۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین اجرای طرح تحول تمدن‌ساز در دانشگاه‌ بین‌المللی امام‌ خمینی (ره)
کد خبر: ۳۶۵۳۶۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۶ ساعت: ۱۰:۱۰ ↗ لینک کوتاه

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد:

اجرای طرح تحول تمدن‌ساز در دانشگاه‌ بین‌المللی امام‌ خمینی (ره)

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اذعان کرد: استان قزوین ظرفیت بسیار بالایی دارد و جزو استان‌های تمدن‌ساز محسوب می‌شود.

اجرای طرح تحول تمدن‌ساز در دانشگاه‌ بین‌المللی امام‌ خمینی (ره)
به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ قاسم عموعابدینی در نشست «آمایش و تحول آموزش عالی استان» که شامگاه چهارشنبه 6 مهرماه در سالن اجتماعات بوستان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: جایگاهی که حوزه علم و فناوری در این برهه زمانی برای کشور ایجاد کرده است را مدیون خون شهدایی همانند شهید عباس بابایی و شهید رجایی هستیم.این شهدا الگوهایی برای برنامه‌ریزی و طرح‌های تحولی می‌باشند.

وی بیان کرد: دانشگاه بین‌المللی امام‌ خمینی (ره) تنها دانشگاه دولتی است که عنوان بین‌المللی دارد و در رتبه بندی جهانی این دانشگاه به مرتبه بالا رسید.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر تحقق اسناد بالادستی، اهداف ارزشی، ایرانی و اسلامی و رویکرد حکمی تدوین شده‌ است و شامل ۱۲ راهبرد و ۱۱ طرح کلان راهبردی می‌باشد و اساس طرح تحول ایجاد دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن ساز است.

عموعابدینی با اشاره به راهبرد تحولی گفت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در ۴۰ سال اخیر آموزش در دانشگاه‌های ایران رشد خیره‌کننده‌ای داشته‌ است به گونه‌ای که تعداد دانشجویان از ۱۷۰ هزار نفر به بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده‌ است.

این مسئول ادامه داد: رشد علمی کشور در برخی از سال‌ها ۱۲ برابر نرخ متوسط جهانی بوده‌ است و در حال حاضر ایران در تولید مقالات علمی رتبه ۱۵ در دنیا را داراست.

وی افزود: در گام دوم انقلاب اسلامی، ایران یکی از هدف‌های خود را پیش‌رو بودن در توسعه علم و فناوری می‌داند و آماده آغاز تحول جهت حرکت به سمت قله‌های علم و فناوری در دنیا به همراه حفظ ارزش‌های دینی و ملی خود در مسیر تمدن نوین اسلامی می‌باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اذعان کرد: استان قزوین ظرفیت بسیار بالایی دارد و جزو استان‌های تمدن‌ساز محسوب می‌شود.

اساس توسعه فرهنگ و اسلام مبتنی بر علم و خرد و حکمت است

عموعابدینی یادآور شد: طرح تحول دولت در چهار هدف‌گذاری در چهار سال تدوین شد که این سند تحول در یک نگاه به چهار چالش، هشت عامل، ۱۰ راهبرد و ۳۱ اقدام بسنده می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: حکمرانی تمدنی در طرح تحول دیده‌ می‌شود و نقش دانشگاه‌ها در این تمدن‌سازی بسیار زیاد است و اصولاٌ تمدن بر دو بخش فرهنگ و سبک زندگی تمرکز دارد.

وی عنوان کرد: اساس توسعه فرهنگ و اسلام، مبتنی بر علم و خرد و حکمت بوده و شرط تزکیه آن، تعلیم صحیح است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابراز کرد: بحث ارزش و اخلاق از ابتدا خواست ایرانی و تمدن ایران بوده‌ است و هم‌اکنون هم باید محور اخلاق و ارزش در حکمرانی‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: برای اینکه این‌ پایلوت شکل بگیرد در شورای گسترش مصوب کردیم دانشگاه‌هایی که بالای یک درصد تولید علم دارند نیز به آن‌ها یک دانشکده حکمت عنوان تعلق بگیرد و در حال حاضر برای ۲۰ دانشگاه ابلاغ کردیم.

این مسئول اذعان کرد: در سند تحول این چرخش‌ها از جمله تغییر از الگوی دانشگاه‌محور به الگوی جامعه‌محور در توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاستی و فرهنگی دانشگاه اسلامی ادامه دارد.

عموعابدینی اظهار کرد: تحول آموزشی در سند تحول از اداره دانشگاه توسط دولت و یکسان‌انگاری در ماموریت‌های دانشگاه‌ها به خوداتکایی، استقلال ضابطه‌مند دانشگاه و پذیرش تنوع در ماموریت‌های دانشگاه‌ها است.

وی در پایان تصریح کرد: چالش دوم در رابطه با هدفمندی آموزش است. باید محتوای آموزشی را به سمتی ببریم که بست داشته‌باشد و به سمت تخصصی شدن جوانان پیش برود. و فضایی را برای دانشجویان فراهم کرد تا در محل کاری قرار بگیرد و با آن آشنا شود.
جوانان باید متوجه این نکته شوند و باور داشته باشند که جاده علم در تمدن غرب از ایرانی‌ها گذشته‌ است.

انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان