۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین خطر افزایش بازماندگان از تحصیل
کد خبر: ۳۶۵۱۸۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۵ ساعت: ۸:۵۵ ↗ لینک کوتاه

در گفت و گو باسخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد؛

خطر افزایش بازماندگان از تحصیل

این روز‌ها نیز مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت نوشت افزار شرایط را برای خانواده‌ها مشکل کرده است. به همین دلیل اگر تدبیری برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه اندیشیده نشود، دانش‌آموزان بیشتری از فضای آموزشی دور خواهند ماند.

خطر افزایش بازماندگان از تحصیل
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی صبح قزوین؛ زمان زیادی تا بازگشایی مدارس باقی‌نمانده است و این روزها خانواده‌هایی که فرزند دانش‌آموز دارند به فکر تهیه نوشت افزار برای دانش‌آموزان خانواده هستند. در این بین اما شرایط دسترسی و تهیه نوشت‌افزار مناسب برای همه خانواده‌ها فراهم نیست، زیرا افزایش قیمت نوشت افزار و مشکلات اقتصادی سبب شده است که کم نباشند خانواده‌هایی که برای تهیه لوازم‌التحریر با مشکل رو به رو شده‌اند.
در مجلس شواری اسلامی نیز تعدادی از نمایندگان به این مساله واکشن نشان داده‌ و پیشنهادهایی را برای حل این مشکل مطرح کرده‌اند تا شرایط تهیه نوشت افزار برای اقشار کم درآمد جامعه تسهیل شود.
‌در این بین نباید فراموش کرد که افزایش بهای نوشت افزار می‌تواند پیامدهای ناگواری برای جامعه به همراه داشته باشد، زیرا شرایط را برای افزایش آمار جمعیت بازماندگان از تحصیل در کشورمان فراهم می‌کند.
‌براساس برخی آمارهای غیر رسمی جمعیت بازماندگان از تحصیل در کشورمان حدود سه میلیون نفر برآورد می‌شود که البته همه آنها شرایط یکسانی ندارند و برخی از آنها را دیرآموزان تشکیل می‌دهند و عده‌ای نیز تا مدتی پیش به دلیل نبود دسترسی به فضای مجازی از تحصیل بازمانده بودند.
‌لازم به یادآوری است که اقشار کم درآمد جامعه در سال‌های اخیر برای تحصیل با مشکلاتی رو به رو بوده‌اند و چنانچه برای رفع این مشکلات اقدام جدی انجام نشود، تعداد بازماندگان از تحصیل در کشورمان افزایش خواهد یافت. برای نمونه چندین سال پیش دانش آموزان در مناطق محروم کشور به دلیل کمبود معلم و فضای آموزشی با مشکل رو به رو بودند. مدتی پیش نیز به دلیل فراگیری کرونا فعالیت مدارس به شکل مجازی دنبال شد و در این بین دانش آموزانی که به گوشی‌های هوشمند دسترسی نداشتند از تحصیل بازماندند.
این درحالی است که این روزها نیز ‌مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت نوشت افزار شرایط را برای خانواده‌ها مشکل کرده است. به همین دلیل اگر تدبیری برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه اندیشیده نشود، دانش‌آموزان بیشتری از فضای آموزشی دور خواهند ماند.‌
برای رفع این مشکل نیز دولت باید در کنار نظارت کارآمد بر بازار توزیع نوشت افزار رایگان و  مناسب را در مدارس دولتی در دستور کار قرار دهد تا خانواده‌ها برای ادامه تحصیل فرزندان‌شان با مشکلات کمتری مواجه شوند. البته در این بین نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد مستضعفان نیز باید اقدامات لازم را انجام دهند.‌ فراموش نکنیم که این روزها مدارس دولتی کشور با مشکلات زیادی رو به رو هستند و چنانچه نبود نوشت‌افزار نیز به مشکلات دانش‌آموزان این مدارس اضافه شود بحث عدالت آموزشی بیش از پیش به حاشیه خواهد رفت‌.


منبع:جام جم
انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان