۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین بیش از ۲ هزار حیوان‌گزیدگی در استان قزوین رخ داد
کد خبر: ۳۶۵۴۱۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۹ ساعت: ۱۱:۳۸ ↗ لینک کوتاه

از ابتدای سال جاری تاکنون؛

بیش از ۲ هزار حیوان‌گزیدگی در استان قزوین رخ داد

کارشناس برنامه زئونوژ معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به آمار حیوان‌گزیدگی در ۶ ماه نخست سال جاری گفت: این آمار برابر دو هزار و ۹۵۷ مورد بوده است.

بیش از ۲ هزار حیوان‌گزیدگی در استان قزوین رخ داد
نسرین درخشان‌زاده در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به وقوع دو هزار و 957 مورد حیوان‌گزیدگی در 6 ماه نخست سال جاری اظهار کرد: در سال گذشته چهار هزار و 937 مورد حیوان‌گزیدگی در استان رخ داده است.

کارشناس برنامه زئونوژ معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: آمار حیوان‌گزیدگی در سال گذشته در استان به ترتیب فراوانی شامل سگ گزیدگی 70/38 درصد، گربه 27/20 درصد و سایر 2/42 درصد بوده است.

درخشان‌زاده بیان کرد: فراوانی حیوان‌گزیدگی در 6 ماه نخست سال جاری برای سگ 66/92 درصد، گربه 30/43 درصد و سایر 2/65 درصد است.

حیوان گزیدگی، شایع‌ترین مسئله در بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان

وی با اشاره به اینکه گزیدگی شایع‌ترین عامل انتقال بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، اضافه کرد: به طور میانیگین سالانه پنج هزار گَزش در استان وقوع می‌یابد.

درخشان‌زاده اذعان کرد: بیماری تب‌مالت به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در استان مطرح است و به طور میانگین سالانه 262 نفر مبتلا به تب‌مالت در استان شناسایی میشود.

هیچ موردی از بیماری هاری در قزوین طی سال گذشته نداشتیم

وی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از انتقال بیماری ‌هاری اضافه کرد: قطع حلقه انتقال بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در گرو سلامت حیوان و رعایت موازین بهداشتی است؛ هماهنگی بین‌بخشی، مراقبت بیماری، آموزش جامعه و آموزش کارکنان بهداشتی درمانی به عنوان راهکارهای اصلی در کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها به شمار می‌روند.

کارشناس برنامه زئونوژ معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت به عنوان دو ارگان مهم و اثرگذار در کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام است.  

به گفته این کارشناس، خوشبختانه موردی از فوتی به دلیل هاری طی سال گذشته در استان نداشته‌ایم.

در صورتی که دچار حیوان گزیدگی شدیم چه کار کنیم؟

این مسئول اضافه کرد: تحمیل مبالغ زیادی به صورت سالانه جهت خرید سرم و واکسن ضد هاری برای انجام پروتکل درمان پیشگیری در افراد حیوان گزیده، تلفات دام و خسارات اقتصادی زیاد آن از مهم‌ترین مخاطرات افزایش روند حیوان‌گزیدگی است.

درخشان‌زاده با اشاره به خدمات درمانی ارائه شده به افراد حیوان‌گزیده اظهار کرد: صفر تا صد خدمات درمان پیشگیری هاری به صورت رایگان بوده و برای تمامی افراد حیوان‌گزیده و بدون توجه به ملیت آنها، این خدمات ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: از نکات مهم و قابل توجه در افراد حیوان گزیده، حفظ خونسردی و انجام اقدامات مهم از جمله خارج و تمیز کردن ویروس هاری از محل زخم تا حد مقدور در ساعات اولیه بعد از گزش و شستشوی لابلای زخم به مدت 15 الی 20 دقیقه توسط آب تمیز و صابون است.

این مسئول یادآور شد: همچنین خارج کردن صابون از لابلای زخم‌ با استفاده از شلنگ و فشار آب انجام شود و باید کف صابون‌های باقیمانده را از لابلای زخم خارج کرد زیرا باقیمانده آن می‌تواند مواد ضدعفونی‌کننده را بی‌اثر کند.

درخشان‌زاده اضافه کرد: در ضد عفونی کردن زخم بعد از شستشو باید با بتادین یک درصد و یا سایر مواد مخصوص ضدعفونی زخم، آن را ضد عفونی کرد؛ «در صورت در دسترس نبودن مواد ضدعفونی‌کننده زخم می‌توان از الکل طبی 60 تا 70 درجه استفاده کرد که البته الکل سوزاننده است و موجب ناراحتی بیمار می‌شود.

انجام و تکمیل واکسیناسیون هاری در افراد حیوان گزیده فراموش نشود!

وی گفت: زخم را هیچ وقت نباید پانسمان کرد زیرا ویروس هاری نسبت به نور و اکسیژن حساس بوده و در مجاورت نور و اکسیژن زودتر از بین می‌رود؛ پانسمان زخم احتمال از بین رفتن ویروس را  کاهش می‌دهد.

کارشناس برنامه زئونوژ معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین مطرح کرد: ارجاع فرد به مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمان پیشگیری هاری جهت تلقیح واکسن و سرم و پیگیری جهت تکمیل نوبت‌های واکسن توصیه می‌شود.

درخشان‌زاده ابراز کرد: انجام و تکمیل واکسیناسیون هاری در افراد حیوان‌گزیده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و باید با پیگیری، آموزش و حساسیت کامل دنبال شود؛ در صورت نیاز، طبق نظر پزشک، واکسن کُزاز نیز تزریق می‌شود زیرا درمان پیشگیری موثر بلافاصله پس از وقوع مواجهه می‌تواند از بروز علائم بالینی و مرگ ممانعت کند.

آموزش و حساس‌سازی از مهم‌ترین عوامل کاهش حیوان‌گزیدگی

وی ادامه داد: تمام موارد حیوان‌گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را باید هاری تلقی کرد و فرد حیوان‌گزیده را باید در اسرع وقت تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار داد؛ این موضوع به قدری اهمیت دارد که اگر حیوان‌گزنده مثل سگ دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل نیز باشد، باید اقدامات پیشگیری و درمان را برای فرد انجام داد.

این مسئول با اشاره به عوامل مهم در کاهش حیوان‌گزیدگی اظهار کرد: آموزش، حساس‌سازی و ایجاد رفتارهای بهداشتی و سلامت‌محور از مهم‌ترین عوامل در کاهش حیوان‌گزیدگی است.

درخشان‌زاده گفت: با توجه به کشنده بودن بیماری هاری باید هر گونه تماس با حیوان، هاری محسوب و اقدامات لازم برای پیشگیری بعد از مواجهه انجام شود؛ آموزش‌های لازم در خصوص نحوه صحیح برخورد با حیوانات، جلوگیری از مواجهه با حیوانات وحشی و سگ‌های بلاصاحب ضروری است.

مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت در صورت وقوع حیوان‌گزیدگی

وی مطرح کرد: به طور کلی هر اندازه مواجهه انسان با حیوان کاسته شده، خطر حیوان گزیدگی و انتقال هاری کاهش خواهد یافت.

این مسئول با اشاره به مراکز فعال برای ارائه خدمات درمان پیشگیری هاری در قزوین تصریح کرد: در تمامی شهرستا‌ن‌های تابعه، مراکز ارائه خدمات درمان پیشگیری هاری به صورت 24 ساعته به منظور ارائه خدمات به کلیه افراد حیوان‌گزیده فعال است.

درخشان‌زاده در پایان یادآور شد: از شهروندان تقاضا می‌شود به منظور دریافت اطلاعات بهداشتی در زمینه حیوان‌گزیدگی و یا در صورت وقوع حیوان‌گزیدگی به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان