۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین زنان بیشترین درصد بی‌سوادی قزوین را تشکیل می‌دهند
کد خبر: ۳۶۵۱۲۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۱ ساعت: ۱۰:۴۷ ↗ لینک کوتاه

سرپرست معاونت سوادآموزی استان قزوین:

زنان بیشترین درصد بی‌سوادی قزوین را تشکیل می‌دهند

سرپرست معاونت سوادآموزی استان قزوین با بیان اینکه زنان بیشترین درصد بی‌سوادی استان را تشکیل می‌دهند؛ گفت: استان قزوین با دارا بودن ۹۹.۴ درصد با سوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال از جمله استان‌های برخوردار و در رده استان‌های باسواد کشور است.

زنان بیشترین درصد بی‌سوادی قزوین را تشکیل می‌دهند
محمود طریقی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به افراد بی‌سواد تحت پوشش نهضت سوادآموزی استان قزوین اظهار کرد: در سال 1401 از تعداد چهار هزار و 330 نفر سوادآموز حجم ابلاغی از سوی سازمان، معاونت سوادآموزی استان قزوین توانسته است یک هزار و 875 نفر را در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: تعداد آموزش‌دهندگان فعال در سامانه سوادآموزی سطح استان 149 نفر می‌باشند که تحت قرارداد با دو موسسه غیردولتی در حال فعالیت هستند.

سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: مطابق اطلاعات مرکز آمار، تعداد بی‌سوادان استان قزوین در پایان سال 1400 معادل با 11 هزار و 343 نفر بوده که اغلب آنان را بانوان تشکیل می‌دهند که البته این آمار هرسال دست‌خوش تغییر می‌شود ضمن اینکه بیشتر افراد بی‌سواد استان در محدوده سنی 30 تا 40 سال هستند.

بیش از ۹۹درصد جمعیت استان قزوین باسواد هستند

وی در خصوص وضعیت استان قزوین در قیاس با سایر استان‌ها در حوزه سوادآموزی بیان کرد: استان قزوین با دارا بودن 99.4 درصد با سوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال از جمله استان‌های برخوردار و در رده استان‌های باسواد کشور است.

طریقی خاطرنشان کرد: وضعیت استان‌ها همه ساله در شاخص‌های اعلام شده از سوی سازمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد به طوری که در سال 1400 استان قزوین در ارزیابی شاخص‌های 23 گانه سازمان نهضت سوادآموزی حائز رتبه چهار کشوری و رتبه اول گروه الف استان‌ها شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های سوادآموزی در استان قزوین شناسایی، جذب و نگهداشت بی‌سوادان و کم‌سوادان است.

تدوین اطلس بی‌سوادی در استان قزوین

این مسئول ادامه داد: از آنجایی که تعداد بی‌سوادان بر اساس اطلاعات آمار سرشماری و سپس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار می‌باشد، این آمار برطبق خوداظهاری افراد بوده و کاملا موثق نیست از این رو می‌بایست برای رسیدن به جامعه آماری دقیق و هدف‌گذاری معین، پالایش اسمی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان نهضت سوادآموزی طرح‌هایی به نام پالایش مدرسه‌محور اولیای بی‌سواد و طرح پالایش بی‌سوادان پایگاه را در سال‌های اخیر اجرا کرده که تا حدودی به امر شناسایی و جذب افراد کم سواد و محروم از سواد کمک کرده است.

طریقی با اشاره به طرح‌های استان در جهت شناسایی اولیای بی‌سواد و کم‌سواد استان عنوان کرد: معاونت سوادآموزی استان قزوین درسال 1401 طرحی به نام تدوین اطلس بی‌سوادی استان ارائه نموده است که در شورای پشتیبانی استان با امضای استاندار قزوین به تصویب رسید.

شناسایی و جذب بی‌سوادان و کم‌سوادان از مهم‌ترین چالش‌های سوادآموزی است

وی اضافه کرد: در این طرح با کمک بخشداران و دهیاران از طریق شناسایی خانوارها و دریافت مدارک تحصیلی باسوادان و بارگذاری در سامانه نسبت به جذب و آموزش بی‌سوادان واجد شرایط اقدام می‌شود.

وی در پایان گفت: بهتر است به جای ریشه‌کنی بی‌سوادی از واژه سرانجام‌بخشی به بی‌سوادی یاد کنیم زیرا همواره گروهی به عنوان معلولین آموزش‌ناپذیر، بازماندگان از تحصیل و افرادی که رجعت به بی‌سوادی کرده‌اند وجود خواهد داشت که در این میان بازماندگان از تحصیل در چند سال اخیر به علل مختلف افزایش یافته‌اند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان