۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین غربالگری شنوایی ۷هزار نوزاد قزوینی در نیمه نخست سال
کد خبر: ۳۶۵۳۹۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۸ ساعت: ۱۳:۵۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اعلام کرد:

غربالگری شنوایی ۷هزار نوزاد قزوینی در نیمه نخست سال

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری هفت هزار نوزاد در سطح بیمارستان‌های استان قزوین غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد ۶۰ نوزاد مشکوک به داشتن اختلالات شنوایی به پزشکان متخصص ارجاع شدند.

غربالگری شنوایی ۷هزار نوزاد قزوینی در نیمه نخست سال
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری_تحلیلی صبح قزوین؛ علی دهبا‌شی‌پور در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت روز جهانی ناشنوایان و تکریم منزلت سالمندان در سالن جلسات اداره کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: ناشنوایان افراد توانمندی هستند که علی‌رغم داشتن توانایی به دلیل مشکلاتی که دارند بسیار کم به آن‌ها پرداخته می‌شود و بخش عمده‌ای از این کم‌توجهی ناشی از عدم شناخت جامعه نسبت به توانمندی این افراد است.

وی افزود: عدم تعامل مناسب افراد جامعه با ناشنوایان در برخی موارد مشکلاتی برای آنان ایجاد می‌کند زیرا از آنجا که نمی‌شنوند بیشتر دچار سوء‌ظن و بدگمانی می‌شوند و همیشه بیش از اندازه لازم محتاط هستند بنابرین باید ضمن آگاهی بخشی جامعه در خصوص نحوه رفتار و تعامل با افراد دارای اختلالات شنوایی، یک سری مهارت‌ها و آگاهی‌ها از کودکی به این دسته از افراد آموزش داده شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: به طور مثال درگوشی صحبت کردن در جمع معمولا زمینه سوء‌ظن و بدگمانی را حتی در میان افراد سالم ایجاد می‌کند و این مشکل در ناشنوایان به دلیل عدم توانایی در شنیدن بیشتر دیده می‌شود و منجر به عدم اعتماد در این قشر می‌شود لذا باید با افزایش آگاهی‌ها در جمع این افراد، درست و شایسته برخورد شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به سالمندان تصریح کرد: رویکرد جامعه در مسیری قرار گرفته که مغایر با فرهنگ قدیم در مورد احترام به سالمندان است و در مجموعه آموزش‌های ما از همان کودکی، جای خالی نحوه درست رفتار با سالمندان دیده می‌شود.

اجرای پایلوت طرح غربالگری آلزایمر در استان‌های قزوین و یزد

دهباشی‌پور اضافه کرد: اگر افراد به شناخت لازم در خصوص نحوه رفتار با سالمندان برسند بسیاری از مشکلات حل می‌شود و در این صورت دیگر شاهد حضور هیچ فردی در خانه سالمندان نخواهیم بود به جز اشخاصی که شرایط ویژه داشته یا از خانواده و فردی برای نگهداری، برخوردار نیستند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه زندگی مدرن و تغییرات تکنولوژی و درگیری‌های زندگی جایی برای فکر کردن به موارد مهم دیگر نگذاشته است و افراد در پرداختن به بسیاری از موارد مهم زندگی دچار غفلت شده‌اند.

این مسئول با اشاره به بیماری آلزایمر در سالمندان عنوان کرد: ایجاد اطمینان و آرامش خاطر در سالمندان اولین مولفه مهم در مواجهه با سالمندان آلزایمری است زیرا این افراد به مرور دچار فراموشی حتی در انجام فعالیت‌های روزمره می‌شوند.

وی ادامه داد: باید زمینه تقویت قدرت حافظه برای به ذهن سپاری با انجام کارهایی از قبیل جدول حل کردن فراهم شود در این صورت افراد کمتر دچار آلزایمر می‌شوند ضمن اینکه شادی و تغذیه به شدت در عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد.

بیماری آلزایمر قابل کنترل است

دهباشی‌پور خاطرنشان کرد: طرح غربالگری آلزایمر به صورت پایلوت در شهرهای قزوین و یزد انجام شد با این هدف که افراد در معرض آلزایمر شناسایی شوند زیرا آلزایمر قابل کنترل است و دلیل ابتلا به آن اصطلاحا کوچک شدن مغز می‌باشد.

وی تاکید کرد: بحث‌های دارویی، رفتاری، روان درمانی و مهارتی می‌تواند شدت یا سرعت روند ابتلا به آلزایمر را کنترل کند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: توجه به سبک زندگی درست و رعایت اصول تغذیه‌ای سالم از مهمترین عوامل پیشگیری از بروز بیماری‌هاست.

وی در پایان گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری تاکنون هفت هزار نوزاد در سطح بیمارستان‌های استان قزوین غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد ۶۰ نوزاد مشکوک به داشتن اختلالات شنوایی به پزشکان متخصص ارجاع شدند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان