۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین عبور موفقیت‌آمیز نیروگاه شهید رجایی از پیک تابستان ۱۴۰۲
کد خبر: ۳۶۵۰۹۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۰ ساعت: ۹:۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین خبر داد:

عبور موفقیت‌آمیز نیروگاه شهید رجایی از پیک تابستان ۱۴۰۲

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: برنامه‌ریزی صحیح، انجام کامل برنامه‌های تعمیراتی و دقت لازم در بهره‌برداری از واحدها عامل اصلی گذر موفقیت‌آمیز نیروگاه شهید رجایی در پیک تابستان ۱۴۰۲ است.

عبور موفقیت‌آمیز نیروگاه شهید رجایی از پیک تابستان ۱۴۰۲
به گزارش حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ به نقل از روابط‌عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، ابوالفضل موتابها با اشاره به گذر موفقیت‌آمیز از پیک تابستان 1402 گفت: فصل تابستان به دلیل افزایش تقاضای مصرف انرژی الکتریکی به ویژه در مصارف خانگی، از اهمیت بالایی در صنعت نیروگاهی برخوردار است.

وی افزود: به همین دلیل پیش از آغاز تابستان امسال و از مهرماه سال گذشته، با تدوین برنامه‌های ویژه تعمیراتی، کارکنان نیروگاه تلاش زیادی داشتند تا با اجرای برنامه‌های تعمیرات واحدهای 13گانه، رفع اشکالات موجود و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه، واحدهای این نیروگاه را در سطح بالای آمادگی قرار دهند.

رئیس هیات مدیره نیروگاه شهید رجایی بیان کرد: با توجه به تغییرات آب‌و‌هوایی و گرمای زودهنگام هوا و با هدف کسب آمادگی حداکثری در تابستان، مهمترین فعالیت‌های مربوط به آمادگی واحدها برای تولید در این فصل را بلافاصله در پایان روزهای تعطیل عید نوروز، آغاز کردیم تا با تولید حداکثری آماده خدمت‌رسانی به هموطنان باشیم.

موتابها در ادامه بیان کرد: مهمترین اقدام ما برای کسب آمادگی تولید در تابستان، آماده‌سازی سیستم مه‌پاش واحدهای گازی، شستشو و رفع نشتی از پیک کولرها، دلتاهای برج‌های خنک‌کننده اصلی و برج‌های خنک‌کننده کمکی در واحدهای بخاری و گازی بود که با این اقدام، در پنج ماهه نخست امسال میزان آمادگی تولید در نیروگاه با افزایش 2/6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با اشاره به برگزاری سمینارهای آموزشی با محور بررسی حوادث نیروگاهی و تاثیر آن بر بهبود فرآیند بهره‌برداری، گفت: بروز حوادث و شبه حوادث در فرآیند بهره‌برداری که منجر به محدودیت در تولید می‌شود، پدیده‌ای گریزناپذیر است، از این روی تلاش ما بر آن است تا با بررسی علمی و فنی این موضوعات، علل وقوع حوادث را شناسایی کرده و نسبت به پیشگیری این حوادث در آینده اقدام نماییم و یا در صورت مواجهه با شرایط نامطلوب بتوانیم بهترین پاسخ و عملکرد را برای مقابله با آن داشته باشیم.

این مسئول اضافه کرد: از این روی، چند سالی است با برگزاری سمینارهای تخصصی با حضور کارشناسان بهره‌برداری و تعمیرات، عوامل وقوع و راه‌های مقابله با حوادث، بررسی شده و دستورالعمل‌های متناسب با آن تهیه شده است، به طوری که اجرای مانورهای فنی، مبتنی بر این دستورالعمل‌ها موجب بهبود قابل توجه شاخص‌های تولید، به ویژه کاهش خروج‌های اضطراری واحدها در این نیروگاه شده است.

موتابها، توجه و رسیدگی به وضعیت سیستم‌های خنک‌کاری در اتاق‌های کنترلی و تجهیزات حساس الکترونیکی را از عوامل مهم در کمک به تداوم تولید واحدها دانست و بیان کرد: سیستم‌های کنترلی به دلیل نقش حساس آن‌ها در پایداری تولید واحدها، همواره مورد توجه کارکنان بهره‌برداری قرار دارد. در این میان، تجهیزات سرمایشی، به عنوان عامل مهم در پایداری وضعیت سیستم‌های کنترلی و تجهیزات حساس است که پیش از آغاز فصل تابستان، تمامی تجهیزات سرمایشی در اتاق‌های کنترلی و حساس، از سوی متخصصان نیروگاه، سرویس کامل شد؛ در مواردی هم که تجهیزات خنک‌کاری در معرض نور آفتاب بود، امکانات لازم برای پوشش عایقی آن در نظر گرفته شد که این اقدامات موجب بهبود عملکرد تجهیزات خنک‌کاری و در نتیجه، پایداری وضعیت اتاق‌های کنترلی و تجهیزات حساس شده است.

مدیرعامل نیروگاه در پایان با اشاره به تاثیر اقدامات ذکر شده برای کسب آمادگی تولید در پیک تابستان 1402 گفت: اقدامات صورت گرفته برای آمادگی تابستان، با تلاش تمامی کارکنان به انجام رسید که این فعالیت‌ها علاوه بر دست‌یابی به اهداف تولید، موجب بهبود شاخص‌های مربوط به کاهش مصرف آب، کاهش مصارف داخلی، افزایش تولید و آمادگی و ... شده است.

گفتنی است نیروگاه2042 مگاواتی شهید رجایی قزوین با تولید سالیانه 12میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی نقش مهمی در تامین برق کشور و پایداری شبکه سراسری در پیک تابستان 1402 داشت.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان