۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین دوره‌های ارشد و دکتری تکمیل ظرفیت ندارند
کد خبر: ۳۶۵۱۷۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۳ ساعت: ۱۴:۸ ↗ لینک کوتاه

رییس سازمان سنجش آموزش کشور:

دوره‌های ارشد و دکتری تکمیل ظرفیت ندارند | اعلام نتیجه نهایی کنکور نیمه دوم مهرماه

رییس سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتیجه نهایی کنکور در نیمه دوم مهرماه خبر داد و گفت: در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری تکمیل ظرفیت نداریم و فقط در دوره کارشناسی برای برخی رشته‌ها تکمیل ظرفیت انجام می‌شود.

دوره‌های ارشد و دکتری تکمیل ظرفیت ندارند
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی صبح قزوین؛ عبدالرسول پورعباس درباره تکمیل ظرفیت کنکور اظهار داشت: زمانی که نتیجه آزمون اعلام شد و داوطلبان نام نویسی کردند، دانشگاه‌ها ممکن است برای ظرفیت‌های خالی مانده دوره کارشناسی، تقاضای تکمیل ظرفیت کنند.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تکمیل ظرفیت نداریم و فقط در دوره کارشناسی ممکن است تکمیل ظرفیت داشته باشیم یا نداشته باشیم که به میزان نام‌نویسی قبول شدگان و پر شدن ظرفیت‌هایی که دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند، بستگی دارد.
وی افزود: امسال در اعلام نتایج آزمون سراسری سوابق تحصیلی را به صورت ۴۰ درصد قطعی اعلام کردیم که سوابق تحصیلی داوطلبان ۲۵ روز با تاخیر نهایی شد؛ پس از آن نیز تا هشتم شهریور به آموزش و پرورش فرصت مجدد دادیم.
پورعباس ادامه داد: پس از اعمال سوابق تحصیلی در نهایت نتایج رشته‌های شرایط خاص هفته گذشته استخراج و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که امید است دانشگاه‌ها نتایج بررسی‌ها را تا ۳۱ شهریور به سازمان اعلام کنند.
وی درباره اعلام نتیجه نهایی کنکور گفت: نتایج نهایی کنکور را سعی می‌کنیم نیمه دوم مهر ماه اعلام کنیم.
نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد.
بر اساس آمار، ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.
همچنین نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ از ۱۵ تا ۲۵ فروردین انجام شد. سازمان سنجش آموزش کشور یک بار هم امکان ثبت‌نام با تاخیر را برای داوطلبانی که فرصت ثبت‌نام پیدا نکرده بودند، منحصراً در روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان فراهم کرد و در نهایت حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کردند.
نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در پنج گروه آزمایشی ریاضی، انسانی، هنر، تجربی و زبان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ( ۱۴ و ۱۵ تیرماه ) در ۴۱۷ شهرستان و ۶۶۲ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به همراه ۱۹۵۵ حوزه با رقابت یک میلیون و ۱۹ هزار و ۴۳۶ داوطلب برگزار شد. از این تعداد ۶۸۷ هزار و ۴۲۰ نفر ( ۶۱ درصد) زن و ۴۳۲ هزار و ۱۶ نفر (۳۹ درصد) مرد بودند.
نتیجه اولیه نوبت دوم آزمون سراسری جمعه شب ۲۰ مرداد اعلام و رتبه‌های برتر چهارشنبه، (۲۵ مرداد) و کارنامه نهایی داوطلبان جمعه( ۲۷ مرداد) اعلام شد. داوطلبان از سه‌شنبه (۳۱ مرداد) تا دوشنبه (۶ شهریور) وقت داشتند انتخاب رشته کنند که این زمان یک بار و تا ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه (هفتم شهریور) تمدید شد.
ظرفیت پذیرش در رشته‌های با آزمون امسال ۱۷۷ هزار و ۱۹۲ نفر و ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون آزمون و صرفاً با سوابق تحصیلی ۳۳۵ هزار و ۷۴۵ نفر است که بیشترین ظرفیت پذیرش با آزمون مربوط به گروه علوم تجربی با ۵۸ هزار و ۷۷۴ نفر است.
ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۴ هزار و ۴۳۲ نفر است که از این تعداد ۱۱ هزار و ۱۰۱ نفر در رشته پزشکی و ۲ هزار و ۶۰ نفر در رشته دندانپزشکی و هزار و ۲۷۱ نفر در رشته داروسازی پذیرفته می‌شوند.
از سوی دیگر ظرفیت پذیرش دانشجو در گروه آزمایشی ریاضی و فنی امسال ۵۶ هزار و ۴۹۵ نفر، در گروه آزمایشی علوم انسانی ۵۱ هزار و ۳۹۴ نفر، در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی چهار هزار و ۲۸۷ نفر و در گروه آزمایشی هنر ۶ هزار و ۲۵۱ نفر است.

انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان