۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین زبان فارسی زبانی زنده و فراموش نشدنی است
کد خبر: ۳۶۵۳۴۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۵ ساعت: ۹:۵۱ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره):

زبان فارسی زبانی زنده و فراموش نشدنی است

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با تاکید براینکه زبان فارسی زبانی زنده و فراموش نشدنی است، گفت: زبان فارسی به سبب غنا، و نقش آن در تمدن‌سازی زبانی بسیار ارزشمند و ماندگار است.

زبان فارسی زبانی زنده و فراموش نشدنی است
به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ علی قاسم‌زاده در نشست اعضای باشگاه سفرای فارسی گوی که در سالن اجتماعات بوستان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: امروزه قلمرو فرهنگی و زبان فارسی خارج از مرز جغرافیا بوده و عامل وحدت آفرین، همدلی و محبت بین کشورهایی است که در دوران کهن ذیل فرهنگ ایرانی با ما هم‌زیستی، همدلی تاریخی و روحیه مسالمت‌آمیز داشتند و اکنون اسباب گردهمایی ما در این روز شدند تا بتوانیم زبان فارسی را که عامل وحدت و میراث گرانقدر قلمرو فرهنگی ما است پاس بداریم و بتوانیم با زبان هنر و زبان فارسی اسباب دوستی و محبت را بین کشورهای مختلف تقویت کنیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: این دانشگاه به نام بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی مزین شده و دانشجویان بیش از ۱۱۰ کشور جهان در آن تحصیل کردند و اکنون زبان‌آموزان و دانشجویان دانشگاه امام (ره) در عرصه‌های مختلف مشغول خدمت‌رسانی هستند به ویژه در حوزه‌های دیپلماتیک و تجاری که البته هر یک از سفیران، نماینده فرهنگی زبان فارسی و حافظ میراث تمدنی آن هستند.

وی افزود: فردریش هگل تمدن بشر را مدیون زبان و فرهنگ ایرانی می‌دانست و حقاتیت این گزاره در تاریخ و قلمرو فرهنگی ما آشکار است.

نماینده عالی وزارت علوم در استان با تاکید براینکه زبان فارسی زبانی زنده و فراموش نشدنی است، عنوان کرد: زبان فارسی به سبب غنا، و نقش آن در تمدن‌سازی زبانی بسیار ارزشمند و ماندگار است و هنوز با گذشت سالیان دراز در کشورهای مختلف از شبه قاره گرفته تا حوزه بالکان به عنوان زبان دوم جهان اسلام و زبان فرهنگ می‌درخشد.

وی با بیان اینکه ادبا و شعرای فارسی در قطب فرهنگی جهان صاحب نام هستند، تصریح کرد: پنج قله شعری فارسی زبان نماد و مظهر تفکر ایرانی هستند و در جهان جایگاه ویژه دارند. یکی از این قله‌های بزرگ فردوسی حکیم است و حماسه او در واقع بزرگترین حماسه دنیا و اخلاقی‌ترین کتاب حماسه جهان یعنی شاهنامه است که در آن فرهنگ ایرانی و روحیه صلح‌پذیر ایرانیان به شکل شیوایی به قلم کشیده شده است و نشان از آن دارد که ایرانیان اهل جنگ و تهاجم نبوده و در دوران ابرقدرتی خود با زبان اخلاق و دانش بدون استفاده از جنگ و نرم‌افزار جنگ، فاتح مرزها و قلب‌ها باشد. «چو با دانشی شد گشاده جهان/ به آهن چه داریم گیتی نهان».

رئیس دانشگاه معین استان مطرح کرد: قله دیگر زبان فارسی، حکیم خیام نیشابوری است که افکار و اشعارش مورد توجه ملت‌ها ازجمله روسیه و دیگر کشورهای غربی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قله دیگر، حضور فکری و زبانی موثر ایرانیان حافظ شیرازی است که جهانیان او را به رندی و شاعری و ظرافت‌های زبانی و عرفانی می‌شناسد.

قاسم‌زاده تشریح کرد: سعدی استاد اخلاق و تربیت، قله دیگری از ستیغ فرهنگ و زبان فارسی است که ثابت می‌کند ما می‌توانیم با کمک فرهنگ و زبان غنی فارسی و آموزه‌های سعدی پاسخی برای بحران‌های فکری و روانی جوامع امروز ارائه کنیم.

وی یادآور شد: پنجمین قله حضور فکری زبان فارسی که نقطه اوج عرفان ایرانی و اسلامی محسوب می‌شود، مولانا است که جهان تشنه معارف و غنای گفتمانی اوست.

رئیس دانشگاه امام (ره) گفت: ما براین باوریم که پاسداشت زبان فارسی بدون توجه به ادبیات فارسی و اعتنا به این پنج قله زبانی و ادبی امکان‌پذیر نیست.

این مسئول بیان کرد: زبان فارسی در واقع عامل وحدت، اسباب تقویت مناسبات فرهنگی و هویتی و ایجاد حس همدلی و برادری در تمام ادوار تاریخی به ویژه دنیای معاصر است و با گسترش حوزه تمدنی و قلمروی زبان فارسی می‌توان بر بسیاری از مشکلات سیاسی و اقتصادی فائق آمد.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان