۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین آشنایی با روند بیماری آلزایمر و راه‌های درمانی موثر بر آن
کد خبر: ۳۶۵۲۶۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۳۰ ساعت: ۸:۳۴ ↗ لینک کوتاه

در گفتگو با عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین مطرح شد؛

آشنایی با روند بیماری آلزایمر و راه‌های درمانی موثر بر آن

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: خوشبختانه داروها در فرآیند درمان بیماری آلزایمر تاثیرگذار بوده و ظهور علائم شدید و پیش‌رونده را به تعویق می‌اندازد.

آشنایی با روند بیماری آلزایمر و راه‌های درمانی موثر بر آن
دکتر سیده زهرا هاشمی در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ درخصوص شیوع بیماری آلزایمر یا زوال عقل اظهار کرد: این بیماری در پنج درصد افراد بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد و میزان شیوع آلزایمر هم با افزایش سن بیشتر می‌شود به طوریکه متاسفانه ۳۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال با این عارضه درگیر می‌شوند.
 
وی افزود: آلزایمر یکی از بیماری‌های مهم در بین سالمندان است که در فرآیند ابتلای فرد به آن، مغز کوچک و سلول‌های مغزی از بین رفته و تخریب می‌شوند.
 
متخصص بیماری‌های اعصاب و روان تصریح کرد: با ابتلا به این بیماری، عملکردهای مغزی همچون حافظه و سایر عملکردهای شناختی تحت تاثیر قرار گرفته و از بین می‌روند که در ادامه بدین موارد اشاره می‌شود.
 
میزان شیوع آلزایمر با افزایش سن بیشتر می‌شود 
 
وی در خصوص دلایل ابتلا به بیماری آلزایمر بیان کرد: یکی از علل مهم تاثیر گذار در ابتلا به این بیماری مسائل ژنتیکی است اما در بسیاری از موارد دیگر هم موضوعات ژنتیکی مشاهده نمی‌شود و فرد به طور ناشناخته مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود. 
 
هاشمی در مورد علائم بیماری آلزایمر عنوان کرد: شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری، اختلال حافظه است؛ به طوریکه به مرور فرد حافظه خود را از دست می‌دهد و این مشکل با گذشت زمان، شدت پیدا می‌کند.
 
وی اضافه کرد: تکرار سوال در بیماران مبتلا به آلزایمر بیشتر دیده می‌شود زیرا پاسخ سوالات را فراموش می‌کنند یا وسایل شخصی خود را گم می‌کنند و به یاد نمی‌آورند که آن را کجا گذاشته‌اند همچنین وقایع و اتفاقات رخ داده را فراموش می‌کند و با مرور زمان مشکل شدیدتر شده و حافظه دورتر هم درگیر بیماری می‌شود.  
 
آلزایمر یکی از بیماری‌های مهم دوران سالمندی است
 
این روانپزشک تصریح کرد: در فرآیند ابتلا به بیماری آلزایمر سایر عملکردهای شناختی هم درگیر می‌شوند چراکه مغز انسان از عملکرد های شناختی فراوانی برخوردار است که از جمله آن توانایی مدیریت زمان و انجام کارهای پیچیده نظیر امور بانکی است. 
 
وی عنوان کرد: پس از گذشت چند سال از شروع سیر بیماری آلزایمر، افراد به مرور از آنجا که قادر به انجام بسیاری از کارها نیستند بالااجبار انجام امور را به دیگران محول می‌کنند یا از سایرین کمک می‌گیرند. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: با پیشرفت بیماری کارهای ساده‌تر از قبیل انجام کارهای شخصی‌تر مثل حمام کردن یا حتی لباس پوشیدن با مشکل مواجه می‌شود.
 
اختلال حافظه، شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری آلزایمر است
 
متخصص بیماری‌های اعصاب و روان گفت: از دیگر عملکردهای مغزی، درک دیداری_فضایی انسان می‌باشد یعنی تشخیص موقعیت مکانی که فرد در آنجا قرار دارد یا قدرت ارزیابی دور و نزدیک بودن و فاصله وسایل از شخص و با ابتلا به آلزایمر همه این موارد با اختلال مواجه شده و فرد در طول روز ممکن است به دفعات با وسایل منزل برخورد می‌کند و در نتیجه این اتفاق، دچار آسیب‌دیدگی های بیشتری می‌شود.
 
وی ادامه داد: توانایی استدلال و قضاوت از دیگر کارکردهای مغزی است و با ابتلا به بیماری آلزایمر قضاوت کردن، مختل شده و تشخیص درست و غلط امور برای فرد دشوار می‌شود به همین دلیل در ارتباطات اجتماعی مشکل ایجاد می‌شود و همچنین ممکن است پرخاشگری اتفاق افتد یا اینکه فرد عصبی یا بی‌تفاوت شود.
 
هاشمی خاطرنشان کرد: شدت بیماری آلزایمر در افراد متفاوت بوده و شروع خزنده‌ای دارد و ظرف چند ماه علائم ظاهر می‌شود و به همین شکل سیر رو به اضمحلال و افت عملکرد شناختی اتفاق می‌افتد.
 
نمی‌توان سیر ابتلا به بیماری آلزایمر را به طور کامل متوقف کرد
 
وی ابراز کرد: متاسفانه نمی‌توان سیر ابتلا به بیماری آلزایمر را به طور کامل متوقف کرد چراکه وقتی مغز کوچک شده و سلول‌های مغزی نابود شدند دیگر امکان برگشت به شرایط قبلی ممکن نیست.
 
این روان پزشک بیان کرد: در مواجهه با این بیماری باید گفت که درمان، کمک کننده است و موجب کند شدن روند اضمحلال مغزی می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: تشخیص این بیماری توسط روان پزشک صورت می‌گیرد معمولا این افراد به خودی خود متوجه مشکلشان نیستند و اطرافیان و اعضای خانواده با مشاهده تغییرات رفتاری و اختلالات حافظه متوجه مشکل می‌شوند و با پیگیری روند درمانی در نهایت به روان پزشک ارجاع می‌شوند. 
 
استفاده از دارو ظهور علائم شدید و پیش رونده آلزایمر را به تعویق می‌اندازد

هاشمی خاطرنشان کرد: روان پزشکان با مشاهده علائم و احتمال ابتلا فرد به آلزایمر جهت تشخیص دقیق‌تر، از ارزیابی‌های مغزی همچون ام ار آی و نوار مغزی استفاده می‌کنند چراکه بسیاری از بیماری‌ها علائمی مشابه با بیماری آلزایمر دارند.
 
وی ادامه داد: با تشخیص بیماری آلزایمر توسط روان پزشکان، داروهایی جهت پیشگیری از روند اضمحلال مغزی تجویز می‌شود که بسیار کمک کننده بوده و در کند شدن روند بیماری موثر هستند.
 
متخصص بیماری‌های اعصاب و روان تصریح کرد: خوشبختانه داروها در فرآیند درمان بیماری تاثیرگذار بوده و ظهور علائم شدید و پیش رونده را به تعویق می‌اندازد.
 
وی در پایان گفت: داروهای بیماری آلزایمر متعدد بوده و متناسب با شرایط جسمی و روانی فرد تجویز می‌شود و ضمن کند شدن روند بیماری در برطرف کردن علائم آزاردهنده‌ای نظیر پرخاشگری، بی‌خوابی و بی‌قراری و در مراحل پیشرفته‌تر توهم و هذیان گویی موثر هستند. 
 
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان