ضمن اینکه این شرکت مواد اولیه شرکت مادر خود یعنی هفت‌الماس را تولید کرده و ما را به خودکفایی خواهد رساند.
 
مدیرعامل شرکت هفت الماس، بروکراسی اداری و تامین سرمایه در گردش را از موانع برسر راه تولیدکنندگان دانست و افزود: ما محصولات خود را به بسیاری از کشورهای اروپایی و خاور دور و آفریفا صادر می‌کنیم که اگر مشکلات پیش پا افتاده از جمله بروکراسی اداری حل شود می‌توانیم جایگاه خود ارتقاء دهیم.
 
ایزدپناه در پایان گفت: صادرات سبب ارزآوری می‌شود که می‌توانیم این آورده را صرف خرید و وارد کردن مواداولیه و تجهیزات و ماشین‌آلات بکنیم و واحدهای تولیدی خود را توسعه داده و افزاد بیشتری را به کار بگیریم، لذا کمک به حل موانع صادرات، کمک به اقتصاد کشور است.

 
از تحریم تا خود تحریمی

سعیدیان مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان و از صادرکنندگان نمونه کشور که محصولات خود را به ۱۳ کشور دنیا صادر می‌کند در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین بیان کرد: در سال گذشته بالغ‌بر ۱۳۰ میلیون دلار ارزآوری داشته‌ایم و تاکنون برای ۲۸۰ نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی کردیم.
 
وی افزود: با عنایت خداوند شرکت فولاد خرمدشت تاکستان از سال 98 تا به امروز به عنوان واحد صادرکننده برگزیده انتخاب شده و با وجود مشکلات تحریمی توانسته‌ایم جایگاه خود را در بازار چهانی تثبیت کنیم.
 
سعیدیان با اشاره به حمایت‌ نهادهای مرتبط در استان بیان کرد: رفع تعهدات بزرگترین چالش ما در این شرایط تحریمی و جا‌به‌جایی سخت پول است که باید در سطح کلان حل شود.
 
وی با اشاره به تعلیق کارت بازرگانی توسط بانک‌ها اظهار کرد: تعلیق کارت بازرگانی سبب اختلال در روند واردات و صادرات می‌شود.
 
این صادرکننده برتر تاکید کرد: از خبرنگاران و رسانه‌های استان می‌خواهم که به صورت تخصصی روی صنعت استان تمرکز کرده و چالش و موانع آن را احصاء کنند تا ظرفیت‌ها و تهدیدات صنایع را برای مردم و مدیران تبیین کنند.
 
وی بیان کرد: ما هم تحریم هستیم و هم گاهی دچار خودتحریمی می‌شویم، بخش‌نامه‌های سلیقه‌ای و با عمر کوتاه نوعی تحریم داخلی و مانعی بر سر راه تولیدکننده است.
 
این صادرکننده نمونه ادامه داد: در سال گذشته با وجود مشکلات فراوان 136 میلیون دلار صادرات داشتیم که جز با تلاش همکاران و حمایت‌های مسئولان استانی به دست نیامده است.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، آنچه از صحبت‌های این فعالان اقتصادی و صادرکنندگان برتر استان برمی‌آید؛ الزام رفع تعهدات ارزی برای صادرات، بروکراسی اداری، قوانین دست‌و‌پاگیر و نبود سازوکار مناسب در جهت کنترل کیفیت از جمله مواردی است که صادرات استان را دچار چالش کرده است.
 
امید است با رصد و حل مشکلات و موانع در سطح کلان بتوان زمینه توسعه تجارت کشور در سطح بین‌الملل برای تولیدکنندگان پویا و فعال استان فراهم کرد.
 
انتهای پیام/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان