۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین ۱۰ سوال و مطالبه از وزیر آموزش و پرورش
کد خبر: ۳۶۵۲۹۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۲ ساعت: ۹:۵۰ ↗ لینک کوتاه

به بهانه بازگشایی مدارس؛

۱۰ سوال و مطالبه از وزیر آموزش و پرورش/ برای این موارد چه کرده‌اید؟

جلوگیری از پول بازی و تجارت آموزشی برخی مدارس غیر دولتی همواره جزو دغدغه های والدین و کارشناسان است. در این مدت، وزارتخانه چقدر در جلوگیری از این موضوع، موفق بوده است؟

۱۰ سوال و مطالبه از وزیر آموزش و پرورش
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛  آموزش و پرورش را از جهاتی باید مهمترین وزارتخانه کشور دانست. از این جهت که به طور کلی آینده کشور و کلید حل مشکلات آن در آموزش و پرورش است. به بهانه بازگشایی مدارس و با توجه به اینکه مدتی است آقای مرادصحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس رأی اعتماد گرفته است، چند سوال و مطالبه از ایشان در اینجا مطرح می شود تا هم این سوالات مورد توجه قرار گیرد و هم اینکه اگر اقداماتی انجام شده است، این اقدامات برای مردم تشریح شود:
 
یک: یکی از معضلات همیشگی آموزش و پرورش، کم اهمیت بودن – اگر نگوییم نادیده گرفتن – مقوله پرورش است که از جهاتی مهمتر از مقوله آموزش است. وزیر آموزش و پرورش در این مدت چه اقداماتی برای این قضیه انجام داده است؟
 
 
دو: محتوای متون درسی دانش آموزان همواره جزو دغدغه های کارشناسان بوده است. متأسفانه در سال های گذشته از نظر محتوایی امکان ورود بسیاری از سرفصل ها و دروس ضروری برای دانش آموزان وجود داشته اما یا صورت نگرفته و یا به صورت ضعیف و کند بوده است. در چند ماه گذشته چه اقدامات اساسی و ریشه ای در این زمینه صورت گرفته است؟
 
سه: مسیری که از آموزش و پرورش در ذهن بسیاری از افراد نقش بسته، مسیر دبستان، دبیرستان و رسیدن به دانشگاه و مدرک دانشگاهی است. از همین رو، آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی که جزو ضروریات یک جامعه است، به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد و در خود آموزش و پروش هم در سال های گذشته در این زمینه نقص هایی وجود داشته است. وزیر آموزش و پرورش برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام داده است؟ آیا برنامه جدیدی تدوین شده و یا در حال پیگیری و اجرا است؟
 
چهار: اوایل شهریورماه برخی رسانه ها از قول وزیر نوشتند که 75 هزار معلم جدید، جذب آموزش و پرورش شده اند. با توجه به اینکه معلم یکی از ارکان اصلی آموزش و پرورش و به تعبیر رهبر انقلاب، «معمار آینده کشور است» ، تعهد این افراد به انقلاب و مبانی دینی، تخصص و میزان توانمند بودن آنها در مقام عمل، علاقه ذاتی آنها به دانش آموزان و مقوله تربیت و دغدغه مند بودن آنها برای این حوزه احراز شده است؟ این پرسش به این دلیل است که بعضاً برخی افراد صرفاً برای اینکه کارمند دولت شوند و حقوقی دریافت کنند و یا اینکه نام معلم به تن آنها بخورد، معلم می شوند.
 
پنج: الگوسازی برای دانش آموزان یکی از ضروری ترین کارهایی است که باید در آموزش و پرورش صورت گیرد. اگر این الگوسازی برای دانش آموزان نباشد، الگوهای تخیلی، بی اهمیت یا کم اهمیت جای الگوهای حقیقی و ارزشمند را خواهند گرفت. در این چند مدت چه فعالیت هایی در این زمینه در آموزش و پرورش صورت گرفته است؟
 
شش: یکی از دلایلی که وضعیت حجاب و عفاف در جامعه ما به این روز افتاده، این است که متأسفانه در آموزش و پرورش ما به این موضوع مهم، توجه کافی صورت نمی گیرد. مقوله حجاب و عفاف با همه ابعاد آن باید به طور مستمر و در پایه های تحصیلی مختلف برای دانش آموزان تبیین شود و آنها از همان سنین پایین با شناخت و معرفت کافی رشد پیدا کنند. آیا اخیراً و با توجه به وقایع سال گذشته، آموزش و پرورش برنامه ای در این زمینه تدوین کرده و یا در دست اجرا دارد؟
 
 هفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه آموزش زبان های خارجه در مدارس وجود دارد این است که دانش آموزان چندین سال زبان انگلیسی و عربی می خوانند اما بسیاری از آنها در نهایت نه می توانند به صورت پشت سرهم چند جمله انگلیسی و عربی سخن بگویند و نه می توانند چند خط بنویسند. در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟
 
هشت: ارتقاء کیفی و کمی مدارس دولتی برای بی نیاز کردن دانش آموزان به مدارس غیردولتی یکی از ضروری ترین اقداماتی است که باید در آموزش و پرورش صورت گیرد. در این راستا و با روی کار آمدن وزیر جدید، آیا تغییراتی رخ داده است؟
 
نه: جلوگیری از پول بازی و تجارت آموزشی برخی مدارس غیر دولتی همواره جزو دغدغه های والدین و کارشناسان است. در این مدت، وزارتخانه چقدر در جلوگیری از این موضوع، موفق بوده است؟
 
ده: استعداد یابی دانش آموزان برای هدر نرفتن استعداد ذاتی و توانایی آنها و کمک به پرورش آن استعدادها یکی از ضروری ترین اقداماتی است که باید در آموزش و پرورش صورت گیرد. در این راستا آیا اقدامات جدیدی در آموزش و پرورش صورت گرفته است؟
 
موارد مطرح شده، نمونه هایی از دغدغه های والدین، کارشناسان و یا دانش آموزان است و طرح آنها بدون هیچ گونه قضاوتی در مورد انجام یا عدم انجام این موارد است. از وزیر آموزش و پرورش و مدیران این وزارتخانه این انتظار می رود که در روزها و ماه های آینده در مصاحبه ها، سخنرانی ها و جلسات، پاسخگویی به این موارد را در دستور کار خود قرار دهند.
 
انتهای خبر/۱۴۰۴
منبع:جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان