۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین تمام طلسم‌هایی که ایران در هانگژو شکست
کد خبر: ۳۶۵۵۲۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۷ ساعت: ۱۰:۵ ↗ لینک کوتاه

از طلای شطرنج تا افتخارآفرینی دختر دهه‌هشتادی؛

تمام طلسم‌هایی که ایران در هانگژو شکست

بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو با قهرمانی چین به ایستگاه پایانی خود رسید اما این بازی‌ها برای ورزش ایران لحظات خاص و ماندگاری را ثبت کرد.

تمام طلسم‌هایی که ایران در هانگژو شکست

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی صبح قزوین؛ نوزدهمین دوره رقابت‌های بازی‌های آسیایی دیروز یکشنبه با برگزاری مراسم اختتامیه در هانگژو چین به پایان رسید.

بازی‌هایی که در آسیا و برای تمامی کشور‌های این قاره پهناور پس از مسابقات المپیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حتی بعضی از کشور‌ها با توجه به تنوع بیشتر ورزش‌ها، بیشتر از رقابت‌های المپیک خود را برای این رقابت‌ها آماده می‌کنند و به نوعی بازی‌های آسیایی، المپیکی کوچک برای قاره بزرگ آسیا محسوب می‌شود.

برای ما نیز مانند سایر کشور‌های قاره کهن حضور و افتخارآفرینی در بازی‌های آسیایی از اهمیت بالایی برخوردار است و کسب مدال‌های بیشتر و حضور در رتبه‌های برتر مسابقات از اهداف ورزش ایران به حساب می‌آید.

کاروان ورزش ایران در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی  با ۲۸۹ ورزشکار در ۳۴ رشته ورزشی و با نام «شهید حججی» و شعار «ایمان - ایران - افتخار» شرکت کرد.  

ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو به گفته مدیران ورزش کشورمان با کیفی‌سازی اعزام ورزشکار به مسابقات به دنبال کسب رتبه بهتر و مدال‌های بیشتر و با ارزش‌تر بود، اما در نهایت با کسب عنوان هفتمی آسیا و افتی یک پله‌ای نسبت به دوره قبل به کار خود پایان داد.

با این حال، بازی‌های آسیایی هانگژو با وجود شکست‌ها و پیروزی‌های نمایندگان کشورمان لحظات تاریخی و به یاد ماندنی نیز داشت. لحظاتی که از جنس اولین‌ها بود و برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران ثبت شد.

اولین مدال تاریخ ژیمناستیک ایران در بازی‌هایی آسیایی

مهدی الفتی ۲۳ ساله ژیمناستیک‌کار گرگانی کشورمان در رقابت‌های آسیایی هانگژو توانست پس از ۸۰ سال برای کشورمان در این رشته مدال کسب کند. مدال نقره مهدی الفتی اولین مدال کشورمان در رشته ژیمناستیک در بازی‌های آسیایی بود که او توانست با عملکردی درخشان آن را به نام خود و ایران ثبت کند.

الفتی، در فینال بخش پرش خرک ژیمناستیک بازی‌های آسیایی با مجموع امتیاز  ۱۴/۷۸۳ در جایگاه دوم ایستاد و به مدال نقره دست یافت.

او که پس از کسب مدال نقره خوشحالی‌اش را با در دست داشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران نشان داد، درباره این مدال و خوشحالی ماندگارش گفت: همیشه زنگ تفریح دیگر کشور‌ها بودیم، اما با پرچم کشورم ثابت کردم که می‌توانیم روی سکوی آسیایی و جهانی باشیم.

مهدی الفتی

اولین مدال تاریخ دوچرخه‌سواری بانوان ایران در بازی‌های آسیایی

فرانک پرتو آذر در دومین روز بازی‌های آسیایی موفق شد اولین مدال تاریخ ایران در رشته دوچرخه‌سواری را کسب کند.

پرتو آذر که کاپیتان تیم ملی دوچرخه‌سواری است در ماده کراس کانتری بازی‌های آسیایی هانگژو با زمان یک ساعت و ۴۲ دقیقه و ۴۴ ثانیه پس از ورزشکاران چین نشان ارزشمند برنز را بر گردن آویخت.

مدال پرتوآذر نخستین مدال تاریخ دوچرخه سواری زنان ایران در بازی‌های آسیایی محسوب می‌شود و پرتو آذر با کسب این مدال، بانوی تاریخ‌ساز دوچرخه‌سواری ایران نام گرفت.

پرتوآذر پس از کسب این مدال گفت: برای رسیدن به این مدال پنج سال زحمت کشیدم و تلاش کردم. یکی از مهمترین اهداف زندگی ورزشی من کسب مدال بازی‌های آسیایی بود و برای رسیدن به آن زحمت فراوانی کشیدم.

فرانک پرتو آذر

نخستین مدال تاریخ بانوان در کوراش بازی‌های آسیایی

در نخستین روز‌های مسابقات آسیایی هانگژو چین دنیا آقایی نماینده وزن ۷۰ کیلوگرم کوراش بانوان کشورمان توانست به مدال نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ دست یابد و نام خود را به عنوان نخستین مدال‌آور زن کوراش کشورمان به تاریخ سنجاق کند.

آقایی در وزن ۷۰-کیلوگرم کوراش، در دور اول استراحت داشت و در دور دوم با تسو چیاون از چین تایپه قرار گرفت و طی چهار دقیقه مبارزه پیروز شد. او در نیمه نهایی، کاخوروا از ازبکستان را برد تا به دیدار نهایی راه یابد ولی در مسابقه فینال برابر «دان یو» از کشور میزبان شکست خورد تا نخستین مدال تاریخ کوراش زنان ایران در بازی‌های آسیایی، نقره‌ای رنگ شود.

دنیا آقایی

نخستین مدال اسکیت در بازی‌های آسیایی

نخستین مدال تاریخ ایران در رشته فرى استایل در ورزش اسکیت و بخش سرعت اسلالوم را ترانه احمدی دختر دهه هشتادی کشورمان کسب کرد.

احمدی که یکی از جوان‌ترین مدال‌آوران کشورمان در بازی‌های آسیایی است توانست با حضور در فینال مسابقات فری استایل مدال نقره بازی‌های آسیایی را به نام خود ثبت کند.

ترانه احمدی

او در مرحله نهایی بازی‌های آسیایی هانگژو مقابل لیو چیائو از چین‌تایپه به رقابت پرداخت اما در مسابقه اول و دوم خود مقابل این اسکیت‌باز شکست خورد و به مدال نقره رسید.

البته در مسابقات اسکیت فری استایل شاهد یک تاریخ‌سازی دیگر نیز بودیم؛ جاییکه رومینا سالک در دور مقدماتی توانست با ثبت رکورد ۴/۲۵۴ صدم ثانیه، رکورد انفرادی جهان را بشکند.

ترانه احمدی

بزرگترین دستاورد تاریخ شطرنج ایران

در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو تعداد مدال طلای کمتری نسبت به دوره قبل این بازی‌ها در جاکارتا کسب کردیم اما در روز‌های پایانی این مسابقات مدال طلایی را به دست آوردیم که ارزش فراوانی دارد و برای اولین بار بود که به نام این رشته چنین مدال خوش‌رنگی ثبت می‌شد.

تیم ملی شطرنج کشورمان در بازی‌های آسیایی هانگژو توانست با عبور از سد قدرت‌های برتر جهان مانند چین و هندوستان و ازبکستان که چند ماه پیش قهرمان المپیاد جهانی شطرنج شده بود موفق به ضرب طلا برای کشورمان شود.

تیم ملی شطرنج کشورمان پیش از این در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه موفق به کسب مدال برنز شده بود و حالا پس از گذشت ۱۶ سال این مدال برنز به خوش‌رنگ‌ترین و با ارزش‌ترین مدال ممکن تبدیل شده است. مدالی که ثمره تلاش جوانانی است که می‌توانند تا سال‌های آینده این رشته ورزشی را برای ایران پرافتخار کنند.

پرهام مقصودلو، محمد امین طباطبایی، پویا ایدنی و بردیا دانشور با کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی نام خود را برای همیشه در تاریخ ورزش ایران ماندگار کردند.

تیم ملی شطرنج

افتخار آفرینی تنیس روی میز در هانگژو به سبک برادران عالمیان و هدایی جوان

سال‌ها است که تمام مردم ایران نام تنیس روی میز را با نوشاد و نیما عالمیان ستاره‌های دهه هفتادی این رشته می‌شناسند و در این سال‌ها این ۲ برادر با بازی‌های درخشان خود در رقابت‌های جهانی و آسیایی و حضور به عنوان لژیونر در لیگ‌های خارجی نام خود را در تاریخ این رشته در ایران ماندگار کرده‌اند. اما رقابت‌های آسیایی هانگژو و کسب ۲ مدال برنز در بخش تیمی تنیس روی میز (نوشاد و نیما عالمیان و امیرحسین هدایی) و ۲ نفره (نیما و نوشاد عالمیان) باعث شد هانگژو برای تنیس روی میز ایران و علی‌الخصوص برادران عالمیان شهری خاص با دستاوردی بزرگ شود.

برادران عالمیان

کسب مدال در تنیس روی میز بازی‌های آسیایی به دلیل حضور تیم‌های قدرتمندی مانند چین، ژاپن و کره جنوی در آسیا تقریباً به سختی بازی‌های المپیک یا مسابقات جهانی است. اما تنیس روی میز ایران در بخش تیمی برای اولین بار پس از بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو توانست با پیروزی مقابل ژاپنِ قدرتمند و شکست از چین مدال برنز تیمی را کسب کند.

در بخش ۲ نفره نیز تیم برادران عالمیان با پیروزی مقابل ژاپن و شکست از تیم چین توانستند برای اولین بار در بخش ۲ نفره بازی‌های آسیایی با مدال به کشور بازگردند.

انتهای خبر/1404
منبع:باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان