۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین چه کنیم تا اعتماد به نفس کودکان دبستانی تقویت شود؟
کد خبر: ۳۶۵۳۵۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۶ ساعت: ۹:۳۸ ↗ لینک کوتاه

به بهانه بازگشایی مدارس؛

چه کنیم تا اعتماد به نفس کودکان دبستانی تقویت شود؟

یک کارشناس ارشد بالینی و روان درمانگر کودکان با بیان اینکه انتظار از کودکان باعث ایجاد اجبار شده که همین امر مختل شدن رفتار مثبت را در پی دارد، گفت: باید به جای انتظار از تشویق استفاده کنیم.

چه کنیم تا اعتماد به نفس کودکان دبستانی تقویت شود؟

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی صبح قزوین؛ مریم پیرتاج در خصوص چگونگی ایجاد اشتیاق در کودکان دبستانی برای رفتن به مدرسه، اظهار کرد: یک بخش وظیفه برعهده والدین است. والدین کلاس اولی باید قبل از شروع سال تحصیلی از چگونگی رفتار در مدرسه شامل؛ ارتباط، گفتگو و سلام کردن و چگونگی رفتار با افرادی که قرار است به تازگی آنان را ببیند آموزش دهیم. 

وی با بیان اینکه گوشزد کردن این موارد بسیار مهم است، افزود: برای رفع اضطراب کلاس اولی‌ها در روز‌های اول پدر یا مادر باید همراه فرزند به مدرسه روند که این باعث می‌شود اعتماد به نفس او افزایش یافته و حس امنیت در او ایجاد شود.

این روان درمانگر کودک و معلم مقطع ابتدایی با بیان اینکه این همراهی نباید ادامه دار باشد، اما کودک نباید شرطی شود که والدین حتما تا پایان سال در مدرسه حضور دارند، تصریح کرد: معلم کلاس نیز نباید یه مادر اجازه دهد که در کلاس حضور یابد.

پیرتاج با بیان اینکه حضور مادر در محوطه مدرسه باعث می‌شود اضطراب مدام در کودک ماندگار می‌شود، اظهار کرد: به تدریج با تنها گذاشتن کودک در محیط مدرسه باید اعتماد در او ایجاد شود، اما حواسمان باشد که در زمان تعطیلی مدرسه نباید منتظر بماند چراکه این یکی از عوامل ایجاد خستگی و استرس است.

وی با بیان اینکه به کودک خود این اطمینان خاطر را دهیم که سرموقع حضور پیدا می‌کنیم، اما برای حفظ امنیت شماره تلفن پدر و مادر را در کیف دانش‌آموز بگذارید، تصریح کرد: در روز‌های ابتدایی مدرسه بهتر است وسایل دانش آموز با نام خودش برچسب گذاری شود و این باعث می‌شود احساس تملک یا مالکیت در کودک ایجاد شده و کمتر دچار اضطراب شود.

پیرتاج در مورد انجام تکالیف نیز ادامه داد: کودک باید درست نوشتن و درست قرار گرفتن برای انجام تکالیف را در محیط خانه یاد بگیرد و در حالت نشسته نوشته و یا جلوی تلویزیون روشن ننویسد. 

وی با تاکید بر برنامه ریزی مناسب و درست با خواسته دانش آموز در محیط خانه، تصریح کرد: برای انجام تکالیف اگر دیدید فرزندتان تکلیف خود را انجام نمی‌دهد تنها گوشزد کنید، چراکه اجبار در روند کاری تکالیف نباید دیده شود که تاثیر عکس دارد.

این کارشناس ارشد بالینی با بیان اینکه لازم است در روز‌های ابتدایی مدرسه در مواقعی که کودک حوصله دارد، مطالب سال‌های قبلی را با او مرور کنیم، اظهار کرد: بهداشت فردی کودکان در محیط مدرسه نیز مهم است. برخی دانش آموزان هنوز برای پاکیزگی لباس و یا شستن دست و صورت مشکل دارند.

پیرتاج با بیان اینکه والدین باید برای موارد مطلوب مانند تمیزی لباس دانش آموز بعد از مدرسه، او را تشویق کنند، این گونه آموزش‌ها از منزل آغاز می‌شود و به یکباره نمی‌توان از اولیای مدارس توقع داشت، بیان کرد: در مورد تکنیک‌های کاهش اضطراب جدایی نیز باید گفت والدین نباید مدام از رفتار ترس کودک در مقابل دیگران تعریف کنند.

وی افزود: برای کاهش این اضطراب بهتر است به کودک یادآوری کنیم که تو یک سال بزرگ‌تر شدی و یا از مزایای مدرسه برای او بگوییم و او را تحت تاثیر سخن‌های منفی خود قرار ندهیم.

پیرتاج با بیان اینکه کودکان تحت تاثیر شدید رفتار هم سن و سالان خود قرار می‌گیرند، بنابراین باید دوستان نیکویی داشته باشند، اظهار کرد: دانش‌آموزان در روز‌های اول، پس از بازگشت تعاریف و سخن‌های بسیار دارند که باید سعی کنیم به حرف آنان احترام گذاشته و گوش فرادهیم. 

وی افزود: اگر از امری در مدرسه رنج می‌برد به حرف‌هایش گوش داده، اما دلیل را از او بخواهیم و به دنبال دلایل و همراهی و همدلی باشیم نه تشدید ناراحتی. 

پیرتاج با بیان اینکه به جای هم کلامی به احساسش احترام گذاشته و راهکار‌های درست را به او ارائه دهیم، تصریح کرد: به کودکان بگوییم تو توانمند شدی و می‌توانی در مسابقات علمی و هنری حائز رتبه شوی تا حس خوبی نسبت به مدرسه و اتفاقاتش پیدا کند، این گونه او سال خوبی را جدا از استرس تجربه خواهد کرد.


انتهای خبر/1404
منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان