۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین حجاب، شاه‌بیت وصیت‌ شهید شاخص رسانه قزوین
کد خبر: ۳۶۵۴۶۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۳ ساعت: ۸:۵۵ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد شهدایی صبح قزوین مطرح شد؛

حجاب، شاه‌بیت وصیت‌ شهید شاخص رسانه قزوین

شهید کریم اصغری، شهید شاخص بسیج رسانه قزوین نماینده روزنامه رسالت در شهر شال بود که در سال ۶۱ از سوی بسیج عازم جبهه‌ها شد و در عملیات‌های مختلف شرکت کرد و سرانجام در شلمچه و در عملیات کربلای ۵ در حالی که مشغول نماز خواندن بود و ذکر حق بر لب داشت، به شهادت رسید.

حجاب، شاه‌بیت وصیت‌ شهید شاخص رسانه قزوین
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ تحریریه صبح قزوین در راستای ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و مرور دلاورمردی شهدای دفاع مقدس، میزبان خواهر شهید کریم اصغری، شهید شاخص رسانه استان قزوین و بنت‌الهدی عاملی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس و شهدای استان قزوین بود.

خدیجه اصغری، خواهر کوچکتر این شهید بزرگوار در مورد خصوصیات اخلاقی برادر شهیدش، اظهار کرد: کریم از من حدود چهارسال بزرگتر بود، ما پنج خواهر و برادر بودیم که من فرزند آخر و کریم فرزند سوم خانواده بود.

وی افزود: کریم از پانزده سالگی در کارهای انقلابی و مذهبی شرکت می‌کرد و بعد از انقلاب وقتی کشور دچار جنگ شد از همان ابتدا ساز رفتن را کوک کرد، تا بلاخره بعد از اتمام دروس دبیرستان و اخذ دیپلم از سال 1361 به جبهه رفت.

اصغری با بیان اینکه دفعه آخر که به جبهه می‌رفت نوع خداحافظی‌اش با دفعه‌های قبل فرق داشت، یادآور شد: کریم این دفعه همه خانواده را تک تک دیدن کرد، حتی برای خداحافظی از خواهرزاده‌هایم به مدرسه رفت در ساعت زنگ تفریح با آنها خداحافظی کرد.

خواهر شهید اصغری ادامه داد: کریم آخرین بار حدود اواخر آبان ماه به جبهه رفت و در دی ماه شهید شد، در طی این مدت چندباری با تلفن پیگیر حالش بودیم، حتی پدر و همسرم با چندنفر از دوستان به دیدنش رفتند چرا که دو ماه بود هیچ خبری از او نداشتیم، چند روزی از این موضوع نگذشته بود که خبر شهادتش را به ما دادند.

وی با بیان اینکه برادرم در 27 دی ماه سال ۱۳۶۵ در شلمچه و عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید، تصریح کرد: شهادت نهایت آمال و آرزوی برادرم بود و این راه را بسیار دوست داشت، با وجود اینکه تازه ازدواج کرده بود و کمتر از یکسال از زمان تشکیل خانواده‌اش گذشته و تازه صاحب فرزند شده بود، این راه را انتخاب کرد و به آرزوی دیرینه‌اش رسید.

این خواهر شهید ادامه داد: کریم از سال 1361 به جبهه رفت و در عملیات‌های مختلفی مانند والفجر مقدماتی و ۴، بدر، محرم و رمضان شرکت کرد و در نهایت در سال 1365با وجود اینکه تنها 21 سال داشت به شهادت رسید.
 


برادرم در حال نماز به شهادت رسید


اصغری با اشاره به سبقه مذهبی برادر شهیدش بیان کرد: پدر بنده بسیار مذهبی بود و هست، حتی در این دوره که بسیاری از افراد و نزدیکانش از عقاید دینی و سیاسی خود برگشته‌اند، اما ایشان همچنان محکم و استوار بر سر عقاید خود ایستاده و حتی نماز شب او ترک نمی‌شود.

وی افزود: برادرم به تاسی از پدر از اول سبقه مذهبی داشت حتی در دوران انقلاب که کم سن و سال بود در تمام راهپمایی‌ها شرکت می‌کرد و همواره دنبال فعالیت‌های مذهبی و انقلابی بود.

خواهر شهید کریم اصغری اظهار کرد: کریم در زمان کودکی و نوجوانی خیلی به آیت‌الله موسوی شالی از عرفا و بزرگان شال اعتقاد داشت، همواره به تمام اهل خانه سفارش می‌کرد به ایشان احترام بگذارند و می‌گفت: «من می‌دانم این عالم وارسته با امام زمان (عج) در ارتباط است».

وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی این شهید بزرگوار تصریح کرد: برادرم بیشتر اهل عمل بود تا حرف، در شال همه خانواده ما را به واسطه کریم می‌شناختند، مثلاً می‌گفتند این خواهر کریم اصغری و یا پدر کریم است.

اصغری ادامه داد: من یک دختر بچه پُرجُنب و جوش بودم، دوچرخه سوار می‌شدم و در کوچه ویراژ می‌دادم، کریم به طور غیرمستقیم همیشه ما را به حفظ حجاب سفارش می‌کرد؛حتی خودش برای ما جوراب ضخیم و روسری می‌خرید.

این خواهر شهید بیان کرد: در وصیت‌نامه شهید آنچه که بیشتر از همه به آن تاکید شده است، حفظ حجاب و ولایت‌مداری است، او در بخشی از وصیت‌نامه خود می‌نویسد: «خواهرهاى عزیزم! در شهادت من صبر و تحمل داشته باشید و زینب گونه عمل کنید، حجاب خود را حفظ کنید و بدانید که حجاب، کوبنده‌‏تر از خون من و چادر مشکى شما، خیلى زیباتر از خون سرخ من است. اگر زنى حجاب خود را حفظ نکند، پا بر خون شهدا مى‌‏گذارد...»

اصغری گفت: کریم از اول هم به این فعالیت‌های دینی و مذهبی علاقمند بود، در ایام ماه محرم و صفر در مراسمات محل مداحی می‌کرد، همرزمانش هم تعریف می‌کردند در جبهه در زمانی که عملیات نبود در سنگرها و یا در خلوت خودش مداحی می‌کرد.

وی افزود: گاهی می‌دیدند که در پشت سنگر، قبری را کنده و داخل آن نشسته و زار زار گریه می‌کند و با خدای خودش به راز و نیاز مشغول است، کریم در وصیت‌نامه خود نوشته بود دوست دارم مانند حضرت علی در نماز شهید بشوم، که خدا دعای او را اجابت کرد و همانگونه هم شهید شد.

خواهر شهید اصغری درخصوص نحوه شهادت برادرش گفت: در وقت نماز صبح کریم در سنگر در حال خواندن نماز بود که خمپاره‌ای به سنگر اصابت می‌کند، کریم درست در رکوع نماز بوده که ترک خمپاره به سر و دستش برخورد می‌کند و روح بزرگش برای همیشه زمین را به مقصد الهی ترک می‌کند.

وی حال و روز خانواده بعد از شنیدن خبر شهادت کریم اینگونه بیان کرد: من تازه عروس بودم، وقتی کریم شهید شده بود به من گفتند که کریم زخمی شده است، بعد از شنیدن خبر سریع خود را از تهران به منزل مادری در قزوین رساندیم، آنجا متوجه شدم که ایشان شهید شده است.

اصغری ادامه داد: پدرم وقتی خبر شهادت پسرش را شنید، صبورانه اما با دلی پرخون گفت: به وصیت کریم عمل کنید کریم دوست ندارد نامحرم صدای شما را بشنود.

وی اظهار کرد: کریم وصیت کرده بود که در شال کنار همرزمانش در عملیات کربلای5 دفن شود، ولی مادر که تاب دوری از پیکر و خانه ابدی کریم را نداشت، مخالف این کار بود که با وساطت و سفارشات آیت‌الله موسوی شالی در نهایت پذیرفت.

خواهر شهید اصغری تصریح کرد: مادرم بسیار به برادرم وابسته بود و از روزی که ایشان شهید شد گویی مادر هم همراهش رفت، دیگر تحمل آن برایش بسیار سنگین بود و زود از دنیا رفت و تا روز آخر عمر خود به هیچ مراسم عروسی و شادی پا نگذاشت.

اصغری در پایان گفت: کریم وقتی ازدواج کرد و همسر تازه عروسش را به خانه آورد به مادرم گفت که برای همسرم مادری کن، چند ماه بیشتر طول نکشید که شهید شد، مادر و پدرم تمام و کمال برای همسر و نوه تازه به دنیا آمده‌ خود مادری کردند.


احترام ویژه شهید اصغری به روحانیت

بنت‌الهدی عاملی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس و شهدای استان قزوین هم از میهمانان این میزگرد بود که درباره پژوهش‌های خود درباره زندگینامه شهید کریم اصغری و ناگفته‌های زندگی این شهید را بازگو کرد.
 
بنت‌الهدی عاملی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس استان قزوین نیز در این میزگرد با اشاره به چند خاطره از زندگی شهید کریم اصغری بیان کرد: این شهید بزرگوار در اوایل انقلاب حدود 14 روز تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار می‌گیرد، به طوری که مادرش در مرور خاطرات آن روزها می‌گفت اگر بتوانم صدام را ببخشم باعث و بانی این اتفاق را نمی‌بخشم.
 
وی ادامه داد: شهید کریم اصغری، از شهدای شاخص بسیج رسانه قزوین و نماینده روزنامه رسالت در شهر شال بود که در سال ۶۱ از سوی بسیج عازم جبهه‌ها شد و سرانجام در شلمچه و درعملیات کربلای ۵ در حالی که مشغول نماز خواندن بود و ذکر حق بر لب داشت، به شهادت رسید.
 
عاملی بیان کرد: شهید اصغری متولد شال از توابع بوئین‌زهرا بود و تحصیلات ابتدایی خود را در تهران گذراند و در اوج انقلاب اسلامی به همراه خانواده خود به قزوین آمد و مقطع راهنمایی را در مدرسه شهید گروسی و مقطع دبیرستان را در مدرسه بخارائی گذراند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس یادآور شد: شهید اصغری در دوران نوجوانی به خاطر روح ظلم‌ستیزانه خود در توزیع اعلامیه‌ها و نوار‌های امام در بین دانش‌آموزان فعالیت می‌کرد و روحیه‌ای به شدت مبارز داشت و در این راه چه رنج‌هایی متحمل شد، ولی هیچ‌گاه تسلیم بی‌عدالتی نشد.

وی افزود: ایشان تابع محض ولایت، امام خمینی (ره) بود و به روحانیت در خط امام از جمله آیت‌الله موسوی شالی علاقه‌مند بود، حتی در وصیت‌نامه سراسر عرفانش مردم شال را به پیروی از این عالم بزرگوار و احترام به او دعوت کرده‌است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس و شهدا تصریح کرد: از این شهید بزرگوار یک وصیت‌نامه پرمحتوا و راهگشا به جا مانده است که واقعا خواندنی است، ایشان در بخشی از این وصیت نامه الهی و سیاسی خود هدف جهاد خود را نه شهادت بلکه پیروی از راه خدا می‌داند.

عاملی در پایان گفت: شهید کریم اصغری دارای خانواده‌ای متمول بوده است، پدر ایشان نمایشگاه ماشین داشته و به لحاظ مالی بسیار تامین بوده است اما حب دنیا به هیچ وجه در دل این جوان 21 ساله رسوخ نکرده بلکه در اوج جوانی درحالی که تازه صاحب همسر و فرزند شده بود راه جهاد را انتخاب می‌کند و در نهایت به شهادت می‌رسد، این سرمشق مهمی برای جوانان است.
 
انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان