۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین این معلمان نباید وارد سیستم آموزشی شوند +جزئیات
کد خبر: ۳۶۵۴۴۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۱ ساعت: ۷:۵۱ ↗ لینک کوتاه

درباره جذب معلمان جدید؛

خطر ضربه به آموزش و پروش جدی است/ این معلمان نباید وارد سیستم آموزشی شوند +جزئیات

اگر واقعاً معلم را معمار آینده می‌دانیم، در آن‌صورت حق داریم که نسبت به شخص معمار، حساس باشیم. همانگونه که معماری یک ساختمان یا خانه معمولی را به هر کسی نمی‌سپاریم، به طریق اولی، معماری آینده جامعه را نباید به دست هر کسی بسپاریم.

این معلمان نباید وارد سیستم آموزشی شوند +جزئیات
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی صبح قزوین؛ ابتدای امسال بود که رهبر انقلاب در دیدار با معلمان، جملات قابل تأملی در مورد جایگاه معلم بیان کردند. ایشان در آن جلسه فرمودند: «کاری که معلم بر عهده گرفته ــ معلم متعهد ــ به نظر من مهم ترین کار در کشور است؛ یعنی تربیت و تعلیم نونهالان کشور، یعنی ساختن آینده‌ی کشور. معلم در واقع معمار آینده‌ی کشور است».

با در نظر داشتن این موضوع و همچنین اتفاقاتی که هر از چند گاهی در برخی مدارس کشور رخ می‌دهد و فیلم آن در فضای مجازی منتشر می‌شود، ضروری است که در مورد به کارگیری معلمان در آموزش و پرورش و ابعاد آن، به چند نکته توجه کنیم:
 
یک:
 اگر می‌خواهیم کشوری داشته باشیم که سعادت دنیوی و اخروی مردم در آن تأمین شود، به نیازهای مردم به خوبی پاسخ داده شود و مشکلات آنها برطرف شود و ...، کلید حل اینها را باید در یک نظام آموزش و پرورش منسجم وکارآمد و حضور معلمان متخصص و متعهد در نظام مذکور جستجو کرد.

دو: اگر معلم را برای تعلیم حروف الفبا یا برای یاد دادن شیوه حل معادلات ریاضی، شیمی و فیزیک و مانند اینها می‌خواهیم، قطعاً چنین نظام آموزشی به بن بست خواهد خورد و خودش به تنهایی معضلی است برای جامعه! تخصص بسیار ضروری است، اما برای نظام آموزش و پرورش به هیچ وجه کافی نیست.

سه: اخیراً در مورد جذب و استخدام معلمان جدید، خبرهای زیادی به گوش می‌رسد. اینکه از نظر کمی، تعداد معلمان را افزایش دهیم، در جای خود ضروری است، اما از آن مهم‌تر، بحث کیفیت و همچنین لحاظ کردن تعهد و میزان درک و فهم افرادی است که جذب و استخدام می‌شوند. مثلاً مهم است بدانیم که درک آنها از اسلام و انقلاب اسلامی چقدر است؟ میزان حساسیت، ارتباط و آشنایی آنها با مفاهیم دینی چقدر است؟ نگاه آنها نسبت به جامعه و معضلات فرهنگی، اجتماعی و ... چگونه است؟ نگاه آنها نسبت به دنیای غرب و فرهنگ غرب چگونه است؟ میزان مطالعات جنبی و یا تأملات آنها نسبت به مسائل گوناگون جامعه چقدر است؟ میزان علاقه و استعداد آنها برای حضور در جایگاه بسیار مهم تعلیم و تربیت چقدر است؟ آیا صرفاً برای اینکه نام معلم بر آنها گذاشته شود برایشان مهم است، حقوق ثابتی که دریافت می‌کنند برایشان مهم است یا نه، اساساً دغدغه ذاتی نسبت به مقوله تعلیم و تربیت و ساختن آینده کشور دارند؟

چهار: اگر واقعاً معلم را معمار آینده می‌دانیم، در آنصورت حق داریم که نسبت به شخص معمار، حساس باشیم. همانگونه که معماری یک ساختمان یا خانه معمولی را به هر کسی نمی‌سپاریم، به طریق اولی، معماری آینده جامعه را نباید به دست هر کسی بسپاریم.

علاوه بر این، رهبر انقلاب فرمودند: «شایستگی‌های حرفه‌ای معلم و شایستگی‌های عمومی معلم هم در طول خدمت بایستی رصد بشود؛ یعنی صرفاً [رصدِ] اولِ کار اهمیت ندارد؛ اولِ کار اهمیت دارد، لکن ادامه هم اهمیت دارد. و راهش این است که ضوابط گزینش کم‌رنگ نشود؛ خب یک مقداری سختی‌هایی دارد، گزینش‌های در چهارچوب ضوابط یک مقدار سخت است، [اما] نگذارند این سختی موجب بشود که این ضوابط کم‌رنگ بشود».

پنج: بخش قابل توجهی از اتفاقات ناگوار فرهنگی و اخلاقی که بعضاً در برخی از مدارس کشور اتفاق می‌افتد، حاصل این است که مدیر، ناظم یا معلم مدرسه خودشان از نظر فکری و رفتاری دچار مشکل هستند و همین موجب می‌شود که دانش آموزان نیز به بیراهه بروند.

شش: مدیران و ناظمان مدارس نیز قطعاً در زمره معلمان قرار می‌گیرند. بنابراین در مورد آنها هم باید حساسیت لازم وجود داشته باشد. اتفاقاً مدیر و ناظم متعهد و کارآمد، جلوی بسیاری از انحراف‌ها می‌تواند بایستد و بدون شک در رشد و تربیت دانش آموزان تأثیر گذار است. در هر صورت، آنها هر روز، چندین ساعت با دانش آموزان سر و کار دارند.

هفت: موضوع مهم دیگر این است که متأسفانه برخی از مدارس غیر دولتی بعضاً ساز جداگانه می‌زنند و از معلم گرفته تا مدیر و ناظم، مبتلا به انحراف فکری و عملی هستند. انتظار می‌رود که در آینده، نظارت و حساسیت بیشتری نسبت به این مدارس وجود داشته باشد.

انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان